Teacher reflection and metacognition. A look at teacher training

Main Article Content

Cecilia Inés Fourés

Abstract

For many years, the Centro Regional Universitario Bariloche - Patagonia - Argentina, the research team at DIPEC (Didactics in Everyday Teaching Practice) have summoned teachers with the proposal of sharing didactical problems, as well as debating and trying to find a contribution to improve the practice. In this paper, a case in which the metacognition concept was involved as a relevant issue, after detecting the difficulty teachers find in order to work on (metacognitive) process, will be narrated and then analyzed. They are teachers who, when experimenting with the application of megacognition for the pedagocical praxis, are able to realize their own cognoscitive processes and thus to help their students to encourage in addition to develop a favorable attitude-environment for reflection, a metacognition intrinsic condition. We work with the relationship established between concepts such as reflection, self-awareness, metacognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Cecilia Inés Fourés, Centro Regional Universitario Bariloche de la Universidad Nacional del Comahue

Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación. Profesora de Didáctica General del Centro Regional Universitario Bariloche de la Universidad Nacional del Comahue.

References

Burón, J. (1993). Enseñar a aprender. Introducción a la Metacognición. Bilbao: Mensajero.

Candau, V. (1986). La didáctica en cuestión. Madrid: Nercea.

Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación- acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Carrizalez Retamoza, C. (1992). Alienación y cambio en la práctica docente. En Alliaud y Duschatzky (comp.) Maestros. Formación práctica y transformación escolar. (pp. 145-159). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Edelstein, G. & Coria, A. (1996). Imágenes e imaginación. Iniciación a la Docencia. Buenos Aires: Kapelusz.

Elliot, J. (1990) La investigación-acción en educación.

Madrid: Morata. Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI. Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Buenos Aires: Siglo XXI. Gimeno Sacristán, J. & Pérez Gómez, A. (1993) Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Heidbreder, E. (1976). Psicologías del siglo XX. Buenos Aires: Paidós.

Hevia, R. (1987). Material de apoyo para los talleres de educación democrática. Cuadernos n° 4: Aprendizaje y evaluación en los TED. Santiago de Chile: PIIE.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Argentina: Paidós.

Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.

Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa.

Pérez Aguirre, A. M. y et al. (2002). Didáctica de las prácticas Escolares Cotidianas (DIPEC). Preguntas a compartir con docentes de todos los niveles. Neuquén: Manuscritos.

Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.

Sanjurjo, L. (1995). La metacognición: un concepto estructurante de la Didáctica. En Aebli y otros, Fundamentos psicológicos de una didáctica operativa. (pp 139-155). Rosario: Homo Sapiens.

Schõn, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Buenos Aires: Crítica.