The expectation of the impossible
Main Article Content
Abstract
Para mí es un honor estar hoy con ustedes en la Universidad del Norte y compartir algunas experiencias y reflexiones sobre el oficio del escritor y el papel de las maestrías en la formación de los jóvenes escritores o escritoras.
Cuando comencé a elaborar el currículo de la Maestría de Escrituras Creativas de la Universidad Nacional de Colombia, consideré que el objetivo central del posgrado debía ser acompañar al estudiante en la escritura de su opera prima. En otras palabras, el propósito de la Maestría debía ser, ante todo, ayudar a formar autores y autoras, porque solo quién termina un libro se asume como escritor o escritora y continúa en el oficio.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Jorge Luis Borges. Arte Poética: seis conferencias. Barcelona: Editorial Crítica, 2001.
Maurice Blanchot. The Space of Literature. Lincoln: University of Nebraska Press,1982.
Italo Calvino. Seis Propuestas para el Próximo Milenio. Madrid: Ediciones Siruela, 1989.
John D. Caputo. The Prayers and Tears of Jacques Derrida: religion without religion. Bloominton &Indianapolis: Indiana University Press, 1997.
Paul Celan. Obras Completas. Madrid: Trotta, 1999.
Gustave Flaubert. Cartas a Louise Colet. Madrid: Ediciones Siruela,1989.
Don Gifford & Robert J. Seidman. Ulysses Annotated: notes for James Joyce's Ulysses. Berckley:University of California Press, 1974.
Eduardo Heras León (comp.) Los Desafíos de la Ficción (Técnicas Narrativas).. La Habana: Casa Editorial Abril 2001.
Homero. La Odisea. Buenos Aires: Editorial Losada,1968
Franz Kafka. Aforismos (obra completa). Barcelona: Random House Mondadori, 2012.
Franz Kafka. Diarios (Obra completa). Barcelona: Random House Mondadori. 2012.
Jack Kerouac. You're a Genius All the time: Belief and Technique for Modern Prose. San Francisco: Chronicle Books, 2009.
Hugh Kenner. Flaubert, Joyce and Beckett: the stoic comedians. Boston: Beacon press, 1962. Philippe Lacoue-Labarthe. Poetry as Experience. Stanford: Standford University Press, 1999. Emmanuel Lévinas (edición de José M. Cuesta Abad). Sobre Maurice Blanchot. Madrid: Minima Trotta, 2000.
Augusto Monterroso. Decálogo del Escritor. Cultura en México, suplemento de Siempre, núm. 404, 5 de noviembre de 1969.
Mario Vargas Llosa. Cartas a un Joven Novelista. Madrid: Alfaguara, 2011