Literacy for democracy

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Ilene Rojas García

Abstract


The article is part of the philosophical discussion about the mechanisms of understanding and solving social problems, framed in the processes of teaching and learning written language. It is interesting to review, in the first instance, the concept of literacy, as a starting point that transcends phonographic correspondence; later it reflects on the idea of democracy, as one of the points in the educational agen- da, whose meaning goes beyond the general idea of popular election; finally, the article determines the leap that literacy must undertake in order to really reach the goal of transcending school practices, towards the possibility of forming a critical and participatory consciousness that achieves accurate actions for social transformation.


 


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Section
Articulo de reflexión no derivado de investigación
Author Biography

Ilene Rojas García, Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia

Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Colombia. Doctora en Educación, Universidad del Norte. Magíster en Lingüística. Licenciada en Español y Literatura, Universidad Tecnológica de Pereira. Investigadora del grupo Estudios del Lenguaje y la Educación (Colciencias, Categoría A), Universidad Tecnológica de Pereira. Investigadora-ponente en temas especializados de pedagogía, lenguaje y literatura en diferentes eventos académicos a nivel nacional. Docente de lenguaje, comunicación e investigación en educación media y superior. Asesora de proyectos de grado e investigación.

 

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