Decolonizing investigative praxis. Towards other ways of reasoning and stir emotions
Main Article Content
Abstract
This article aims to be an exercise in critical self-reflexivity, understood not as an exercise in personal reflection but as an action that is carried out collectively - in this case, with the members of the research team of which it was its director -, where, together we question our Research praxis from recognizing ourselves as social and singular subjects. In this sense, rather than accounting for the results of an investigation, we will explain the way in which some of us were trained as researchers, encouraging the incorporation into academic writing of the way we reason and get excited as an inescapable instance of the research that in our practice tends to be the great absent, the reader being free to make associations and deductions about the author's positioning, positioning that far exceeds the theoretical framework, which is usually explained and developed. That said, we hope that our contribution can be understood as a decolonizing practice, feeling called to communicate also the way we reason and get excited in the process of knowledge construction.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bertoldi, S., Bolleta, V. y Mingardi Minetti, M. (2007) ¿Es posible la reflexividad en el campo de las ciencias sociales? En V Jornadas de Etnografía y métodos cualitativos. Buenos Aires, Argentina: IDES (Instituto de Desarrollo Económico y Social).
Baranger, D. (2018). Notas sobre la noción de reflexividad en sociología y en la obra de Bourdieu. En J. I. Piovani, & L. Muñiz Terra [coord.] ¿Condenados a la reflexividad? Apuntes para repensar el proceso de investigación social. Buenos Aires: Clacso-Biblos.
Castro-Gómez, S. (2005). La poscolonialidad explicada a los niños. Bogotá: Universidad Central-IESCO, Pontificia Universidad Javeriana-Instituto Pensar y Siglo del Hombre Editores.
Castro Gómez, S. & Grosfoguel, R. (edit.) (2007). Prólogo. En El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 9-23). Bogotá: Universidad Central-IESCO, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, Siglo del Hombre Editores.
Escobar, A. (Enero-junio de 2003). Mundos y conocimiento de otro modo. Tabula Rasa 1, 51-86.
Lander, E. [comp]. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, Unesco.
Mignolo, W. (Enero-junio de 2008). La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. Tabula Rasa, 8, 243-281.
Mignolo, W., Castro-Gómez, S., Chukwudi Eze, E. & Paget, H. (2014). Prefacio. El color de la razón: racismo epistémico y razón imperial (2a ed., pp. 7-9). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo.
Ortíz Ocaña, A., Arias López, M. I. & Pedrozo Conedo, Z. (Enero-junio de 2018a). Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. Revista Hallazgos, 16(31), 147-166.
Ortíz Ocaña, A., Arias López, M. I. & Pedrozo Conedo, Z. (2018b). Metodología "otra" en la investigación social, humana y educativa. El hacer decolonial como proceso decolonizante. Revista FAIA, 7(30), 172-200.
Ortíz Ocaña, A., Arias López, M. I. & Pedrozo Conedo, Z. (Julio-diciembre de 2018c). Pedagogía deco-lonial: hacia la configuración de biopraxis pedagógicas decolonizantes. Revista Ensayos Pedagógicos, XIII(2), 201-233.
Ortíz Ocaña, A., Arias López, M. I. & Pedrozo Conedo, Z. (2019a). Altersofía y hacer decolonial: epistemología "otra" y formas "otras" de conocer y amar. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(85), 89-116.
Ortíz Ocaña, A., Arias López, M. I. & Pedrozo Conedo, Z. (Enero-junio 2019b). Pensamiento decolo-nial y configuración de competencias decoloniales. Revista Ensayos Pedagógicos, 203-233.
Restrepo, E. & Rojas, A. (2009). Introducción crítica al pensamiento descolonial. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Santos, B. (2010) Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: Clacso-Prometeo.
Torres Carrillo, A. (2006). Por una investigación desde el margen. En A. Jiménez Becerra & A. Torres Carrillo [comp.], La práctica investigativa en ciencias sociales. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/colombia/dcsupn/practica.pdf
Torres Carrillo, A. (Abril de 2014). Producción de conocimiento desde la investigación crítica. Nómadas (Col), 40, 68-83.
Valiente, S., Ensabella, B. & Julio, M. (2013). Relatos públicos sedimentados en sujetos locales encubiertos por la mega-minería y el resurgir de la razón histórica, en Andalgalá, Catamarca (Argentina). Revista Huellas, 17, 92-114. Recuperado de http://ojs.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/huellas/index
Valiente, S., Bertea, J. & Ensabella, B. (Enero-junio de 2018). Memoria metodológica de una trayectoria en curso. Cambios y Permanencias, 9(1), 264-296.
Zemelman, H. (2005). Pensar teórico, pensar epistemológico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. México D. F.: Ipecal.