Didactic unit and ludic to explain the water pollution phenomenon

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Tito Morales Pinzón
María Zulay González Cardona

Abstract

Conceptual appropriation of environmental problems at a scientific level faces difficulties derived from teaching methods and the lack of didactic tools, affecting the development of critical thinking and scientific competences in the area of natural sciences and environmental education. The objective was to carry out a didactic unit for the explanation of environmental phenomena, through play and simulation in the classroom, using as a case study the contamination of water sources by domestic dumping. As a methodology, the study used the application of a knowledge test named pretest, a qualitative assessment of the socioeconomic status of the students, the characterization of learning styles and the design of a didactic unit that consisted of seven activities, three weekly hours for two months; and in the end, a posttest was applied using the same questionnaire. As results, students achieved a significant advance in the assessed competence, increasing the result of the evaluation from 31.8% to 64.4%, with a favorable effect of the development of the didactic unit.

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Artículo de investigación
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Tito Morales Pinzón, DocenteUniversidad Tecnológica de Pereira

Administrador Ambiental, Magíster en Investigación Operativa y Estadística de la Universidad Tecnológica de Pereira. Doctor en Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente profesor titular del pregrado en Administración Ambiental, Facultad de Ciencias Ambientales, Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Colombia. Grupo de Investigación en Gestión Ambiental Territorial.  

María Zulay González Cardona, Docente del área de Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Institución Educativa Juan Hurtado del Municipio de Belén de Umbría, Risaralda

Magíster en Ciencias Ambientales, Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira Risaralda. Profesora del área de Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Institución Educativa Juan Hurtado del municipio de Belén de Umbría, Risaralda. Grupo de Investigación en Gestión Ambiental Territorial. 

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