Reviewed and democratic participation: understanding discourses of educational actors.
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

educación política
participación ciudadana
democracia educational actors
democracy, political education
critical engagement

Abstract

This paper presents the results of a study that sought to understand the discourses related to the critical and democratic participation of educational actors aimed at promoting participatory impact on public-political matters. The methodological approach to research is part of the qualitative - hermeneutical paradigm and focus groups were used as data collection techniques and semi-structured interviews as a means to access the discursive consciousness of participants. The results evidence that the representation of participation usually reduces the possibility of expressing personal opinions, based on biased criticisms that have only negative aspects of sociopolitical landscape but that, in turn, allows the emergence of new scenarios and intentions of participation. In the same way, speeches related with the authority of educators and freedom of students were understood, considered as a requirement to be democratically intervened.

https://doi.org/10.14482/zp.22.6737
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alvarado, S. & Vommaro, P. (2010). Jóvenes, cultura y política en América Latina: algunos trayectos de sus relaciones, experiencias y lecturas (1960-2000). Santa Fe: CLACSO.

Bedoya, J. (2008). Pedagogía: ¿Enseñar a pensar? Reflexión filosófica sobre el proceso de enseñar. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Botero, P., Torres, J. & Alvarado, S. (2008). Perspectivas teóricas para comprender la categoría participación ciudadana-política juvenil en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6, pp. 565-611.

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, 5(13), pp. 0.

Delgado, R., Vargas, R., Vives, M., Luque, P., Lara, L. & Arias, L. (2005). Educación para el conocimiento social y político. Estado del Arte. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Erhard, J, Kant, I, Lessing, G. & Schiller, F. (1989). ¿Qué es Ilustración? Madrid: Tecnos.

Freire, P. (1998). Cartas a quien pretende enseñar (4 ed.). México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2001). Política y Educación. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad (L. Ronzoni, Trans. 11a. ed.). Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la Autonomía. México: Siglo XXI Editores.

Gómez, J. (2005). Aprendizaje ciudadano y formación ético-política. Bogotá: Fondo de Publicaciones Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

León, I., Reyes, P. & Baquero, S. (2008). Una mirada hermenéutica a la cultura política en Latinoamérica y en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Magendzo, A. (2004). Formación ciudadana. Bogotá: Magisterio.

Martínez, J. (2010). La Universidad productora de productores: entre biopolítica y subjetividad. Bogotá: Universidad de La Salle.

Monroy, B. (2006). La escuela en la formación de la esfera pública. Una estrategia pedagógica para la formación de cultura política en los espacios escolares. Bogotá: IDEP.

Murcia, N. & Jaramillo, L. (2008). Investigación cualitativa: La Complementariedad. Armenia: Kinesis.

Muñoz, P. & Gamboa, A. (2012). Escuela y Educación Política: Una mirada a los imaginarios de actores educativos. En: Pedagogía y Saberes, 36, pp. 135-143.

Ovelar, N. (2005). Educación, política y ciudadanía democrática. A través de la especial mirada de Paulo Freire. Revista de Pedagogía, 26 (76), pp. 187-206.

Puig, J. (2010). Entre todos. Compartir la educación para la ciudadanía. Barcelona: Horsori Editorial, S.L.

Páramo, P. (2008). La investigación en ciencias sociales. Técnicas de recolección de información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.

Zuleta, E. (1985). Sobre la idealización de la vida personal y colectiva y otros ensayos. Bogotá: Procultura.

Downloads

Download data is not yet available.