Diagnosis of the use of ICT in three state schools of Soledad (Atlántico)
Main Article Content
Abstract
This article is the result of an exploratory research, which aims to examine the use of ICTs and the potential perceived by the students concerning them. The sample, consisting of 312 students currently enrolled in different grades of secondary education in three public schools at the Municipality of Soledad- Atlantico. They were interviewed with open questions about the potential that students perceive and about the opportunities to use ICT at schools, and used a survey that included questions about the usefulness and benefits from that education, skill in handling tools and made available to the subject of ICT. The results indicate that in this area of the Departamento del Atlántico, the students maintain a high level of positive attitude towards their use, but a low supply of technological resources to encourage and preserve this potential.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Aguiar, H. (2007). El futuro no espera: Políticas para desarrollar la sociedad del conocimiento. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Dominguez, E. (2009). Las TIC como apoyo al desarrollo de los procesos de pensamiento y construcción activa de conocimientos. Zona Próxima, (10) 146-155.
Gajardo, M. (2009). La educación tras dos décadas de cambio. ¿Qué hemos aprendido? ¿Qué debemos transformar?". OEI. Revista CTS, 4 (12), 87- 157.
Guerrero, J. (2005). Efectos del uso de las TICs en el proceso de enseñanza -aprendizaje sobre la gestión de lo académico en las universidades. En H. Ayarza (Ed.). La informática, las comunicaciones y la calidad de la educación universitaria (pp 237-246). Valparaíso, Chile: CINDA
Hepp, P., Laval, E. & Rehbein, L. (2004). El desafio de las TIC como instrumentos de aprendizaje. En J. Tedesco (Eds). Las TIC: Del aula a la agenda política. ( pp 71-79). Buenos Aires, Argentina: UNICEF.
Hopenhayn, M. (2003). Educación, comunicación y cultura en la sociedad de la información: Una perspectiva Latinoamericana. Series Informes y Estudios Especiales Revista CEPAL, (12), 1-38.
Libedinsky, M. (2001). La innovación en la Enseñanza: Diseño y documentación de experiencias de aula. Buenos Aires: Paidós.
Monguet, J. (2005). Aprendizaje a lo largo de la vida y gestión del conocimiento. En H. Ayarza (Ed.). La informática, las comunicaciones y la calidad de la educación universitaria (pp 17-28). Valparaíso, Chile: CINDA
Sagástegui, D. (2007). Las tecnologías como medios para el aprendizaje El programa Enciclomedia en las escuelas primarias mexicanas. En M. Cárdenas & M. Mora (coord.). Ciberoamérica en red: Escotomas y fosfenos 2.0. (pp 9-26). Barcelona: Editorial UOC.
Sunkel, G. (2006). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación en América
Latina. Una exploración de indicadores. CEPAL, División de Desarrollo Social, Serie Políticas Sociales (126), 1-7.
Tolsá, J. (2008). La generación interactiva como objeto de estudio. En X. Bringué & Ch. Sábada (Eds). La generación interactiva en Iberoamérica: Niños y adolescentes ante las pantallas, (pp 205-337). Madrid: Ariel.
Vergara. A., Alonso, L. & Palacio, J. (2009) El desarrollo humano y la calidad de vida integrados en un Modelo de Gestión Urbana para Barranquilla (Colombia). Salud, 25, (2), 374- 390. ISSN 0120-5552.
Referencias electrónicas
Alcaldia de Soledad. (2008). Informe de Gestión 2008. Soledad, Colombia: Secretaría de Educación del Municipio de Soledad. Recuperado el 13 de enero de 2011.
Gobernación del Atlántico (2010). Informe de Gestión 2009. Recuperado el 12 de enero de 2011, de la página Web: :http://www.atlantico.gov.co/images/stories/informe_gestion/2009_2.pdf
Hernández, C., Robles, E. & Mella. J. (2009). Medición de la actitud al uso del computador e Internet en los estudiantes de enseñanza media en Santiago de Chile. En J. Sánchez (Ed.): Nuevas Ideas en Informática Educativa, 5, 28-35, Santiago de Chile. Recuperado el 2 de abril de 2011, de: http://www.tise.cl/2009/tise_2009/pdf/4.pdf
Marchesi A., Tedesco, J. & Coll, C. (coord.). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Revista CTS. 4, (12), 87- 157. Recuperado el 8 de junio de 2011, de la página Web: http://www.scielo.org.ar/pdf/cts/v4n12/v4n12a07.pdf
Menou, M. (2004). La alfabetización informacional dentro de las políticas nacionales sobre tecnologías de la información y comunicación (TICs): la cultura de la información, una dimensión ausente. Anales de Documentación, 241-261.
Recuperado el 6 de abril de 2011, de la base de datos Redalyc. http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/html/635/63500716/63500716.html Reyes, F. (2008). La Era Digital: Valor y uso de las nuevas tecnologías educativas. Revista Digital
Universitaria UNAM, 9, (2), 1-7. Recuperado el 4 de marzo de 2011, de http://www.revista.unam.mx/vol.9/num2/art08/feb_art08.pdf