Academic tutoring in strengthening algebra in eighth grade students in a district school in Barranquilla
Main Article Content
Abstract
This research work aimed to characterize the impact of academic tutoring on the academic performance of eighth grade students in learning algebra in a district school in Barranquilla. For this, a qualitative approach methodology was used with descriptive and interpretive design. The information was collected through interviews with the following actors: algebra teacher, parents, students and academic tutor; as well as non-participant observations to the algebra teacher and a diagnostic test to the students. It is evidenced through the application of these instruments that students not only present needs of an academic type but also of an emotional and emotional type that affect the development of their knowledge in the aforementioned subject. Being the academic tutorials an element that allowed them to be strengthened, especially the affection of the participants towards the learning of algebra, concluding that this type of spaces must be assumed and attended by the institution so that the teachers who dictate the chairs are licensed in mathematics and contribute to improve the skills in which the students most need present.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Arias Manrique, I. J. & Ávila Carreño, C. A. (2014). Influencia de los padres en el rendimiento acadé- mico de los hijos: una aproximación econométrica en el contexto de la educación media colom- biana. Revista Educación y Desarrollo Social, 8(2), 184-199.
Bernal García, Y. & Rodríguez Coronado, C. J. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la educación básica secundaria. Bucaramanga, Colombia: Universidad Coope- rativa de Colombia, Facultad de Educación, Maestría en Educación.
Calle Márquez, M. G. & Saavedra Guzmán, L. R. (2009). La tutoría como mediación para el desarrollo autónomo del estudiante. Revista Tabula Rasa, 11, 309-328. Recuperado de https://www.redalyc. org/html/396/39617332013/.
Chávez Rocha, R. M. & Vargas Cortez, C. D. (2007). El papel de la asesoría académica en los progra- mas de tutorías: caso ITT. Revista Interinstitucional de Investigación Educativa, 9-36. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/311/31181502/
Conde Carmona, R., Ortíz Ortíz, J. & Valbuena Duarte, S. (2018). La investigación en educación mate- mática y práctica pedagógica, perspectiva de Licenciados en Matemáticas en formación. Revista Educación y Humanismo, 201-215. doi: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2593
Contreras, K., Caballero, C., Palacio, J. & Pérez, A. M. (2008). Factores asociados al fracaso acadé- mico en estudiantes universitarios de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, 22.
-135. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view- File/883/9332
Cordero, J., Manchón, C. & Simancas, R. (2014). La repetición del curso y sus factores condicionantes en España. España: Ministerio de Educación.
Dapelo Pellerano, B. & Espinoza Brito, L. (2016). Impacto de un programa de tutoría integral, me- diante ABP4X4 en el rendimiento académico en asignaturas de ingeniería. Revista de Orientación Educacional, 33-44.
Decreto 1290 de 2009 [Ministerio de Educación Nacional]. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Abril 16 de 2009.
Dufrene, B., Reisener, C., Olmi, J., Zoder, K., McNutt, M. & Horn, D. (2010). Peer tutoring for reading fluency as a feasible and effective alternative in response to intervention system. J Behav Educ, 239 - 256. doi: 10.1007/s10864-010-9111-8.
Gamboa Graus, M. E. & Fonseca Pérez, J. J. (2014). Las unidades didácticas contextualizadas como alternativa para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática. Revista Órbita Peda- gógica, 1-28. Recuperado de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/enrevista/article/ view/2198/1132
Gento, S., Ferrándiz, I. & Palacios, J. (2011). Tratamiento educativo de la diversidad del tipo motórico.
Madrid: Educación Nacional a Distancia.
Guanotasig, O. M. (2016). Incidencia del plan tutorial en el refuerzo académico de los niños de sexto y séptimo año del E. G. B de la escuela Agustín Albán Barrio Guápulo, Cantón Pujilí en el año lectivo 2014-2015. Latagunga, Ecuador: Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísti- cas, Universidad Técnica de Cotopaxi.
Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw Hill Education. Hernández Vargas, Y., Martínez Espinosa, J. C. & Carranza Núñez, C. I. (2013). Programa institu-
cional de tutorías: una estrategia para elevar el nivel de aprovechamiento en una institución educativa. Acta Universitaria, 23(1), 31-36. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=41626112005.
Hernández, R. (2003). Metodología de la investigación (3ª ed.). México: McGraw-Hill Interamericana. Karsenty, R. (2010). Nonprofessional mathematics tutoring for low-achieving students in secondary schools:
A case study. Educational Studies in Mathematics, 1-21. doi: 10.1007/s10649-009-9223-z
Lamas, H. (2015). Sobre el rendimiento académico. Revista Própositos y Representaciones, 3(1), 313- 386). doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.194.
Mata Rodríguez, E. (2014). Influencia de los factores familiares en el rendimiento académico. Valladolid: Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social.
MEN (Ministerio de Educación Nacional). (1998). Serie lineamientos curriculares. Bogotá. MEN (Ministerio de Educación Nacional). Cartilla para padres de familia. Serie N.o 26. Bogotá.
MEN (Ministerio de Educación Nacional). (2011). Programa para la transformación de la calidad edu- cativa. Bogotá.
Moreno, T. (2004). La atención de problemas académicos en los estudiantes de la división de ingenie- rías. Reflexiones y Estratgias. Zona Próxima, 121-123. Recuperado de http://rcientificas.uninor- te.edu.co/index.php/zona/article/view/1755/1141
Navarro, R. (2003). Factores asociados al rendimiento académico. Revista Iberoamericana de Educación, 1-21.
Palomares Ruíz, B., Torres Bugdug, A., Sordia Salinas, C. & Sánchez Garza, S. (2016). Asesorías, un apoyo para la enseñanza de las ciencias básicas en una dependencia de educación superior. Revista Referencia Pedagógica, 117-124, 2. Recuperado de file:///C:/Users/jjjj/Downloads/101- 336-3-PB.pdf
Robinson, D., Ward, J. & Steers, K. (2005). Peer and cross-age tutoring in math: outcomes and their design implications. Educational Psychology Review, 17(4), (327-362). doi: 10.1007/s10648- 005-8137-2
Resolución 09317 de 2016 [Ministerio de Educación Nacional]. Por lo cual se adopta e incorpora el Manual de Funciones Requisitos y Competencias para los cargos directivos docentes y docentes del sistema especial de carrera docente y se dictan otras disposiciones. Mayo 6 del 2016.
Rodríguez Pérez, I. (2017). La calidad de la educación superior y la reestructuración del programa de tutoría. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Ride, 8(15). Recupe- rado de http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i15.294
Sánchez, L. F. & Melo, A. R. (2016). El programa de tutorías en el proyecto “clase virtual de matemá- ticas y tutorías”. Antioquia-Colombia: En IV Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior. Clabes.
Socas, M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educa- ción secundaria. En L. Rico (ed.), La educación matemática en la enseñanza de la secundaria (pp. 124 -154). Barcelona: ICE/Horsori.
Socas, M., Camacho, M. & Hernández, J. (1998). Análisis didáctico del lenguaje algebraico en la ense- ñanza de la secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 81-83.
Swokowski, E. W. & Cole, J. (2009). Álgebra y trigonometría con geometría analítica (12ª ed.). México DF: Cengage Learning.
Unesco. (2015). Factores Asociados Laboratorio Latinoaméricano de Evaluación de la Calidad de la Educa- ción. Santiago: Ediciones Unesco.
Vaillant, D. (2014). Formación de profesores en escenarios TIC. Revista e-Curriculum, 1128-1142.
Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/766/76632206003.pdf
Vasco, C. (2003). El pensamiento variacional y la modelación matemática. Anais Eletronicos do CIAEM- Conferencia Interamericana de Educacao Matemática. Blumenau, 9.