The Construction of the Discursive ethos in the Life Trajectories of Teachers in El Paujil, Caquetá
Main Article Content
Abstract
Based on the analysis of four life trajectories of teachers in the municipality of El Paujil (Caque- ta?, Colombia), this paper proposes a discursive analysis in order to identify the features throu- gh which emotion is inscribed in their stories. Likewise, this analysis presents an approach to the way in which the teaching ethos and the self-enunciation of teachers are constructed. The constructions of the ethos demonstrated the imprint of the armed conflict on the image that the enunciators construct of themselves and of their collective of identification. Finally, it was concluded that the singularities and recurrences, regarding the construction of the ethos, are a change in the enunciation as a result of the scenarios and situations experienced by the teachers.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amossy, R. (2010). La présentation de soi. Ethos et identité verbale. PUF.
Archila, N. (2005). Voces subalternas e historia oral. Anuario Colombiano de Historia Social y de la
Cultura, 32, 293-308.
Aristóteles. (1999). Retórica. Gredos.
Auchlin, A. (2001). Ethos et expérience du discours : quelques remarques. En M. Wauthion y A. C. Simon (eds.), Politesse et idéologie. Rencontres de pragmatique et de rhétorique conversationnelle (pp. 77-95). Peeters.
Bonilla, V. D. (1966). Caquetá: el despertar de la selva. Colonización campesina en Colombia. Incora. Bucholtz, M. (2000). The politics of transcription. Journal of Pragmatics, 32, 1439–1465. doi.
org/10.1016/S0378-2166(99)00094-6.
Campo-Arias, A., Sanabria, A., Ospino, A., Guerra, V. y Caamaño, B. (2017). Polivictimización por el conflicto armado y sufrimiento emocional en el Departamento del Magdalena, Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 46, 147–153. doi.org/10.1016/j.rcpeng.2016.06.002.
Centro Nacional de Memoria Histórica (2017). La tierra no basta. Colonización, baldíos, conflicto y organizaciones sociales en el Caquetá. Imprenta Nacional.
Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas (2016). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Ediciones Desde Abajo
Escamilla, D. y Novoa, L. (2017). Conflicto y memoria: trayectorias de vida como metodología para comprender el conflicto armado colombiano. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(1), 65-87. doi.org/10.21501/22161201.1959.
Flores, P. y Gómez, N. (2019). Testimoniando el testimonio: estrategias identitarias para resignificar la memoria común. En A. Iranzo y A. Farné (Coord.), Comunicación para el cambio social propuestas para la acción (pp. 87-110). Tirant lo Blanch
Fonvielle, S. y Romain, C. (2017). Argumentation-based Resolution of Ethos Conflicts in Educational Context. En F. K. Tochon y Harisson(Ed.), Policy for Peace. Language Education Unlimited (pp.154-180). Mt Horeb, Deep University Press.
Garay, G. (1999). La entrevista de historia oral: ¿monólogo o conversación? REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1(1), 81-89.
Gobernación del Caquetá (2017). Historia del Caquetá. http://www.caqueta.gov.co/departamento/ historia-del-caqueta.
González, J. (1998). Amazonía colombiana: espacio y sociedad. Cinep.
Jenks, C. J. (2011). Transcribing talk and interaction. Amsterdam: John Benjamins.
Jiménez, M. (2016). Las memorias “maricas” en el conflicto armado reciente de los Montes de María: territorio, identidades y testimonio. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica, 24, 29-49. doi.org/10.15648/cl.24.2016.3
Liddicoat, J., A. (2007). An introduction to conversation analysis. London: Continuum.
Lizarralde, M. (2003). Maestros en zonas de conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales,
Niñez y Juventud, 1(2), 79-114.
Maingueneau, D. (2002). Problèmes d’ethos. Pratiques, 113, 55-67.
Maingueneau, D. (2014). Retour critique sur l’ethos. Langage et Societé, 3(149), 31-48. Maingueneau, D. (2020). Variações sobre o ethos. Parábola.
Mateus, L. y Rojas, L. (2014). Reflexión teórico - metodológica sobre la construcción de trayectorias de vida de seis personas víctimas del conflicto armado interno colombiano, asentadas en el área metropolitana de Bucaramanga. (Tesis de pregrado). Universidad Industrial de Santander.
Micheli, R. (2014). Les émotions dans les discours. Modèle d’analyse, perspectives empiriques. De Boeck-Duculot.
Misión de Observación Electoral y Corporación Nuevo Arco Iris (2008). Monografía Político Electoral, departamento del Caquetá, 1997-2007. Autor.
Moncayo, V. (2015). Hacia la verdad del Conflicto: insurgencia guerrillera y orden social vigente. En Comisión Histórica del conflicto y sus Víctimas (Ed.), Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas.
Olave, G., Rojas, I. y Cisneros, M. (2017). Exploración del ethos del docente de español en Colombia. Folios, 46, 129-143. doi.org/10.17227/01234870.46folios129.143
Orkibi, E. (2008). Les étudiants de France et la guerre d’Algérie. Identité et expression collectife de l’UNEF (1954-1962). Syllepse.
Peltier-Bonneau, L. y Szwarcberg, M. (2019). Transformación de las emociones en las víctimas del conflicto armado para la reconciliación en Colombia. Desafíos, 31(2). doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.7283
Peña, M. (2017). Geopolítica de las emociones. Narrativas de maestras sobre conflicto armado y construcción de paz en la escuela. Ciudad Paz-ando, 10(2), 54-61. doi.org/10.14483/2422278X.12798
Pernot, L. (2013). La retórica en Grecia y Roma. UNAM.
Plantin, C. (2011). Las buenas razones de las emociones (Trad. de E. Ghelfi). Universidad Nacional
de Moreno.
Plantin, C. (2016). Dictionnaire de l’argumentation. ENS éditions.
Ramírez Tobón, W. (2001). Colonización armada, poder local y territorialización privada. Journal of Iberian and Latin American Research, 7(2), 63-81. doi.org/10.1080/13260219.2001.10430031
Revelo, J. y García, M. (2018). El Estado en la periferia. Historias locales de debilidad institucional. Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia.
Robles, P. y Rojas, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18.
Suárez, I. (2017). Trayectorias de dolor y resistencia. Construcción de memoria histórica razonada desde el archivo oral de memorias de las víctimas. Colciencias, UIS, AMOVI.
Suárez, I. (Coord.) (2013). Trayectorias de vida de veinticinco víctimas del desplazamiento forzado asentadas en el barrio Café Madrid de Bucaramanga. http://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/ article/download/7364/7618/
Verón, A. (2014). Nombrar es también confrontar el olvido. Una filosofía que confronta los pasados olvidados. Miradas, 12, 128 - 140.
Villa Gómez, J. D., Avendaño Ramírez, M., y Agudelo López, M. C. (2019). Víctimas lloradas y no lloradas A propósito de la fabricación del recuerdo en ciudadanos de Medellín sobre cuatro crímenes de guerra en el marco del conflicto armado colombiano como barreras psicosociales para la construcción de la paz. Kavilando, 11(1), 222-247. https://nbn-resolving.org/urn:nb- n:de:0168-ssoar-65920-9