The Construction of the Discursive ethos in the Life Trajectories of Teachers in El Paujil, Caquetá

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Natalia Marcela Gómez Arcila
Giohanny Olave Arias
Mireya Cisneros Estupiñán

Abstract




Based on the analysis of four life trajectories of teachers in the municipality of El Paujil (Caque- ta?, Colombia), this paper proposes a discursive analysis in order to identify the features throu- gh which emotion is inscribed in their stories. Likewise, this analysis presents an approach to the way in which the teaching ethos and the self-enunciation of teachers are constructed. The constructions of the ethos demonstrated the imprint of the armed conflict on the image that the enunciators construct of themselves and of their collective of identification. Finally, it was concluded that the singularities and recurrences, regarding the construction of the ethos, are a change in the enunciation as a result of the scenarios and situations experienced by the teachers.




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Author Biographies

Natalia Marcela Gómez Arcila, Universidad Tecnológica de Pereira

Maestranda en Lingüística de la Universidad Tecnológica de Pereira y Joven investigadora de Colciencias en el grupo Estudios del Lenguaje y la Educación.

Correo electrónico: ngomezarcila@utp.edu.co.

Orcid ID: 0000-0003-3429-2120

Giohanny Olave Arias, Universidad Industrial de Santander

Profesor de planta de la Universidad Industrial de Santander. Doctor en Lingüística, Universidad de Buenos Aires. Investigador sénior del grupo de Investigación Estudios del Lenguaje y la Educación (UTP) y del grupo GLOTTA (UIS).

Correo electrónico: olavearias@gmail.com

Orcid ID: 0000-0001-6794-6472

Mireya Cisneros Estupiñán, Universidad Tecnológica de Pereira

Profesora de la Universidad Tecnológica de Pereira. Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad del Cauca. Investigadora sénior y líder del grupo de investigación Estudios del Lenguaje y la Educación.

Correo electrónico: mireyace@gmail.com. Orcid ID: 0000-0002-5519-7192

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