Uses of information technology and communication (ICT) in a formal process of teaching and learning in Basic Education.

Main Article Content

Liz Karen Hernández Nieto
Luisa Fernanda Muñoz Aguirre

Abstract

The purpose of the research is to interpret the educational uses of information technology (ICT) in a teaching unit of teaching and learning. Theory is based on the sociocultural and constructivist learning principles as a set and systematic aid. Learning is considered a process of active construction of meaning and content and ICT, a semiotic aids mediator of joint activity between teachers and students to guide educational practices. The methodology is based on a simple case study: it is observed, recorded and analyzed a complete teaching unit based on the strategy of classroom teaching program comprehension and production of news. The event takes place in a classroom setting in four sessions, with the support of some technological devices. The results are analyzed from the technical and educational design review plan, identifying the uses of ICT are set to mediate understanding and learning of thematic unity, 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Liz Karen Hernández Nieto, Universidad Tecnológica de Pereira

Licenciada en pedagogía infantil. Candidata a magíster en educación.

Luisa Fernanda Muñoz Aguirre

Licenciada en pedagogía infantil. Candidata a magíster en educación.

 

References

Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. España: Pai-dós.

Bustos, S. A. & Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, p. 164

Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. En: Barberá, E. Mauri, T. & Onru-bia, J. (2008). Como valorar la calodad de la enseñanza basada en las TIC. Barcelona: Graó.

Coll, C.; Onrubia, J. & Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de Psicología, 38, (3), 377-400.

Coll, C., Rochera, J., Mayordomo, R. & Naranjo, A. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Revista Electrónica de Innovación Psicoedu-cativa. Consultada el 10/08/2009 en: www.grintie.ub.es

Coll, C. & Monereo, C. (Eds.) (2008). Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Morata. Coll, C.; Onrubia, J. & Mauri, T. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio-cultural.Revista REDIE, 10, (1). Extraído el 22/03/2010 de: http://redie.uabc.mx/contenido/vol10no1/contenido-coll2.pdf

Coll, C. (2009). El poder de la tecnología para transformar las prácticas pedagógicas. Revista Enlaces. Consultado el 6/06/2010 en: http://www.enlaces.cl/index.php?t=54&i=2&cc=1373&tm=2

Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of ManagementReview, 1989, (4). Consultado el 25/06/2010 en:http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf

Tondeur, J.; van Braak, J. & Valcke, M. (2007). Towards a typology of computer use in primary education. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 197206.

Twining, P. (2002). Conceptualising computer use in education: introducing the Computer Practice Framework (CPF). Bristish Educational Research Journal, 28 (1), 95-110.

Yin, R. K. (1994). Case study research: design and methods. California: Sage Publications, Thousand Oaks. En: Martínez Carazo (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Consultado el 25/06/2010 en: http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf

Zabala, J. (2008). La práctica educativa. Como enseñar. Barcelona: Graó.