Análisis de las representaciones acerca de la economía en jóvenes universitarios del Caribe Colombiano
Keywords:
Construction of the social knowledge, social representations, economic concepts, Caribbean region, Colombia, superior educationAbstract
This research was about find out the construction of the economic concepts in a sample of 50 university students, residents in a multifinancial city of Caribbean Colombian Region. To get to know the conceptualization we applied a deep interwiev and we could investigate about the function, value and circulation of money and the emission and circulation of the money. We found that just the 24% of the young students reach the level of the economic inferential thought, and there not significant differences in agreement with the academic program to that they belong. The results indicate that although the young people present a difference as far as the level of the economic thought with the international context.
References
Abello, R.; Amar, J.; Denegri, M. & Llanos, M., (2001). La comprensión del funcionamiento bancario en la adolescencia. ¿Crónica de un sobre-endeudamiento anunciado? Investigación & Desarrollo, 8, 94-109.
Abello, R.; Amar, J.; Denegri, M. & Llanos, M. (2002). Pensamiento económico de los niños colombianos. Barranquilla, Colombia: Ediciones Uninorte.
Abello, R.; Amar, J.; Denegri, M. & Llanos, M., (2003). Desarrollo del pensamiento económico en niños de la región Caribe Colombiana. Bogotá Colombia: Revista Latinoamericana de Psicología,35, (1), 7-18.
Berti, A. & Bombi(1981). The childs construction of economics. New York, USA: Cambridge University Press.
Danziger, K.(1958). Children ?s earliest conceptions of economic relationships. Journal of Social Psychology, 47.
Delval, J., Soto, P., Fernández, T., Deaño, A., González, E., Gil, P. & Cuevas, M.T.(1971). Estructura y enlace de los conocimientos científicos: ciencias Sociales. En Las nociones de economía y poder. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Denegri, M.(1995). El desarrollo de las ideas acerca del origen y circulación del dinero: un estudio evolutivo con niños y adolescentes. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Psicología y Educación.
Denegri, M., Delval, J., Ripoll, M., Palavecinos, M. & Keller, A.(1998). Desarrollo del pensamiento económico en la infancia y la adolescencia. Boletín de investigación Educacional, 13, 291-308.
Denegri, M.; & Martínez, G. (2005).¿Ciudadanos o consumidores? Propuestas didácticas para la educación para el consumo. Paideia.Revista de educación37, 101-116.
Delval, J.; Enesco, I.; & Navarro, A. (1994).La construcción del conocimiento económico. En M.J., Rodrigo, Contexto y desarrollo social. Madrid: Síntesis.
Duque, S. Florez, C. Pardo, M &. Villadiego, T. (2004). Construcción de las representaciones acerca de la función, valor y circulación del dinero, acuñación y emisión monetaria; y de la pobreza, desigualdad social y movilidad socioeconómica en estudiantes entre los 19 y 24 años pertenecientes a una institución universitaria de Barranquilla”. Monografía de grado, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia
Jahoda, G. (1979). The construction of economic reality by some Glaswegian children. Madrid: Servicio de Publicaciones, Universidad Autónoma de Madrid.
Piaget, J.(1991). Seis estudios de psicología. Bogotá, Colombia: Labor.
Stacey, B.G. (1987). Economic socialization. En S. Land (ed.). Anual Review of Political Science, 2, 1-33.
Stock, P. & Rader, W. (1997).Level of economic understanding for senior high school students in Ohio. The Journal of Educational Research, 91, 60.
Walstad, W. & Allgood, S. (1998). Why it’s important to understand economics (on line). Available: www.woodrow.mpls.frb.fed.us/pubs/region/98-12/walstad.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.