Writing features in University professors
Main Article Content
Abstract
The following article is the product of a study made with the aim of identifying the discursive characteristics of a group of teachers of Universidad del Norte. The methodology used was a qualitative cut with a study-case design, where the semi-structured interviews and documental analysis were used as tools for the research. The theoretical support of the study was based on the principles of authors such as Halliday, Van Dijk, Flower and Hayes, Flavell, Cassany, Teberosky and Castelló, among others. The results obtained show the features of the texts of the teachers who took part in the research, the cognitive and meta-cognitive strategies they use while writing, the difficulties they face and the kind of texts they produce.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Albert Gómez, M. J. (2007). La investigación Educativa. Claves teóricas. España: Mc (99, 140,146, 219, 23, 228).
Alvarado, M & Cortés, M. (2000). La escritura en la Universidad: repetir o transformar. Ciencias Sociales, N° 43, 1-3. Recuperado el 20 de septiembre del 2010 de http://www.unne.edu.ar/institucional/documentos/lecturayescritura08/alvarado.htm.
Barletta, N. & Chamorro, D. (2010). Las Unidades Textuales: Organizadoras del Texto. En: Prensa. Revista Zona Próxima N° 13 Universidad del Norte.
Benvegnú, M, Galaburri, M, Pasquale, R y Dorronzoro, M. (2001). La lectura y escritura como prácticas de la comunidad académica. Conferencia inaugural en las I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias, Recuperado el 15 de noviembre de 2010 en: http://www.unlu.edu.ar/~redecom/
Benvegnú, M, Dorronzoro, M, Espinoza, A, Galaburri, M & Pasquale, R. (2004). La lectura en la universidad: relato de una experiencia. Actas del Simposio Leer y escribir en la educación superior. I Congreso Internacional Educación, Lenguaje y Sociedad "Tensiones Educativas en América Latina", Universidad Nacional de La Pampa, Santa Rosa, La Pampa, 1-3 de julio de 2004. Recuperado el 20 de julio de 2010 en http://www.fchst.unlpam.edu.ar/iciels/simposios.php
Bonilla, E & Rodríguez, P. (2008). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Norma.
Carlino, P. (2007). ¿Qué nos dicen hoy las investigaciones internacionales sobre la escritura en la universidad? Conferencia en la Universidad Sergio Arboleda, Bogotá, 26 y 27 de abril. Recuperado el 10 de mayo de 2010 en: http://www.ascun.org.co/eventos/lectoescritura/paulacarlino.pdf
Castelló, M. (2007). El proceso de composición de textos académicos. En: Castellò, M. (coord.). Escribir y comunicarse en textos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias. Barcelona: GRAO, de IRIF, S.L., 47-82.
Cassany, Daniel. (1989). Describir el escribir. España. Paidos.
Cassany, Daniel. (1999). Construir la escritura. España. Paidòs.
Cerda, H. (2002). Los elementos de la investigación. Bogotá. El Búho.
Cuervo Echeverri, C. & Flórez Romero, R. (1998). Aprender y enseñar a escribir: una propuesta de formación de docentes en servicio. Universidad Nacional de Colombia, Santa Fe de Bogotá: Programa Red.
Flavell, J. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring. A New Area of Cognitive-Developmental Inquiry. American psychologist, 34 (10), 906-911
Flower, L. & Haye, J. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and
Communication, 32. Pág. 365-387. Recuperado el 5 de abril del 2009 de http://kdevries.net/teaching/teaching/wp-content/uploads/2009/01/flower-hayes-81.pdf
Flower, L. (1988). The Construction of Purpose in Writing and Reading. College English, 50 5. 528 - 550. Recuperado el 5 de abril del 2010 de http://www.jstor.org/pss/377490.
Ghio, E. & Fernández D. (2005). Manual de lingüística Sistémico Funcional. El enfoque de M.A.K y R Hassan. Aplicaciones a la lengua española. Santa Fe de Argentina: UNL.
Halliday, (1985): An introduction to Functional Grammar. Great Britain: Edward Arnold.
Lillis, T. (2003). Student Writing as 'Academic Literacies': Drawing on Bakhtin to Move from Critiqueto Design. Language and Education, 17, 3, 192-207. Recuperado el 10 de mayo de 20010 de: http://www.ucl.ac.uk/cishe/downloads/BrianStreet/BrianStreet%20Debates%20in%20HE%20UCL%2007.pdf.
Morales, O. (2003). Estudio exploratorio sobre el proceso de escritura. Educere, 6, (20), 429. Recuperado el 27 de septiembre del 2010, de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/356/35662009.pdf.
Moss G, Mizuno J, Ávila, D., Barleta, N., Carreño, S., Chamorro, D. & Tapia, C. (1998): La urdimbre del texto escolar. Por qué resultan difíciles algunos textos. Barranquilla: Uninorte.
Scardamalia, M. & Bereiter, C. (1985). Development of dialectical processes in composition. En D. Olson, N., Torrance y A. Hildyard (Eds.), Literacy, Language and Learning. Cambridge: C.U.P.
Teberoski, A. (2007). El texto académico. En: Escribir y comunicarse en textos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias. Barcelona: GRAÓ, de IRIF, S.L.
Van Dijk, T. (1988): Texto y contexto (Semántica y pragmática del discurso). Madrid: Cátedra S.A.
Van Dijk, T. (1997). La ciencia del texto. Buenos Aires: Paidós Comunicación.