Social pedagogy in front of society’s inequalities and vulnerabilities

Main Article Content

Xavier Úcar

Abstract





Social pedagogy has been defined as the search for pedagogical solutions to social problems. A current social pedagogy acts with subjects who live in highly complex sociocultural contexts, whether or not they suffer from problems derived from it. From these premises, the question arises: what can social pedagogy do with people who suffer from problems of inequality and vulnerability? The hypothesis is that it can do less than desirable. The objective of this text is twofold: to generate arguments that sustain this hypothesis and help, at the same time, the professionals of the socio-educational intervention, to carry out (1) a more accurate reading of the realities in which they act, and (2) to develop more effective, equitable and sustainable actions. This means relating pedagogy with politics and pointing out the functions and dysfunctions that occur between them in situations of inequality and vulnerability. occur in such situations should have.


 





Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Xavier Úcar, Universidad Autónoma de Barcelona.

Doctor en Pedagogía. Catedrático de Pedagogía Social en la Universidad Autónoma de Barcelona. Presidente de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social.

References

A.A.V.V. (2017). El gran retroceso. Un debate internacional sobre el reto urgente de reconducir el rumbo de la democracia. Barcelona: Seix Barral.

Bauman, Z. (2001). La sociedad individualizada. Madrid: Cátedra.

Bauman, Z. (2002). En busca de la política. México: Fondo de Cultura Económica.

Beck, U. (1986/1998). La sociedad del riesgo. Barcelona: Paidós.

Besnard, P. (1990) L'animador sociocultural. Barcelona: Pleniluni.

Claxton, G. (1995). Vivir y aprender. Psicología del desarrollo y del cambio en la vida cotidiana. Madrid: Alianza editorial.

De Sousa Santos, B. (2008). Reinventar la democracia, reinventar el Estado. Madrid. Sequitur.

Elster, J. (1990). Tuercas y tornillos. Una introducción a los conceptos básicos de las ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Geiselberger, H. (2017). Prólogo. En A.A.V.V. El gran retroceso. Un debate internacional sobre el reto urgente de reconducir el rumbo de la democracia (pp. 7-17.) Barcelona: Seix Barral.

Hallstedt, P. & Hógstróm, M. (2005). The recontextualisation of social pedagogy. A study of three curricula in the Netherlands, Norway and Ireland. Disponible en http://goo.gl/xe8oTe

Hamalainen, J. (2003). Developing social pedagogy as an academic discipline. En A. Gustavsson, H. Hermansson & J. Hamalainen (Eds.) Perspectives and theory in social pedagogy (pp. 133-153). Bokfórlaget Daidalos A.B. Goteborg P.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta.

Janer, A. & Úcar, X. (2016). Analysing the dimensions of social pedagogy from an international perspective. European journal of social work. DOI: 10.1080/13691457.2016.1 188782

Kornbeck, J. & Rosendal, N. (Eds.).The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Bremen: Europaischer Hochschulverlag GmbH und Co. KG

Kraav, I. (2003). Development perspectivas of social pedagogy in Estonia. Pp. 117-133. En A. Gustavsson; H. Hermansson & J. Hamalainen (Eds.) Perspectives and theory in social pedagogy. Bokfórlaget Daidalos A.B. Goteborg.

Lauritsen, J. (2003). How families and communities influence youth victimization. OJJDP Juvenil Justice Bulletin. Washington, D. C.: US Department of Justice

Lorenzova, J. (2017). Childhood through the lens of social pedagogy. International Journal of Social Sciences, 6 (1), 53-70.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Nussbaum, M. C. (2007). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidós.

Ortega, J. (2005). Pedagogía social y pedagogía escolar: la educación social en la escuela. Revista de Educación, 336, 111-127.

Postman, N. (1999). El fin de la educación. Barcelona: Octaedro.

Quintana, J. M. (1994). Pedagogía Social. Madrid: Dykinson.

Rothuizen, JJ. & Harbo, L.J. (2017). Social Pedagogy: an approach without fixed recipes. International Journal of Social Pedagogy, 6 (1), 6-28.

Schugurensky, D. (2014). A social worker, a community development worker and an adult educator walk into a bar: on strange bedfellows and social pedagogy. Postcolonial directions in education, 3 (2), 360-395.

Schugurensky, D. (2015). Pedagogía social y cambio social: proyectos, espacios e intervenciones. En K. Villaseñor, L. Pinto, M. Fernández & C. Guzmán (Eds.), Pedagogía Social, Acción Social y Desarrollo (pp. 24-42). Universidad Autónoma de Puebla/SIPS.

Stor0, J. (2013). Practical social pedagogy. Theories, values and tools for working with children and Young people. Bristol. The policy press.

Sunstein, C.R. (2017). Paternalismo libertario. Barcelona: Herder.

Úcar, X. (2014). Presentación: evaluación participativa y empoderamiento"/Presentation: Participatory evaluation and empowerment. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2014, (24) 13-19 http://www.upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/ SIPS. DOI: 10.7179/PSRI_2014.24.01

Úcar, X. (2016a). Pedagogías de lo social. Barcelona. UOC. Oberta Publishing.

Úcar, X. (2016b). Pedagogía de la elección. Barcelona. UOC. Oberta Publishing.