Abstract
During adolescence, fiction literature plays an important role in the ego construction. Young people may find issues regarding their own affections, feelings, problems and sexuality in the solitude of reading. However, the teaching of literature at this stage goes in the opposite direction considering its failure in creating readers outside the academic circles. The encouragement of reading is a matter of redefining the role of fiction literature and rethinking its characteristics as content related to Language teaching.
References
BOURDIEU, P. (1982)Ce qui parler veut dire. L’economie des échanges linguistiques, Fayard, Paris.
FREUD, S. (1900)La interpretación de los sueños. Obras Completas, V, Amorrortu 1970, Buenos Aires.
CASTILLA DEL PINO, C. (1994)“El psicoanálisis, la hermenéutica del lenguaje y el universo literario” en Teoría de la crítica literaria. Trotta, Madrid.
ELKIND, D. (1978)Niños y adolescentes. Ensayos interpretativos sobre Jean Piaget. Barcelona.
BOMBINII, G. (2001)“La literatura en la escuela”, en Entre líneas. Teorías y enfoques en la enseñanza de la escritura, la gramática y la literatura, Maite Alvarado, Flacsomanantial, Buenos Aires.
FREUD, S. (1915)“De guerra y muerte. Temas de actualidad”, Obras Completas, Vol. XIV Amorrortu, 1976 Editor, Argentina.
FREUD, S. (1918)“El creador literario y el fantaseo”, Obras Completas, Vol. XV, Amorrortu, 1976, Argentina.
HOMS. J. (2000)“El arte, o lo inefable de la representación”, Tres al cuarto: Actualidad, psicoanálisis y cultura. N° 8, RBA Ediciones.
MAREUIL, A. (1977)Le livre et la construction de la personalite de l’enfant, Casterman, Paris.
MORENO, V. (2003)“¿Qué hacemos con la lectura?”, en Cuadernos de literatura infantil y juvenil, N° 166, (7-13).OUDART, J.P. (1969)“La Suture”, Cahiers de Cinema, N° 211/212, París.
PETIT, R. (2001)Lecturas: del espacio íntimo al espacio público, Fondo de Cultura Económica, México.
REUTER, Y. (2001)La lecture littéraire: elements de definition. Le Français aujourd ?hui N° 112.
SCHAEFFER, J. M. (1999)¿Pourquoi la fiction?, Seuil, Paris.
SOLÉ, I. (1922)Estrategias de la lectura, Graó, Barcelona.
WINNICOTT. D.W. (1979)Realidad y juego, Barcelona.