Didactic unit and ludic to explain the water pollution phenomenon
Main Article Content
Abstract
Conceptual appropriation of environmental problems at a scientific level faces difficulties derived from teaching methods and the lack of didactic tools, affecting the development of critical thinking and scientific competences in the area of natural sciences and environmental education. The objective was to carry out a didactic unit for the explanation of environmental phenomena, through play and simulation in the classroom, using as a case study the contamination of water sources by domestic dumping. As a methodology, the study used the application of a knowledge test named pretest, a qualitative assessment of the socioeconomic status of the students, the characterization of learning styles and the design of a didactic unit that consisted of seven activities, three weekly hours for two months; and in the end, a posttest was applied using the same questionnaire. As results, students achieved a significant advance in the assessed competence, increasing the result of the evaluation from 31.8% to 64.4%, with a favorable effect of the development of the didactic unit.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
ángel Maya, C. A. (1991). Ciencia, cultura y medio ambiente. Cuadernos de Desarrollo Rural, 26.
ángel Maya, C. A. (1997). Desarrollo sostenible o cambio cultural. Valle del Cauca, Colombia: Corporación Universitaria Autónoma de Occidente, Centro de Estudios Ambientales para el Desarrollo Rural, Fondo Mixto para la Promoción de la Cultura y las Artes del Valle del Cauca.
Bautista, J. M. & López, N. R. (2002). El juego didáctico como estrategia de atención a la diversidad. Agora Digital, 4.
Bernabeu, N. & Goldstein, A. (2008). Creatividad y aprendizaje: El juego como herramienta pedagógica. España: Narcea.
Carder (Corporación Autónoma Regional de Risaralda). (2012). Diagnóstico de riesgos ambientales del municipio de Belén de Umbría. Recuperado de http://www.carder.gov.co/index.php/intradocuments/webDownload/diagnostico_de_riesgos_ambientales_belen_de_umbria_12392
Carrizosa, J. (2015). Medioambiente es más que flora y fauna. Revista semana. Recuperado de http://www.semana.com/nacion/articulo/julio-carrizosa-explica-la-problematica-ambiental-en-colombia/441237-3
Carrizosa, J. (2014). Colombia compleja. Bogotá: Jardín Botánico de Bogotá José Celestino Mutis, Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.
Chamizo, J. A. & Izquierdo, M. (2007). Evaluación de las competencias de pensamiento científico. Alambique. Didáctica de las Ciencias experimentales, 51, 9-19.
Concari, S. B. (2001). Teorías y modelos en la explicación científica implicancias para la enseñanza de las ciencias. Recuperado de http://www.docencia.unt.edu.ar/biologiageneral/content/explicacio-nenlascienciasnaturales.pdf
Concepción, J. (2004). Estrategia didáctica lúdica para estimular el desarrollo de la competencia comunicativa en idioma inglés de estudiantes de especialidades biomédicas. Santa Clara, Villa Clara, Cuba: Universidad Central Marta Abreu de las Villas, Centro de Estudio de Educación Superior, Facultad de Educación a Distancia.
Cubillos, L. F. (2018). La interdisciplinariedad en las ciencias ambientales: la problemática ambiental del territorio como categoría de investigación para los Estudios Ambientales. Editorial Universidad Tecnológica de Pereira.
De Gregori, W. (1999). Construcción del poder de tus tres cerebros: educación familiar-escolar de los 3 cerebros: los secretos del aprendizaje, de la riqueza y de la felicidad. Kimpres.
González Cardona, M. Z. (2018). Lúdicas y simulación de problemas ambientales; caso: lúdicas sistémi-cas. concepto: contaminación del agua por vertimientos domésticos. Facultad de Ciencias Ambientales, Universidad Tecnológica de Pereira.
Chiras, D. D. (2011). Environmental science. Jones & Bartlett Publishers.
Gilbert, J., Boulter, C. & Rutherford, M. (1998). Models in explanations. Part 2. Whose voice? Whose ears? International Journal of Science Education, 20(2), 187-203.
Greca, I. M. & Moreira, M. A. (1998). Modelos mentais e modelos físicos no ensino e na aprendizagem da física. Ponencia presentada en el VI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, realizado en Florianópolis, del 26 a 30 de octubre.
Jiménez, C. A. (2002). Lúdica y recreación. Editorial Magisterio Colombia.
Labarrere, A. & Quintanilla, M. (2002). La solución de problemas científicos en el aula. Reflexiones desde los planos de análisis y desarrollo. Pensamiento Educativo, 30(1), 121-137.
Leff, E. (2000). Pensar la complejidad ambiental. En La complejidad ambiental. México: Editorial Siglo XXI, 7-53
López, J. A. (2009). La importancia de los conocimientos previos para el aprendizaje de nuevos contenidos. Sevilla, España: CEIP.
Masters, G. M. & Ela, W. P. (2008). Introduction to environmental engineering and science (3a ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education International.
MEN (Ministerio de Educación Nacional). (2013). Secuencias didácticas en ciencias naturales educación básica primaria. Bogotá.
Palacios Rojas, N. (2004). La ciencia al alcance de todos: educación científica a través del juego y la diversión. Revista Magisterio. Educación y Pedagogía, 16, 74-77.
Palmero, M. L. R. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. IN. Investigación i Innovación Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50.
Pedraza, F. P., Castillo, M. J., Ortiz, E. F., Toro, L. J., Castelblanco, Y. B. & Fernández, M. I. (2009). Lineamientos generales Saber 2009 grados 5o y 9o. Bogotá: Icfes.
Pozo, I. & Gómez, M. (1998). Aprender y enseñar ciencia. Ed. Morata.
Quintanilla, G., Daza R. & Merino R. (2010). Unidades didácticas en biología y educación ambiental. Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico (Vol. 4). Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Fondecyt.
RCFA (Red Colombiana de Formación Ambiental). (2007). Las ciencias ambientales como un área del conocimiento. Bogotá.
Sanmartí, N. (2005). La unidad didáctica en el paradigma constructivista. En D. Cousso, E. Badillo, G. Perafán y A. Adúriz Bravo (comp.). Unidades Didácticas en Ciencias y Matemáticas: Cooperativa Editorial Magisterio.
Sanmartí, N. & Izquierdo, M. (1997). Reflexiones en torno a un modelo de ciencia escolar. España: Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Autónoma de Barcelona.
Sweeney, L. B., Meadows, D. & Mehers, G. M. (2011). The systems thinking playbook for climate change: a toolkit for interactive learning. Verlag Nicht Ermittelbar.
Taylor, J. L. (1991). Guía sobre simulación y juegos para la educación ambiental. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0005/000569/056905so.pdf
Toro, J., Reyes, C., Martínez, R., Castelblanco, Y., Cárdenas, F., Granés, J. & Hernández, C. (2007). Fundamentación conceptual área de ciencias naturales. Icfes. Bogotá: Icfes.
Toulmin, S. (1972). Human understanding. Princeton: Princeton University Press.
Vygotsky, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (3a ed.). Barcelona: Crítica.
Zabalza, M. (2006). Didáctica de la educación infantil (4a ed.). Madrid: Editorial Narce.
Zeitoun, H. H. (1989). The relationship between abstract concept achievement and prior knowledge, formal reasoning ability and gender. International Journal of Science Education, 11 (2), 227-234.