Reviewed and democratic participation: understanding discourses of educational actors.
Main Article Content
Abstract
This paper presents the results of a study that sought to understand the discourses related to the critical and democratic participation of educational actors aimed at promoting participatory impact on public-political matters. The methodological approach to research is part of the qualitative - hermeneutical paradigm and focus groups were used as data collection techniques and semi-structured interviews as a means to access the discursive consciousness of participants. The results evidence that the representation of participation usually reduces the possibility of expressing personal opinions, based on biased criticisms that have only negative aspects of sociopolitical landscape but that, in turn, allows the emergence of new scenarios and intentions of participation. In the same way, speeches related with the authority of educators and freedom of students were understood, considered as a requirement to be democratically intervened.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Alvarado, S. & Vommaro, P. (2010). Jóvenes, cultura y política en América Latina: algunos trayectos de sus relaciones, experiencias y lecturas (1960-2000). Santa Fe: CLACSO.
Bedoya, J. (2008). Pedagogía: ¿Enseñar a pensar? Reflexión filosófica sobre el proceso de enseñar. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Botero, P., Torres, J. & Alvarado, S. (2008). Perspectivas teóricas para comprender la categoría participación ciudadana-política juvenil en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6, pp. 565-611.
Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, 5(13), pp. 0.
Delgado, R., Vargas, R., Vives, M., Luque, P., Lara, L. & Arias, L. (2005). Educación para el conocimiento social y político. Estado del Arte. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Erhard, J, Kant, I, Lessing, G. & Schiller, F. (1989). ¿Qué es Ilustración? Madrid: Tecnos.
Freire, P. (1998). Cartas a quien pretende enseñar (4 ed.). México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2001). Política y Educación. México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad (L. Ronzoni, Trans. 11a. ed.). Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la Autonomía. México: Siglo XXI Editores.
Gómez, J. (2005). Aprendizaje ciudadano y formación ético-política. Bogotá: Fondo de Publicaciones Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
León, I., Reyes, P. & Baquero, S. (2008). Una mirada hermenéutica a la cultura política en Latinoamérica y en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Magendzo, A. (2004). Formación ciudadana. Bogotá: Magisterio.
Martínez, J. (2010). La Universidad productora de productores: entre biopolítica y subjetividad. Bogotá: Universidad de La Salle.
Monroy, B. (2006). La escuela en la formación de la esfera pública. Una estrategia pedagógica para la formación de cultura política en los espacios escolares. Bogotá: IDEP.
Murcia, N. & Jaramillo, L. (2008). Investigación cualitativa: La Complementariedad. Armenia: Kinesis.
Muñoz, P. & Gamboa, A. (2012). Escuela y Educación Política: Una mirada a los imaginarios de actores educativos. En: Pedagogía y Saberes, 36, pp. 135-143.
Ovelar, N. (2005). Educación, política y ciudadanía democrática. A través de la especial mirada de Paulo Freire. Revista de Pedagogía, 26 (76), pp. 187-206.
Puig, J. (2010). Entre todos. Compartir la educación para la ciudadanía. Barcelona: Horsori Editorial, S.L.
Páramo, P. (2008). La investigación en ciencias sociales. Técnicas de recolección de información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.
Zuleta, E. (1985). Sobre la idealización de la vida personal y colectiva y otros ensayos. Bogotá: Procultura.