Reflections concerning the support in the process of improvement of educational practice in preschool education
Main Article Content
Abstract
This paper presents the reflections arising from an accompanying process sponsored by a group of private foundations to a group of official institutions of Barranquilla and
Ciénaga (Colombia) to improve teaching practice in pre-school. This paper analyzes common elements, strengths, weaknesses, achievements and drawbacks in the different contexts in which the experience was carried out. The purpose of this paper is to open a dialogue with similar experiences and reveal some circumstances to help those who are starting practices and would like to have references to enrich the design of their proposed intervention.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Carta Europea sobre los derechos de los niños, de 8 de julio de 1992. Obtenida de http://www.defensordelmenor.org/documentacion/documentos.php. Consulta realizada el 20 de agosto de 2010.
Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Tailandia 1990. Obtenida de http://www.oei.es/efa2000jomtien.htm. Consulta realizada el 20 de agosto de 2010.
Diagnóstico sobre proceso de enseñanza-aprendizaje en seis instituciones de educación preescolar del departamento del atlántico. Centro de Consultoría , Universidad del Norte, 2006
Fundación Promigas (2008). Gestión de la educación Preescolar. Una experiencia de mejoramiento en el sector oficial. Editorial Fundación Promigas, iSBN 978-958-98728-0-2
Gesell, A. (1990). Análisis Clásico de la Psicología Infantil. Informe final Mis primeros pasos hacia la excelencia académica en 10 instituciones del Distrito de Barranquilla. Centro de Consultoría, Universidad del Norte, marzo 2010
Kamii, C. (1988). La autonomía como finalidad de la educación. UNICEF, Internacional.
Koplowilz, H. (1988). Psicología genética y educación. Barcelona: Oikos.
Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Grau
Lira, M. (1990). Iniciación con los niños. México: Trillas
Llovera, J. R. (1991). Estudio y observación del niño. México: Limusa
Organización de las Naciones Unidas (s.f.). Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño. Septiembre de 1990. Obtenida de http://www.unicef.org/spanish/crc/. Consulta realizada el 20 de agosto de 2010.
Piaget, J. (1975).Psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Psique.
Transformación del Preescolar en Seis Instituciones de Barranquilla y el Departamento del Atlántico, Centro de Consultaría, Universidad del Norte,2007