Reality and prospective view of mathematics teachers from a problem issue

Main Article Content

José Ortiz Buitrago
Luis Rico Romero
Enrique Castro Martínez

Abstract

The didactic application of mathematical modelling in the curriculum of mathematics in secondary and its practical use in teaching and learning represents the core of this work. The objective was to analyze the production of ten pre-service mathematics teachers, related to a problem situation, specifically addressing: 1. The design of a guide for activities to be developed to model a situation, 2. Math concepts identified by them in the modelling and, 3. The development of an educational activity designed to expose the modelling of a proposal to school students. The study used a qualitative research and found that student teachers considered the joint teacher-student work, group discussion and reporting and communication of mathematical ideas to the class as very important.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biographies

José Ortiz Buitrago, Universidad de carabobo. Venezuela

Dr. En matemáticas por la universidad de granada, españa. Profesor titular. Coordinador de la cátedra de matemática del ciclo básico, facultad de ciencias económicas y sociales. 

 

Luis Rico Romero, Universidad de granada. España 

Dr. En matemáticas por la universidad de granada, españa. Profesor catedrático. Director del departamento de didáctica de la matemática.

 

Enrique Castro Martínez, Universidad de granada, españa

Dr. En matemáticas por la universidad de granada, españa. Profesor catedrático del departamento de didáctica de la matemática. Universidad de granada. adscrito al Grupo de Investigación Fqm193: Didactica De La Matematica. Pensamiento Numérico

References

Castro, E. & Castro E. (1997). Representaciones y modelización. En L. Rico (Coord.), La educación matemática en la enseñanza secundaria. Barcelona, España: Horsori.

Galbraith, P., Blum, W., Booker, G. & Huntley, I.D. (1998). Mathematical Modelling. Teaching and Assessment in a Technology-Rich World. Chichester, Inglaterra: Horwood Publishing

Ikeda, T. (1997). A case study of instruction and assessment in mathematical modelling - 'the delivering problem'. En S.K. Houston, W. Blum, I. Huntley y N.T. Neill (Eds.), Teaching and learning mathematical modelling (pp.51-61). Chichester, Inglaterra: Albion Mathematics and Applications Series.

Kaiser, G. & Schwarz, B. (2006). Mathematical modelling as bridge between school and university. ZDM Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 196-208. Niss, M., Blum, W. & Huntley, I. (1991). Teaching and Mathematical Modelling and Applications. Chichester, UK: Ellis Horwood Limited.

Niss, M., Blum, W. & Galbraith, P. (2007). Introduction. En W. Blum, P. Galbraith, H.W. Henn y M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics education (The 14th ICMI Study). New York: Springer.

Ortiz, J. (2000). Modelización y calculadora gráfica en la formación inicial de profesores de Matemática. Granada: Universidad de Granada.

Ortiz, J., Rico, L. & Castro, E. (2007). Organizadores del Currículo como Plataforma para el Conocimiento Didáctico. Una Experiencia con Futuros Profesores de Matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 25(1), 21-32.

Ortiz, J., Rico, L. & Castro, E. (2008). La enseñanza del Álgebra Lineal utilizando modelización y calculadora gráfica. Un Estudio con Profesores en Formación. PNA 2(4), 181-189.

Rico, L. (1997). Los organizadores del currículo de matemáticas. En L. Rico (coord.), La educación matemática en la enseñanza secundaria. Barcelona: Horsori.

Swetz, F. & Hartzler, J. S. (1999). Mathematical modeling in the secondary school curriculum. A resource guide of classroom exercises. Reston, VA: NCTM.