Familiar communication and academic performance in college students
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of a study about family communication regarding academic performance and college students, in order to formulate a theory of social communication and pedagogical value and an appropriate model for communication competence for cultural development in the Colombian Caribbean. The study examined the results of the analysis of the categories: family communication in teaching - learning process; personal, social and institutional factors involved in academic performance; university; behavior and expectations of the family; and interaction among education, college, family and society. The analysis was carried out through an interpretative methodological procedure that is generated through the discussion groups made up of students and parents, and interviews to teachers and experts from academic programs at the Universidad del Sinú, Monteria, Colombia. The comprehension of the elements of the communicative process of the fundamental theory, linked to the discussion, interpretation and reflexive analysis of the hermeneutical units showed a comprehension process among family communication, academic performance and socio-cultural development.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Alonso, M. (2005). Relaciones familiares y ajuste en la adolescencia (Tesis doctoral no publicada). Va-lladolid: Universidad de Valladolid, Departamento de Psicología.
Barnes, H. & Olson, D. (1985). Parent-adolescent comunication and the circumplex. Child Develo-pment, 56(2), 438-477.
Brónstrup, S., Godoi, E. & Ribiero, A. (2007). Comunicación, lenguaje y comunicación organizacional. Signo y Pensamiento, XXVI(51), 26-37.
Bordenave, J. & Carvalho, H. (1978). Planificación y comunicación. Quito: Don Bosco.
Brunner, J. (2007). Universidad y sociedad en América Latina. México: Universidad Veracruzana.
Buendía, L., Colás, P. & Hernández, F. (1997). Métodos de investigación psicopedagógica. Madrid: McGraw-Hill.
Carrión, E. (2002, enero-marzo). Validación de características al ingreso como predictores del rendimiento académico en la carrera de medicina. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 1(16), 1-2. Consultada en http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412002000100001&script=sci_arttext
Duarte, E. (2003). Por uma epistemologia da comu-nicacao. En M.I.V. Lopes (org.), Epistemologia da comunicacáo (pp. 41-54). Sao Paulo: Loyola.
Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D. & Musito, G. (2007). Estilos de comunicación familiar: actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela. Psicothema, 19, 108-113.
Estévez, E., Musito, G. & Herrero, J. (2005). El rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente. Salud Mental 28(4), 80-89. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/582/58242809.pdf
Ferrer Pérez, I., Delgado Madrazo, E. & Limonte Guz-mán, D. (2011). Programa de comunicación dirigido a padres con hijos adolescentes. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3 (25), Disponible en http://www.eumed.net/rev/ced/25/pmg.htm
Fetterman, D. (1984). Ethnography in educational evaluation. BeverlyHills: Sage.
Garbanzo, M. (2007). Factores asociados al redimien-to académico en estudiantes universitarios: una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31 (1), 43-63. Disponible en http://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1252/1315
Garcés, M. & Palacio, J. (s.f.) La comunicación familiar en asentamientos humanos de Montería -Córdoba. Disponible en http://miguelgarces.es.tl/COMUNICACION-FAMILIAR.htm
García, C. (2005). Habilidades sociales, clima social-familiar y rendimiento académico en estudiantes uiversitarios. Liberabit: Revista de Psicología, 011, 63-74.
Gargallo López, B., Garfella, E., Sánchez Peris, C., Ros Ros, C., & Serra Carbonell, B. (2009). Relación entre la actitud, el auto-concepto y los valores con el rendimiento académico de estudiantes universitarios en el marco del espacio europeo de educación superior. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 16-28.
Habermas, J. (1981). La reconstrucción del materialismo histórico. Madrid: Taurus.
Harris, M. (2004). Teorías sobre la cultura en la era posmoderna. Barcelona: RomayaValls.
Lonergan, B. (1988). La interpretación: método en teología. Salamanca: Sígueme.
Marchesi, Á. (2000). Un sistema de indicadores de desigualdad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, (23), 135-163.
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gili y Gaya.
Nassif, R. (1982). Teoría de la comunicación. Madrid: Cincel-Kapelusz.
Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 1 (2). Disponible en http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Res_Edel.htm
Palacio, J. & Oliva, A. (2003). Familia y escuela. En M. Rodrigo & J. Palacios (Coord.), Familia y Desarrollo Humano (pp. 333-352). Madrid: Alianza Editorial.
Palacios, J. & Andrade, P. (2007). Desempeño académico y conductas de riesgo en adolescentes. Revista de Educación y Desarrollo, 7, 7-16. Disponible en http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Palacios.pdf
Papalia, D., Wenkos, S. & Duskin, R. (2005). Psicología del desarrollo. México: McGraw-Hill.
Patton, M. (1987). How to use qualitative methods and evaluation. New York: Sage.
Pérez, A. (1996). Factores psicosociales y rendimiento académico. (Tesis doctoral no publicada). Alicante: Universidad de Alicante.
Polainom, A. (2004). Familia y autoestima. Barcelona: Ariel.
Rocha. (2003). La comunicación en el conflicto escolar, caso de la escuela de Bogotá. Mediaciones, 1, 63-76. Disponible en http://virtual.uniminuto.edu/repositorio/files/repcumd_oi_mediaciones1_conflictoescolar.pdf
Suárez, N. & Restrepo, D. (2005). Teoría y práctica del desarrollo familiar en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(1). Disponible en http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/306/175
Tamayo, M. (2000). Diccionario de la investigación científica. México: Limusa.
Torres, L. & Rodríguez, N. (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 255-270. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/292/29211204.pdf