La lectura como un modo de interacción social
Main Article Content
Abstract
In this paper I claim that the Reading of most texts is ideological and that the act of reading must be examined as a mode of sociol interaction because we cannot forget that we are all participants in a social process. The theoretical reference is provided by critical! Discourse analysis (Von Dijk, 1993, Foirciaugh, 1992, Bolfvar, 1994, 1996). Three models of discourse analysis are presented and the implications for critical reading ore examined. A whole text is read with attention to the role of the reader as interpreter and social actor, and the rights and duties of the reader ore discussed, particularly with reference to the field of education.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
BANCHS,M.,LOZAOA,M.,ROORIGUEZ,B.y TORRES,E.(1994)
Diagnóstico sobre contenidos existos en textos escolares. Reportede investigaciónpresentadoal Ministeriode Educación y al Consejo Nacional de la
Mujer(CONAMU). Caracas, Venezuela.
BOLlVAR(1986)
Interaction through written text: a discourse analysis of newspaper editaria/s.
Tesis doctoral,Universidad de Birmingham, U.K.
BOLlVAR,A.(1992)
Thean alysisof politicaldiscourse,with particular reference to the Venezuelan political dialogue. English for Specifie Purpases, Vol.1 1, pp..159-175.
BOLlVAR,A. (1994 ) Discurso e interacción en el texto escrito. Consejode Desarrollo Científico y Humanfstico .Caracas: Universidad Centralde Venezuela.
BOLlVAR,A.(1995) Una metodologia para el análisis interaccional del texto escrito. Boletín de Linguística9,1-18
BOLlVAR,A.(1996) (Comp.) Estudiosen el análisis critico del discurso. Cuadernos de Postgrado14. Comisión de Estudiosde Postgrado, Caracas: Universidad Central de Venezuela.
BOLlVAR,A.(1997) La negociación de la evaluación en editoriales de periódicos. Boletin de FilologíaXXXVI.Universidad de Chile7-24.
BOLlVAR,A 1999. Thel inguistic pragmatics of political pronounsin Venezuelan Spanish. En VerschuerenJ. (Editor). Language and Ideologr-Selected Papers from the 6th Internotional Progmatics Conference.Vol.1,56-69 Antwerpen: lnternational Pragmatics Asociation.
BOLlVAR,A . Y A.MARKOV (1997) Estrategias para la lecturaeninglés.Coedici6nde Ediciones dela Biblioteca y de la Comisión de Estudios de Postgrado, Caracas: Universidad Central de Venezuela.
CALDERÓN DE BOLlVAR,A.(1976) An English course for students of Psyehologr-Ediciones de la Facultad de Humanidades y Educación, Caracas: Universidad Central de Venezuela.
CALDERÓN DE BOLlVAR,A. y A.MARKOV (1993) Estrategias de comprensión de textos en inglés, Cuadernos de Postgrado 3 y 4, Comisión de Estudios de Postgrado, Caracas: Universidad Central de Venezuela.
COULTHARO,R.M.(EO.)(1994) Advances in written text analysis, London: Routledge.
EGGINS,S.(1994) Anintroductionto systemíc funcíonal línguistics, Londres: Pinter Publishers.
FAIRCLOUGH,N.(1992) Díscourse and social change. Londres: Polity Press.
FOUCAULT,M.(1979) Discipline and punish: the birth of prison. Harmondswarth: Penguin Books.
FOUCAULT,M.(1981) History of sexuolity ,val. 1. Harmondsworth: Penguin Books.
FOWLER,R.,HODGE,8.,KRESS,G.yT.TREW(1979) Longuoge and control. Londres: Routledge.
FOWLER,R.(1991) Languoge in thenews. Discourse and ideology in the Press. Londres:Routledge.
GARCIA.J.(1996) La enseñanza del resumen desde la perspecti-va del contenido y la interacción en el texto escrito. Serie Trabajos de grado. Comisión de estudios de postgrado, Caracas: Universidad Central de Venezuela. HALLlDAY,M.A.K.(1978)Languageas socialsemiotic.Londres:EdwardAmold.HALLlDAY,M.A.K.(1985)(segundaedición1994) Introduction to tunctianalgrammar. Londres: Edward Arnold.
KAPLAN,NORA(1996)Sexismoen librosde texto venezolanos para la enseñanza del inglés. Trabajo de grado para obtener el titulo de Magister en Inglés, mención Inglés como lengua Extranjera.FacultaddeHumanidadesy Educación.UniversidadCentraldeVenezuela.ZONAPRÓXIMAN°1(2000)PAGS22·43 PIOHINÚÑEZ,o.E.(1992) La Escuela primaria y contenidos sexistas en la sociedad uruguaya. Educación: revista Interamericana de Desarrollo Educativo.
WAINERMAN,C.y8ARCKDERAIJMAN,R. (1987) Sexismaen los libros de lectura de la escuela primaria. Buenos Aires:Ediciones de lInstituto de Desarrollo
Económicay Social (IDEs).
VANDIJK,T.A. (1995) Discourse semantics and Ideology. Discourse and Society6(2),pp.243-289.
VANDIJK (1996)Anófisis de ldiscurso ideológica .Versión6,pp.15-43.