The violence and confidence in high school from the point of view of high school students
Main Article Content
Abstract
The article presents part of the results of a broader investigation that analyze, base on the study of perceptions of secondary students, the mediations between the trust that students have towards the school and the production of practices related to violence, framed under certain structural changes and the emergence of new processes that reconfigure social spaces (mutations in social institutions), a bigger number of people with barriers to find a place in the systems of interdependence, the conformation of weak ties, the emergence of "new" forms of violence. For this purpose, we apply a questionnaire to 663 students attending the 2006 school year in public schools from four different cities of Argentina. Results show that the students think of the school as a trustable institution, and that one of the factors most intensely associated with the feelings of trust towards the school are the representations that students have about justice given by scholar authorities.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bauman, Z. (2002a). Modernidad Líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2002b). Conversación 3: La ambivalencia de la modernidad. En Z. Bauman & K. Tester (eds.), La ambivalencia de la modernidad y otras conversaciones. (pp. 99- 135). Barcelona: Paidós.
Bourdieu, P. (1998). Contre-feux. París: Raisons d'agir Editions.
Bourdieu, P. (2000). La miseria del mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Castel, R. (1998). La metamorfosis de la cuestión
social: Una crónica del asalariado. Buenos Aires: Paidós.
Castel, R. (2004). La inseguridad social. ¿Qué es estar protegido? Buenos Aires: Manantial.
Charlot, B. (2008). La relación con el saber, formación de maestros y profesores, educación y globa-lización. Cuestiones para la educación de hoy. España: Trilce.
Cornu, L. (1999). La confianza en las relaciones pedagógicas. En G. Frigerio, M. Poggi y D. Korinfeld (eds.). Construyendo un saber sobre el interior de la escuela. Buenos Aires: Centro de Estudios Multidisciplinarios, Novedades Educativas.
Debarbieux, É. (1996). La violence en milieu scolaire. 1-État des lieux. Paris: ESF éditeur.
Debarbieux, É. (2001). A violencia na escola francesa: 30 anos de construçâo social do objeto (1967-1997). Educ Pesq [online], 27, (1), 163-193. Retrieved from: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S 1517-97022001000100011&lng=en&nrm=iso>. ISSN 1517-9702. doi: 10.1590/ S1517-97022001000100011.
Debarbieux, E., Dupuch A., & Montoya, Y. (1997). Pour en finir avec le handicap socio-violent. En Charlot & Emin (eds.). Violences à l'école. État des savoirs. Paris: Armand Colin.
Debarbieux, E., Garnier, A., Montoya, Y., & Tichit, L. (1999). La violence en milieu scolaire: vol. 2. Le désordre des choses. París: ESF éditeur
Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Barcelona: Gedisa.
Dussel, I., Brito, A., & Núñez, P. (eds.). (2007). Más allá de la crisis. Visión de alumnos y profesores de la escuela secundaria argentina. Buenos Aires: Santillana.
Edelstein, L. (1998). El chiste y la exclusión: aproximación sociológica a los chistes discriminatorios. En Margulis y Urresti (dir.) La segregación negada: cultura y discriminación social. (pp. 265- 276). Buenos Aires: Biblos.
Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticasypsicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Elias, N. (1999). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.
Elias, N. (2003). Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros. Revista española deinvestigaciones sociológicas, 104, 219-251.
Giddens, A. (1993). Consecuencias de la modernidad. Madrid: Alianza.
Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires-Madrid: Amorrortu.
Kaplan, C. V. (ed.). (2009). Violencia escolar bajo sospecha. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Lechner, N. (2002). Las sombras del mañana: la dimensión subjetiva de la política. Chile: LOM, Colección Escafandra.
Luhmann, N. (2005). Confianza. Barcelona: Antropos.
Miguez, D. (2000). Lo privado en lo público durante la modernidad tardía. Nuevas relaciones interpersonales en las organizaciones socializadoras argentinas. Espacios en Blanco, 39.
Miguez, D. (2008). Violencias y conflictos en las escuelas: Aproximaciones a una problemática actual. Buenos Aires: Paidós.
Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter: Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Sennett, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Simmel, G. (1906). The sociology of secrecy and of secret societies. American Journal of Sociology, 11, 441-498.
Simmel, G. (1978). The Philosophy of Money. (T. Botto-more & D. Frisby, trads.). London: Routledge and Paul Kegan (Trabajo original publicado en 1900).
Todorov, T. (2008). La conquista de América: El problema del otro. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Wacquant, L. (2004). Las cárceles de la miseria. Buenos Aires: Manantial.