Formative research and its relationship with business companies and the state as part of the educational process.

Main Article Content

Alfredo Jose Perez Caballero
Sandra Lorena Hidalgo Arango

Abstract

With the challenge faced by universities towards work that should advance both in the training of researchers and the generation of knowledge derived from research and its subsequent articulation with the productive sector and the development of state policies, this article analyzes the role of research, characterizes its different figures and presents a reflection on how the university Fundación Universitaria Colombo Internacional –Unicolombo- has structured formative research with business companies and the State in the context of university processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biographies

Alfredo Jose Perez Caballero, FUNDACION UNIVERSITARIA COLOMBO INTERNACIONAL

Doctorado en Estudios Sociales de América Latina, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba - Argentina. Master en Historia del Mundo Hispánico, Universitat Jaume I de Castellón. España (2010). Magister en Educación, Universidad de Cartagena. Historiador, Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia (2004). Director del grupo de investigación Kuagro con énfasis en patrimonio y cultura, clasificado en B. Miembro del grupo de investigación Conflicto y sociedad clasificado en A.

Sandra Lorena Hidalgo Arango, Fundación Universitaria Colombo Internacional

Magister en Teoría Crítica,Fundación Universitaria Colombo Internacional, Cartagena

References

Almario, F. (2009). Relaciones Universidad-Empresa-Estado: Experiencias y visiones desde la Universidad y el Estado. En: A. Guerrero. (Ed). (2009). Universidad-Empresa-Estado, (pp. 29-51). Bucaramanga: Editorial Universidad Industrial de Santander. Recuperado de: http://cultural.uis.edu.co/files/UNIVERSIDAD.pdf.

Moreno, M. G. (2005). Potenciar la educación. Un currículo transversal de formación para la investigación. REICE, 3(1), 520-40. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/Vol3n1_e/Moreno.pdf.

Parra Moreno, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57-77. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/issue/view/99.

Plan de Desarrollo Departamental de Bolívar. 2012-2015. Recuperado de: http://www.ocaribe.org/cargar_imagen.php?tipo=22&id=3.

Restrepo, B. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas, (18), 195-202. Recuperado de: http://www.ucentral.edu.co/images/editorial/nomadas/docs/nomadas_18_18_inv_formativa.PDF.

Romero Garzón, E. (2009) Guía para la estructuración de proyectos de aula en desarrollo de la función de proyección social. Tunja: Universidad de Boyacá.