Lists in early learning to write.

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Luz Angélica Sepúlveda Castillo
Ana Teberosky

Abstract

The process of making lists has given rise to reflections in a range of disciplines, from history and archaeology to psychology, linguistics and anthropology. This article reports a number of these contributions, and describes the value of lists as a linguistic process for planning, accuracy and conceptual analysis, specifically related to writing and language learning. It presents examples of lists written by children in preschool and elementary school, from an extensive corpus of children’s writing. The activity of making lists is a method of helping students both in their earliest writing assignments and in later text analysis and production. Teachers using these procedures boost not only the lexical learning of lists, but also the cognitive operations for categorizing, planning and classifying that they involve.

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Artículo de reflexión
Author Biographies

Luz Angélica Sepúlveda Castillo, Laboratório de Educação

Investigadora de la organización Laboratório de Educação, Inovação e Desenvolvimento de Conhecimento Aplicável (http://www.labedu.org.br/). Fonoaudióloga de la Universidad Nacional de Colombia, con máster y doctorado en Psicología de la Educación por la Universidad de Barcelona. Profesora asociada del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación durante el período 2006-2011. Interesada en el estudio de las relaciones entre el desarrollo infantil y los aprendizajes escolares iniciales en torno a los textos escritos.

Ana Teberosky, Universidad de Barcelona.

Universidad de Barcelona. Profesora Honorífica de la Universidad de Barcelona. Catedrática del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Barcelona. Investigadora del aprendizaje inicial de la lectura y la escritura. Coordinadora de proyectos de divulgación científica en la organización brasilera Laboratório de Educação, Inovação e Desenvolvimento de Conhecimento Aplicável. Dirección: Passeig Vall d’Hebron, 171, Edifici de Ponent. 3r Vagó, 3a Planta, Facultat de Psicologia, Universitat de Barcelona. CP: 08035, Barcelona, España

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