Medicine student's repetition: Causes and characterization

Main Article Content

Abstract

With the purpose of characterizing the profile of students retaking subjects from I to V semester in the Medicine Program and determining the causes for this condition, a study was carried out within the period between February, 2007 and February, 2008. The sample was of 35 students and seven teachers; primary and secondary information sources were used, and analysis techniques (triangulation, categories) and distribution frequencies were applied. The obtained results show that retaking students start at FUSM as teenagers, most of them come from the Atlántico department, they have got average scores in the state ICFES test, their academic grading averages are low and they also reproved UTA’s more than once. Students and teachers identify reproving academic causes as the main concern and they are followed by affective ones. Therefore, they identify lack of studying as the main academic cause. Students tend to recognize poorly their difficulties in reading and writing absenteeism and issues related to inactive personality which is the case for many of them. Students react emotively before failing, however some of them are conscious of the negative effects, they do not demonstrate their effort to surpass and according to the same students, their parents do not make greater demands with respect to their academic performance in the University and they are not motivated to attend any of the supporting activities for the Medicine Program and University student wellbeing. 37.1% of students included in the study did not register one year later.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Lucy González Ortíz

Bióloga, MSc Microbiología, Magistra Educación

Coordinadora Ciencias Básicas Fundación Universitaria San Martín

 

Diana Daza

Médico. Magistra Educación, Docente Fundación Universitaria San Martín

 

References

Antia, M.T, Lima, J., Castro L. et al. (1994). La universidad adolescente. Bogotá: Fondo resurgir FES.

Calderón, J.H. (2005, septiembre). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior de Guatemala. www.iesalc.unesco.gov.ve.

Canal Iberoamericano sobre Educación. (2006, agosto) Crecen repitencia y deserción universitaria. www.lpp-uerj.net/olped/cined/ www.mineducacion.gov.co/cvn 1

Duro, E. (2006). Políticas proactivas contra la repitencia http://www.clarin.com/suplementos/especiales/2006/09/08/l-01267601.htm

Escobar, V. de et al. (2005). Estudio sobre la deserción y repitencia en educación superior en Panamá. Instituto internacional para la educación superior en América Latina y el Caribe. IESALC y UNESCO. www.iesalc.unesco.gov.re

González, L.E. , Uribe, D. & González, S. (2005, abril) Estudio sobre la repitencia y deserción en la Educación superior Chilena. IESALC.. www.iesalc.unesco.gov.ve.

González, F. (2005). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. Informe sobre la educación< superior en América Latina y el Caribe 2000 -2005. www.iesalc.unesco.gov.ve.

Granja, J. et al. (1983). Análisis sobre las posibilidades de permanencia y egreso en cuatro instituciones de educación superior del distrito federal, 1960 -197; Revista de la Educación Superior, vol. XII, 47, México, ANUIES http://www.anuies.mx/servicios/p anuies/publicaciones/revsup/res047/ind047.htm.

Jem, F. (2006). Motivación, aprendizaje colaborativo y enseñanza universitaria. http://www.mundoprosa.com/foro/archive/index.php/t3131.html. (Consulta 01/12/2007)

Lennon Del Villar, O. (2004, octubre) Desigualdad social en la educación. Informe de investigación N° 4. Santiago, N° Inscripción 142.432. Disponible en http://www.umce.cl/~investi/i mas i o lennon.html.

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006a, diciembre). América Latina piensa la deserción. Educación superior. Boletín informativo 7, 14 - 16

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006b, diciembre) Deserción estudiantil: Prioridad en la agenda. Educación superior. Boletín informativo 7, 1

Ministerio de Educación Nacional (MEN). República de Colombia. (2006c, Dic). Diagnóstico de la deserción estudiantil en Colombia. Educación superior. Boletín informativo, 7 Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. 2006d, diciembre). El primer semestre, un reto superior. Educación superior. Boletín informativo, 7, 9

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006e, diciembre) Impacto del crédito ACCES en la deserción. Educación superior. Boletín informativo, 7, 6

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006f, diciembre) Permanencia sinónimo de calidad. Educación superior. Boletín informativo N° 7 p. 17

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006g, diciembre). Deserción estudiantil: prioridad en la agenda. Educación superior. Boletín informativo, 7, 17

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia. (2006g, diciembre). Seguir y acompañar a cada estudiante. Educación superior. Boletín informativo, 7, 6

Ospina, J (2006, octubre). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencia Salud, 4 (especial):158-160

Recaman, B. (2001). El plan decenal de educación y el espíritu del decreto 230. Centro virtual de noticias. CVN. www.mieducacion.gov.co/cvn1

Reverón, C., González, G. & Pérez, V. (2005). Estrategias institucionales de intervención frente a la alta permanencia, repitencia y deserción de los estudiantes en la Universidad Nacional de Colombia. 1er Congreso Internacional sobre calidad en la educación, repitencia, deserción y bajo rendimiento académico: Un escenario para analizar las causas y proponer soluciones, Memorias. Universidad Nacional. p-15-37.

Rodríguez, A. & González, C.P.(2005) 1er Congreso Internacional sobre calidad en la educación, repitencia, deserción y bajo rendimiento académico: Un escenario para analizar las causas y proponer soluciones, Memorias. Universidad Nacional. p-4-14.

Rodriguez, Raul et al. (2000). Valor predictivo de algunos criterios de selección para el ingreso a la carrera de Medicina. Revista Cubana Educ Med. Sup. 14 (1) Versión on line.

Universidad Autónoma "Juan Misael Saracho". Secretaría Ejecutiva de Desarrollo Universitario. (2005, Junio). Estudio sobre repitencia y deserción en la Educación Superior en Bolivia. Tarija - Bolivia. DOCUMENT CODE: IES/2005/ED/PI/1 www.iesalc.unesco.org.ve/programas/Deserción/lnforme%20Deserción%20-%20Bolivia.pdf -

Valle, A. et al (2006, octubre). Reflexiones sobre la motivación y el aprendizaje a partir de la Ley Orgánica de Educación (L.O.E): del dicho al hecho, Papeles del Psicólogo, 3 (27). www.papelesdelpsicologo.es/vernumero.asp'ID=1370