Literacy for democracy
Main Article Content
Abstract
The article is part of the philosophical discussion about the mechanisms of understanding and solving social problems, framed in the processes of teaching and learning written language. It is interesting to review, in the first instance, the concept of literacy, as a starting point that transcends phonographic correspondence; later it reflects on the idea of democracy, as one of the points in the educational agen- da, whose meaning goes beyond the general idea of popular election; finally, the article determines the leap that literacy must undertake in order to really reach the goal of transcending school practices, towards the possibility of forming a critical and participatory consciousness that achieves accurate actions for social transformation.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bai, H. (2013). Philosophy for education: Towards human agency. Paideusis, 15(1), 7-19. Bernstein, B. (1975). Towards a theory of educational transmission. Londres: Routledge. Borges, J. L. (1999). Atlas. Buenos Aires: Lumen.
Cisneros, M., Rojas, I. & Olave, G. (2016). Didáctica de la lengua materna en Colombia. Currículos y visiones docentes. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
De Sousa Santos, B. (2008). Conocer desde el sur, para una cultura política emancipatoria. Lima: Universidad Nacional de San Marcos.
DANE (Departamento Administrativo Nacional de Estadística). (2018). Censo nacional 2018. Recuperado de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion
Freire, P. (1991). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI Editores.
Greene, M. (2013). Literacy for what? En W. Hare & J. Portelli. (eds.), Philosophy of education: introductory readings. Canada: Brush Education.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
Habermas, J. (1999a). La lucha por el reconocimiento en el Estado democrático de derecho. En La inclusión del otro. Estudios de teoría política (pp. 189-227). Barcelona: Paidós.
Habermas, J. (1999b). Tres modelos normativos de democracia. En La inclusión del otro. Estudios de teoría política (pp. 231-246). Barcelona: Paidós.
Hoyos, G. (2012). Ensayos para una teoría discursiva de la educación. Bogotá: Magisterio.
Iafrancesco, G. (2014). Aprendizaje y competencias para el siglo XXI. Implicaciones curriculares. Conferencia pronunciada en la Universidad del Norte, Barranquilla.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
MEN (Ministerio de Educación Nacional). (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. Bogotá. MEN (Ministerio de Educación Nacional). (2006). Estándares curriculares de lengua castellana. Bogotá. Noddings, N. (2013). Schooling for democracy. Democracy and Education, 19(1), 1-5. Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Uruguay: Pressur Corporation.
OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos). (2016). PISA 2015, resultados clave. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
RAE (Real Academia Española). (2011). Diccionario de la Real Academia de la Lengua. Madrid.
Registraduría Nacional del Estado Civil. (2014). Así participan los colombianos en las elecciones presidenciales. Recuperado de https://www.registraduria.gov.co/Asi-participan-los-colombianos-en.html
Rodríguez, R. y Seco, J. (2005). ¿Ciudadanos o demócratas? El papel de la educación en la democracia. Derecho y conocimiento, 3.
Wittgenstein, L. (1961). Tractatuslogico-philosophicus (D.F. Pears & B.F. Guinness, trand.). Londres, UK: Routledge & Kegan Paul.