Concepciones de la escritura académica en estudiantes universitarios

Main Article Content

Mercedes Zanotto González
Martha Leticia Gaeta González

Abstract

: The present study aimed to identify the conceptions of university students about different facets of academic writing (uses and functions of writing, representation of the task, planning and textualization, revision and correction) in its epistemic dimension (associated with the elaboration and situated structuring of ideas and learning from the written production) and reproductive (linked to the repetition of information in writing processes). Likewise, their variation according to gender, semester of studies and academic performance was compared. 359 medical students participated, who responded to the Instrument of Conceptions on Academic Writing. The results in all the comparatives show elevated epistemic conceptions, at the same time indicate reproductive ideas about the representation of the task at an intermediate level or close to it. Given this, students are unable to consolidate their epistemic perspective on writing. In addition, differences are detected in the reproductive conceptions of planning and textualization, depending on academic performance. It is concluded that the coexistence of both epistemic and reproductive conceptions in students has been corroborated, as well as the importance of knowing in depth through research the conceptions of writing of students in order to generate educational strategies. in accordance with their needs, which favor the development of concepts that promote the elaboration of ideas, the construction of learning through written production and the development of academic texts of adequate quality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Mercedes Zanotto González, UNAM

Doctora en Psicología de la Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona, España, Maestra en Psicología Evolutiva y de la Educación por la misma universidad y Licenciada en Psicología por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Es académica de tiempo completo en la Dirección General de Orientación y Atención Educativa (DGOAE) de la Universidad Nacional Autónoma de México (desde el año 2008), adscrita al Departamento de Orientación Especializada. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I, Asociada Titular del Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C. e Integrante del Seminario de Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje (SINTE) de España, grupo de investigación consolidado. Es profesora externa del Doctorado en Educación de la Universidad Popular Autónoma de Puebla. Sus líneas de investigación son: lectura y escritura académica y científicas; concepciones de escritura académica, creencias epistémicas y formación de investigadores.

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Mercedes-Zanotto-Gonzalez-2

 

Martha Leticia Gaeta González, Facultad de Educación de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla, México

Doctora en Psicología y Aprendizaje por la Universidad de Zaragoza, España, profesora investigadora en la Facultad de Educación de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Coordina la Red Interuniversitaria de Investigación Educativa Puebla (REDIIEP). Es miembro del Sistema Nacional de investigadores (Nivel 2) y su investigación se centra en el desarrollo y promoción de competencias cognitivas y socio-afectivas para el bienestar y óptimo aprendizaje en las diferentes etapas de la formación humana.

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Martha-Gaeta-Gonzalez

humana.

References

Aitken, M. y Martinussen, R. (2013). Exploring predictors of performance on a curriculum-based measure of written expression. Journal of Writing Research, 4(3), 281–299. https://doi.org/10.17239/jowr-2012.03.03.

Barbón, G. y Bascó, E. (2016). Clasificación de la actividad científica estudiantil en la educación médica superior. Educación Médica, 17(2), 55-60. https://www.readcube.com/articles/10.1016%2Fj.edumed.2016.02.001

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Lawrence Erlbaum.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita [Two explicative models for the processes of written composition]. Infancia y Aprendizaje, 15(2), 43-64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332

Bitrán, M., Zúñiga, D., Flotts, P., Padilla, O. & Moreno, R. (2009). Mejoría en las habilidades de comunicación escrita de estudiantes de medicina: Impacto de un taller de escritura. Revista Médica de Chile, 137, 617-624. doi: 10.4067/S0034-98872009000500004

Boscolo, P., Arfé, B. y Quarisa, M. (2007). Improving the quality of students’ academic writing: an intervention study. Studies in Higher Education, 32(4), 419-438. https://doi.org/10.1080/03075070701476092

Campbell, J., Smith, D. y Brooker, R. (1998). From conception to performance: How undergraduate students conceptualise and construct essays. Higher Education, 36 (4), 449-469. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1003451627898

Castelló, M. (2007). El proceso de composición de textos académicos. En M. Castelló (Coord.), Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos (pp.47-81). Barcelona: Graó.

Castelló, M., Mateos, M., Castells, N., Iñesta, A., Cuevas, I. y Solé, I. (2012). Academic Writing Practices in Spanish Universities. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 569-590. https://repositorio.uam.es/handle/10486/669089

Castelló, M., Iñesta, A. y Monereo, C. (2009). Towards Self-regulated Academic Writing: An exploratory study with graduate students in a situated learning environment, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(3), 1107-1130.

Castells, N., Mateos, M., Martín, E., Solé, I. y Miras, M. (2015). Profiles of Self-percived Competencies and Conceptions of Academic Writing in University Students. Culture & Education, 27(3), 569-593. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/english/ContadorArticulo.php?367

Cordeiro, C., Castro, S. L. y Limpo, T. (2018). Examining Potential Sources of Gender Differences in Writing: The Role of Handwriting Fluency and Self-Efficacy Beliefs. Written Communication, 35(4), 448–473. https://doi.org/10.1177

De Smedt, F., Merchie, E., Barendse, M., Rosseel, I., De Naeghel, J. y Van Keer, H. (2017). Cognitive and Motivational Challenges in Writing: Studying the Relation With Writing Performance Across Students’ Gender and Achievement Level. Reading Research Quarterly, 53(2), 249-272. https://doi.org/10.1002/rrq.193

Flower, L. y Hayes, J. R. (1980). The Cognition of Discovery: Defining a Rhetorical Problem. College Composition and Communication, 31(1), pp. 21-32. http://academic.brooklyn.cuny.edu/english/moser/eng%207506/cognition%20of%20discovery.pdf

Galbraith, D. y Torrance, M. (2004). Revision in the context of different drafting strategies. Allai, L.; L. Chanquoy; P. Largy (eds.). Revision: Cognitive and instructional processes. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers, pp. 63-86. https://www.researchgate.net/publication/262178774_Revision_in_the_Context_of_Different_Drafting_Strategies

Hayes, J. R. y Flower, L. (1980). Identifying the organization of writing processes. In L. W. Gregg, & E. R. Steinberg (Eds.), Cognitive Processes in Writing: An Interdisciplinary Approach (pp. 3-30). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. https://www.researchgate.net/publication/200772468_Identifying_the_organization_of_writing_processes

Hernández, G. (2012). Teorías implícitas de escritura en estudiantes pertenecientes a dos comunidades académicas distintas. Perfiles Educativos, 34(136), 42-62. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v34n136/v34n136a4.pdf

Hernández, G. (2015). Representaciones y prácticas de los estudiantes sobre escritura académica: diferencias entre distintas comunidades académicas. Memoria electrónica del XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, 16 al 20 de noviembre, Chihuahua, Chihuahua. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/2030.pdf

Hernández, G. (2017). Las creencias de escritura en estudiantes de distintas comunidades académicas. En S. Espino y C. Barrón (coords.), La lectura y la escritura en la educación en México. Aproximaciones teóricas, experiencias aplicadas y perspectivas de futuro, IISUE-UNAM, pp. 61-83. http://132.248.192.241:8080/xmlui/handle/IISUE_UNAM/110

Hernández, G. y Rodríguez, (2018). Creencias y prácticas de escritura. Comparación entre distintas comunidades académicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1093-1119. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n79/1405-6666-rmie-23-79-1093.pdf

Hounsell, D. J. (1984). Essay planning and essay writing, Higher Education Research and Development, 3(1), 13-3 1. ttps://doi.org/10.1080/0729436840030102

Lavelle, E., y Zuercher, N. (2001). The writing approaches of university students. Higher Education, 42 (3), 373–391. https://doi.org/10.1080/01443410701366001

Lavelle, E. y Bushrow, K. (2007). Writing approaches of graduate students. Educational Psychology, 27(6), 807-822. https://doi.org/10.1080/01443410701366001

Levin, T. y Wagner, T. (2006). In their own words: Understanding student conceptions of writing through their spontaneous metaphors in the science classroom. Instructional Science, 34 (3), 227- 278. https://doi.org/10.1007/s11251-005-6929-x

Lonka, K., Chow, A. Keskinen, J., Hakkarainen, K. Sandström, N., y Pyhältö, K. (2014). How to measure PhD students’ conceptions of academic writing? Journal of Writing Research, 5(3), 245-269. doi: 10.17239/jowr-2014.05.03.11

Mateos, M., Villalón, R., de Dios, M. J. y Martín, E. (2007). Reading-and-writing tasks on different university degree courses: what do the students say they do? Studies in Higher Education, 32(4), 489-510. https://doi.org/10.1080/03075070701476183

Mateos, M., y Solé, I. (2012). Undergraduate students’ conceptions and beliefs about academic writing. In M. Castelló, y C. Donahue (Eds.), University writing: Selves and texts in academic societies (pp. 53–67). Emerald Group.

Martínez–Fernández, J. R., Corcelles, M., Bañales, G., Castelló, M. y Gutiérrez-Braojos, C. (2016). Exploring conceptions about writing and learning: undergraduates' patterns of beliefs and the quality of academic writing. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(1), 107-130. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.38.15045

Meza, P. y Gonza?lez-Catala?n, F. (2020). Evaluacio?n de la calidad lingu?i?stico-discursiva en textos disciplinares: propuesta de un instrumento anali?tico para valorar la produccio?n escrita en la formacio?n de me?dicos. Logos: Revista de Lingu?i?stica, Filosofi?a y Literatura, 30(1), 3-17. doi.org/10.15443/RL3001

Navarro, F. y Mora-Aguirre, B. (2019). Teorías implícitas sobre escritura académica y su enseñanza: contrastes entre el ingreso, la transición y el egreso universitarios. Universitas Psychologica, 18(3), pp. 1-17. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy1 8-3.tiea

Ríos-González, C. (2016). Escasa publicación científica en estudiantes de medicina de Paraguay. Educación Médica, 17(2), 80-81. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.005

Scheiber, C., Reynolds, M., Hajovsky, D. y Faufman, A. (2015). Gender differences in achievement in a large, nationally representative sample of children and adolescents. Psychology in the Schools, 52(4), 335-348. https://doi.org/10.1002/pits.21827

Smith, S., Kogan, J., Berman, N., Dell, M., Brock, D. & Robins, L. (2016). The Development and Preliminary Validation of a Rubric to Assess Medical Students’ Written Summary Statements in Virtual Patient Cases. Academic Medicine, 91(1), 94-100. doi: 10.1097/ACM.0000000000000800.

Solé, I., Mateos, M., Martín, E., Miras, M., Castells, M. y Cuevas, I. (2005). Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en Educación Secundaria y Educación Universitaria. Infancia y Aprendizaje, 28(3), 329-348. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/253/253

Villalón, R. (2010). Las concepciones de los estudiantes sobre la escritura académica [Tesis doctoral Universidad Autónoma de Madrid]. http://www.tdx.cat/handle/10803/50700

Villalón, R. y Mateos, M. (2009). Concepciones sobre la escritura académica: Cómo conciben los estudiantes la escritura académica. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 219- 232. https://doi.org/10.1174/021037009788001761

Villalón, R., Mateos, M. y Cuevas, I. (2015). High school boys and girls writing conceptions and writing self-efficacy beliefs: what is their role in writing performance? Educational Psychology, 35(6), 653-674. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.836157

White, M. J. y Bruning, R. (2005). Implicit writing beliefs and their relation to writing quality. Contemporary Educational Psychology, 30(2), 166-189. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.07.002