Discourse in the process of evaluation and its relation to the development of thinking skills on the subject of Mathematics Grade 5

Main Article Content

Diana Echevarría Bermúdez
Luz Esther Fernández

Abstract

The purpose of this study is to analyze the characteristics of the discourse in the interaction (teacher, text, and the student) in the different evaluation processes and its relation with the level of thought in fifth grade Mathematics. The study was of ethnographic character and from the functional linguistic perspective of Halliday (1978), more exactly in the interpersonal and textual skill, of the different thinking levels of Villarini(1997) and the evaluation (IRE) of Cazden(1991). We saw, transcribed and analyzed different kinds of games in mathematics. We found out that that the teacher, the book and evaluation promoted automatic thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Diana Echevarría Bermúdez, UNIVERSIDAD DEL NORTE

Estudiante de la maestría en educación de la universidad del norte.

Luz Esther Fernández, UNIVERSIDAD DEL NORTE

Estudiante de la maestría en educación de la universidad del norte.

References

Candela, A (1999). La ciencia en el aula: los alumnos entre la argumentación y el consenso. México: Paidós

Cazden, C. (1991). El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje. Barcelona: Paidós

Coulthard, M. & Bazil, D. (1992). Exchange structure. En Coulthard, M. (ed). Advance in spoken Discourse Analysis, 50-78. London-New York: Routledge.

Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment. An intervention programme for cognitive modifiability. Baltimore: University Park Press

Halliday, M.A.K. (1978). El lenguaje como semiótica social: La interpretación social del lenguaje y del significado. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica

Halliday, M.A.K. (1994). Functional grammar. London: Edward Arnold.

Monereo, C. (1995). Enseñar a conciencia: ¿hacia una didáctica metacognitiva? Aula de innovación educativa, 34, 74-80.

Moss, G., Mizuno, J., Ávila, D., Barletta, N., Carreño, S., Chamorro, D. & Tapia, C. (2003). Urdimbre del texto escolar. ¿Por qué resultan difíciles algunos textos? Barranquilla: Ediciones Uninorte.

Sánchez, E., Rosales, J., Cañedo, I. & Conde, P. (1994). El discurso expositivo: una comparación entre profesores expertos y principiantes. Infancia y Aprendizaje, 67-68, 51-74.

Vigotsky, L. S. (1986). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: Pléyade.

Vigotsky, L. (1995). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. En Obras escogidas (Tomo III). Madrid: Visor.

Villarini Jusino, Á. R. (1997). El currículo orientado al desarrollo humano integral. San Juan, Puerto Rico: Biblioteca del Pensamiento.

Villarini Jusino, Á. R. (2003). Teoría y pedagogía del pensamiento crítico. Perspectiva psicológica, 3-4, 35-42.