Games of Phillipe Valls: the role of the entertainer
Main Article Content
Abstract
This article presents the reflections on the animator's role in the creation and development of playful and pleasurable spaces for the development of thinking skills in early years. This reflection was generated from the results of the investigation "Initial approach through the effect of the Phillippe Valls Games Baul proposal about the development of basic thinking skills in boys and girls who are at risk of labor exploitation in the city of Barranquilla. Las Americas case". This research was approached from a quantitative perspective based on a prepost test model, which was complemented by qualitative instruments that allows us to go beyond the animator's role, who is the principal character in the early years development process from the perspective of human development were ludic plays an important role. This investigation was based on psychological, sociological, and pedagogical theories, along with the educational guidelines of Colombians early childhood, and the community
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amar, J., Palacio, J., Madariaga, C, Llinás, H. & Contreras, K. (2003). La calidad de vida en salud en los menores trabajadores de Toluviejo (Sucre). Investigación y desarrollo. 15, 2, p. 366-393
Amar, J. & Tirado, D. (2003). Colombia: Atención y prevención para niños víctimas. Espacio para la infancia. 25. Holanda: Fundación Bernard Van Leer.
Bonailla, E., Castro, P. & Rodríguez, S. (2005). Mas allá del dilema de los métodos. La investigación en Ciencias Sociales. Bogotá: Grupo Editorial Norma
Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1969). Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. In N. L. Gage (Ed.), Handbook of research on teaching p. 171-246. Chicago: Rand McNally
Chegwin, S., Escalante, E., Gómez, K. & Narváez-Goenaga, V. (2010). Acercamiento inicial al efecto de la propuesta del Baúl de Juegos de Phillippe Valls sobre el desarrollo de destrezas básicas de pensamiento en niños y niñas ven riesgo de explotación laboral de la ciudad de Barranquilla, Caso Barrio Las Américas.
Dagnino, N. & Valls, P. (2005) Malle De Jeux Internationale : Restaurer L'activité Ludique Des Enfants Dans Les Situations De Crise. Francia: Fondation de France.
De Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación, 4 (1), p.129-159.
Dinello, R. (1990). Expresión lúdico creativa. Uruguay: Nordan
Escalante, E. (2008). La investigación y el emprendimiento social, sellos de calidad en la formación del educador inicial experiencia de la práctica pedagógica formativa en el programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad del Norte. Revista electrónica Lumen, No.7. http://uninorte.edu.co/divisiones/iese/lumen/ediciones/7/articulos/docente_emprendedor_social.html
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (1997). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill
ICBF. (2006, 12 de diciembre). Informe sobre trabajo infantil. El Heraldo. Recuperado el 25 de abril de 2009 de http://www.rgs.gov.co/noticias.shtml?x=13470
Jiménez, C. A. (2000). Cerebro creativo y lúdico. Bogotá: Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) & Instituto de Bienestar Familiar (ICBF). Guía operativa para la prestación de servicios para la atención integral de la primera infancia. (Material no publicado) Recuperado el 16 de 2010 de http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-178515_archivo_pdf_ruta_version_marzo_2009.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Colombia por la primera infancia. Documento final de la Política Pública por los niños y niñas de la gestación a los 6 años. República de Colombia
OIM (2009). Caja de Herramientas para el acompañamiento psicosocial de adolescentes y jóvenes en proceso Administrativo de Restablecimiento de Derechos. Medellin: ICBF-OIM.
Valls, P. (2003). Líneas directrices de la intervención psicosocial a favor de los niños en situaciones extremas.
Valls, P. (2003). Líneas directrices de la intervención psicosocial a favor de los niños en situaciones extremas y de gran precariedad. Francia: Fundación Niños Refugiados del Mundo.
Winnicott. (1982). Playing and Reality. London, New York: Rutledge.