From messenger to argumentative writing: a problem's tour of writing at the university
Main Article Content
Abstract
The computational representation can help to overcome the gaps that appear in the information process. The Multimedia Writing Expression Model (MMEE) recreates the way how the information is perceived and managed with argumentative purposes. The writing processes in the Basic Education have characteristics related with the way in which teenagers process information and the codes they manage to communicate between them. This article gathers the conceptual and methodological elements that accompanied the author's research to obtain the Master degree in Information Technologies Applied to Education of the Universidad Pedagógica Nacional. In the conclusions of the research is detailed how the written text prevails as a way of representation of knowledge that can help in the argumentation in the incoming students.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bogoya, D. et al. (2000a). Hacia una cultura de la evaluación para el Siglo XXI. Taller sobre evaluación de competencias básicas. Bogotá: Secretaría de Educación de Bogotá D.C, Universidad Nacional.
Bogoya, D. et al. (2000b). Competencias y proyecto pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Bonilla, L., Eraso, A. & Lemos B. (1992). Fallas de expresión escrita en estudiantes de secundaria en colegios oficiales de Popayán. [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana, Cali, Colombia.
Crispino, G. et al. (1999). Contexto: Una plataforma de ingeniería lingüística orientada al filtrado semántico de textos. Recuperado el 20 de febrero de 2007 de http://www.lalic.paris4.sorbonne.fr/articles/1998-1999/Crispino/Espagne.pdf.
García, M. (2005). Jóvenes y consumos culturales en América Latina: la cultura del videoclip. Miradas, 1, (1), 95-105.
Gómez, V. (2005, 16 de octubre). Secundaria, el eslabón perdido entre la teoría y la práctica. UN, pp.16-17.
Laverde, M. et al. (2004). Debates sobre el sujeto. Perspectivas contemporáneas. Bogotá: Siglo del Hombre.
Lichilín, A. & Barrero, M. (2002). Competencias en lectura y escritura. [Documento interno de trabajo]. Facultad de Comunicación Social-Periodismo Universidad Central, Bogotá, Colombia.
Marcu, D. (2000). The Rhetorical Parsing of Natural Language Texts. Recuperado de http://portal.acm.org/citation.cfm?id=979630
Martín-Barbero, J. et al. (2005). Tecnicidades, identidades y alteridades: desubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo. En J. Martín-Barbero, J. M. Pereira y M. Villadiego (Eds.), Tecnocultura y comunicación (pp. 26-53). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Martínez, J. (1991). Curso general de redacción periodística. Madrid: Thomson.
Ministerio de Educación Nacional. (2003). La revolución educativa. Estándares Básicos de Matemáticas y Lenguaje. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-70799_archivo.pdf
Muñoz, G. (2004). Los jóvenes del Siglo XXI: lectores de nuevos lenguajes. En Fundalectura Memorias del sexto Congreso Lectura para construir nación. Bogotá: Fundalectura.
Niño, V. (2003). Competencias en la comunicación, Bogotá: Ecoe.
Perelman, F. (1999). La producción de textos argumentativos en el aula. Recuperado de http://www.cerlalc.org/Escuela/datos/textos.doc
Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la escuela: algunos escenarios pedagógicos y didácticos para ala reflexión. Bogotá: icfes
Prada, J. (2001). Marcadores del discurso en español. Análisis y representación. Recuperado de http://www.fing.edu.uy/inco/pedeciba/bibliote/tesis/tesis-prada.pdf
Rhetorical Structure Theory (2007). Introducction to Rhetorical Structure Theory. Recuperado de www.sil.org/linguistics/RST/reldefs.htm
Riding, R., & Rayner S. (1998). Cognitive Styles and Learning Strategies. Londres: Fulton Publishers.
Rodríguez, D. & Zapata, P. (2003). La resolución de problemas en el área de bioquímica: un enfoque cognitivo y metacognitivo. Tecne, Episteme y Didaxis, (13), 11-28.
Rodríguez, J. et al. (2000). El escritorio digital: un programa informático para la enseñanza de la composición escrita. Recuperado de http://www.ub.es/multimedia/iem/down/c1/Escritorio_Digital_(SPA).pdf
Rueda, R. & Quintana, A. (2004). Ellos vienen con el chip incorporado. Bogotá: iDEP.
Schunk, D. (1997). Teorías del aprendizaje. México: Prentice-Hall Hispanoamericana.
Universidad Nacional de Colombia. (2000). Evaluación de Competencias Básicas en Lenguaje, Matemática y Ciencias para estudiantes de Grados 7° y 9° en el Distrito Capital. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso. Buenos Aires: Paidós.
Van Dijk, T. (comp.). (2000). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa, 2000.