Academic and personal factors related to the academic peformance of the business administration students at universidad de Sucre

Main Article Content

Tatiana Margarita Mercado Covo
Candelaria Gloria Niño Sotomayor

Abstract

The Academic performance is an indicator that allows to know the results of performance and learning in students of a university. The objective of this research showed the relationship between the personal and academic factors and the academic performance of students at the University of Sucre. The studied variables were based on the work of Garbanzo (2007), Montero y Villalobos (2001), Beguet, Cortada, Castro y Renault (2001), Talavera, Noreña, Melgar, et al. (2006), Sotelo y Vales (2007), and others. The research was quantitative and with correlational order. The results showed that students with poor academic are being affected by some processes of teaching used by teachers to develop academic activities in the classroom and outside it and intrinsic motivation enhances their academic performance, as evidenced in the commitment to learn, control and selfefficacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biographies

Tatiana Margarita Mercado Covo, Docente Universidad de Sucre y CECAR.

Contadora pública, esp. Gerencia pública.
Magíster en educación con énfasis en investigación. Docente universidad de Sucre y Cesar.

 

Candelaria Gloria Niño Sotomayor, Docente Universidad de Sucre y CECAR

Administradora de Empresas, ESP. Finanzas, C. Magister en Educación con énfasis en Investigación.

 

References

Álvarez, M. T. & García, H. (1996). Factores que predicen el rendimiento universitario. [Tesis de Maestría publicada]. Universidad de Nariño. Colombia.

Beguet, B., Cortada, N., Castro, A., & Renault, G. (2001). Factores que intervienen en el rendimiento académico de los estudiantes de psicologia y psicopedagogía. [Tesis de Maestría publicada]. Universidad del Salvador. Nicaragua.

Carrascal, N. (2005). Estilos, estrategias de aprendizaje, contextos de enseñanza y su influencia en la calidad de los resultados academico en estudiantes de Educación Superior. [Disertacion doctoral no publicada]. Universidad de Córdoba, Montería, Colombia.

Fernández, M., Gómez, M. & Sánchez, L. (2008). La enseñanza diferenciada: una estrategia de calidad en la Fundación Tecnológica Antonio de Arévalo. TECNAR

Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento academico en estudiantes universitarios, una relfexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación 31 (1), 43-63.

Montero, E. & Villalobos, J. (2001). Factores institucionales, pedagogicos, psicosociales y sociodemograficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica. [Tesis de Maestria publicada].Universidad de Costa Rica. Costa Rica.

Peralta, C., Ramírez, A. & Castaño, H. (2006). Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre. Sincelejo, Sucre. Colombia.

Pintrich, P. & DeGroot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology , 82, (1), 33-40. Pita Fernández, S. & Pértega Diaz, S. (2004). Asociación de variables cualitativas: test de chi-cuadrado. Unidad de epidemiologia Clinica y Bioestadistica. Complexo Hospitalario Universitario de A Coruña. España.

Sampieri, H. (2003). Metodologia de la investigación. Mexico: Mc Graw Hill.

Sotelo, M. & Vales, J. (2007.). Perfil motivacional de estudiantes que cursan materias en modalidad virtual-presencial y su relación con el rendimiento académico. X Congreso Nacional de Investigación Educativa: Área Entornos Virtuales de Aprendizaje. México.

Talavera, N. M. (2006). Factores que afectan la reprobación en estudiantes de la Facultad de Contaduría y Administración, uabc - Unidad Tijuana. VI Congreso Internacional - Retos y Expectativas de la Universidad Puebla. Tijuana, México.