The Song of Cumulative Content (CCA) as a strategy for the improvement of attention processes in early childhood
Main Article Content
Abstract
The objective of this study was to strengthen the attention processes of a group of children be-longing to the Antonio Nariño Educational Institution in the city of Villavicencio (Colombia). The research, at a methodological level, was developed from a qualitative perspective, based on the analysis of field journals and some interviews. As a result, the concept of Cumulative Content Song was developed, a category that emerges from a wide range of activities developed within the framework of this research, in which the basis of this didactic proposal was based on the Dalcroze Method. By way of conclusion, the study determined that there is the possibility of potentiating the attention processes of early childhood, through the activities developed with the child popu-lation, which is susceptible to be replicated in other contexts of the field of education and child pedagogy.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Adams, S. [SamuelAdams3399]. (2012, abril 2). La Rana - Miguel y Miguel [Archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pPfa1D9nPGQ
Aguirre, I., Jiménez, L. y Pimentel, L. (2011). Educación artística, cultura y ciudadanía. Metas Educativas. Álvarez, L., González, P., Núñez, J., Gonzales, J., Álvarez, D. y Bernardo, A. (2007). Desarrollo de los
procesos atencionales mediante actividades adaptadas. Papeles del Psicólogo, 28(3) 211-217. Castillo, A. y Paternina, A. (2006). Redes atencionales y sistema visual selectivo. Universitas Psychologica, 5(2), 305 - 325.
Comas, F. Motilla, X. y Bernat, Sureda. (2014). Pedagogical innovation and music education in Spain: Introducing the Dalcroze method in Catalonia. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education. 50(3). 320-337.
Dalcroze, E. (1920). Le Rythme, La Musique et L ?Education. Jobin y Cie Editions Musicales.
Dalcroze, E. (1930). Eurhythmics, Art and Education. Chatto y Windus.
Daley, C. (2013). Moved to Learn: Dalcroze Applications to Choral Pedagogy and Practice. Toronto. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Mu- sical Arts. [Tesis Doctoral, Universidad de Toronto]. https://tspace.library.utoronto.ca/bits- tream/1807/35800/6/daley_caron_j_201306_DMA_thesis.pdf
Dúo Tiempo de Sol. [TiempodeSol]. (2018, junio 16). El pasto verde crecía alrededor. YouTube. https:// www.youtube.com/watch?v=ruQcn9D-nd4
Elliot, J. (2000). La investigación Acción en la Educación. Ediciones Morata.
Elliot, J. (2005). El Cambio Educativo desde la Investigación Acción. Ediciones Morata.
Flick, U. (2002). Introducción a la Investigación Cualitativa. Ediciones Morata. S.L.
Flick, U. (2014). La Gestión de la Calidad en la Investigación Cualitativa. Ediciones Morata S.L. Foucault, M. (2012) Historia de la Sexualidad. El Uso de los Placeres. Grupo Editorial Siglo XXI.
Funes, M. y Lupiáñez, J. (2003). La teoría atencional de Posner: una tarea para medir las funciones atencionales de Orientación, Alerta y Control Cognitivo y la interacción entre ellas. Oviedo: Psicothema, 15(2), 260-266.
Garrido, S. (2013). Hacia una resignificación de la didáctica Ciencia de la educación. Pedagogía y didáctica. Universidad Pedagógica Nacional.
Gonzales, J. (2013). La aplicación del Método Dalcroze en las Enseñanzas Elementales del Conservatorio Profesional de Música “Tomás de Torrejón y Velasco” de Albacete: la rítmica vivencial de los conceptos del lenguaje musical» Albacete [tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Jgonzalez/Documento.pdf
Guber, R. (2011). La Etnografía. Método, Campo y Reflexividad. Grupo Editorial Norma.
Habron, J. (2016). Dalcroze Eurhythmics in music therapy and special music education. Approaches:
An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, Special Issue 8(2), 100-104.
Huxley, M. y Burt, R. (2014). Concerning the spiritual in early modern dance: Émile Jaques-Dalcroze and
Wassily Kandinsky advancing side by side. Montfort: Dance, Movement y Spiritualities.
Ibáñez, P., Mudarra, M. y Alfonso, C. (2004). La estimulación psicomotriz en la infancia a través del método estesiológico multisensorial de atención temprana. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado de https://doi.org/10.5944/educxx1.7.1.332
Jorquera, M. (2004). Métodos Históricos o Activos en la Educación Musical. Revista Electrónica LEEME 3. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9751/9185
Juntunen, M. (2004) Embodiment in Dalcroze Eurhythmics. Oulu University Press.
Juntunen, M. y Westerlund, H. (2011). The legacy of music education methods in teacher education: The metanarrative of Dalcroze Eurhythmics as a case. Research Studies in Music Education. 33(1) 47–58.
Kolb, D. (2006). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Prentice-Hall, Inc.
Lago, P. y Gonzáles, J. (2012). El Pensamiento del Solfeo Dalcroziano, Mucho más que Rítmica. Revista de la Facultad de Educación de Albacete. 27(1). https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/ article/view/241
Llongueres, J. (2002). El Ritmo en La Educación y Formación General de La Infancia. Talleres Gráficos Vigor S.A.
Loyola, Y. (2013, julio 25). Kinito Méndez Cachamba [Archivo de video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qGkRhjYR5Ak
Maldonado, F. (2012). Virtualidad y Autonomía. Pedagogía para la Equidad. ICONK Editorial.
Madureira, R. y Banks, L. (2010). Jaques-Dalcroze: música e educação. Pro-Posições.
Pasek, E. (2008). La Construcción del problema de investigación y su discurso [ponencia]. Ponencia presentada en el Primer Encuentro Doctoral de la Universidad Fermín Toro de Cabudare. Maracaibo, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/709/70930908.pdf
Pescetti, L. (2009, noviembre 9). Sal de ahí chivita, chivita. [Archivo de video]. YouTube. https://www. youtube.com/watch?v=2PSfCoHhNlA
Pope, J. (2010). Dalcroze Eurhythmics: Interaction e in Australia in the 1920s. Australian Journal of Music Education. 135-147
Posner, M., Klein, R., Summers, J. y Buggie, S. (1973). On the selection of signals. Memory and Cognition.
Posner, M. y Rothbart, M. (1991). Attentional mechanisms and conscious experience. The neuropsychology of consciousness. Academic Press.
PULCINO PIO TV. [PULCINO PIO]. (2012, noviembre 29). PULCINO PIO - El Pollito Pio [Archivo de video]. YouTube https://www.youtube.com/watch?v=dhsy6epaJGs
Rodríguez, S., Herráiz, N., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, M., Castro, I. y Bernal, S. (2010). Investigación Acción. Métodos de Investigación en Educación Especial. Indicar universidad.
Sáenz, J. (1997) Hacia una pedagogía de la subjetivación. Revista Educación y Pedagogía. 9(19), 113- 135.
Sáenz, J. (2013). Las prácticas de sí en la pedagogía de Vives, Comenio, Pestalozzi y Dewey y su reemergencia contemporánea en las escuelas. Revista Colombiana de Educación. 1(65), 275-292.
Todd, W. (2011). The Dalcroze Approach to Music Education: Theory and Applications. National Association for Music Education.
Vasco, C. (1990). Tres estilos de trabajo en las Ciencias Sociales. CINEP: 12.
Velázquez, A. y Sánchez, P. (2015). La lectoescritura musical: métodos precursores. VARONA, Revista
Científico-Metodológica. 1(61) 1-11.
Vernia, A. (2012). Método Pedagógico Musical Dalcroze. ARTSEDUCA.
Vernia, A., Gustems, J. y Calderón, C. (2016). Ritmo y procesamiento temporal. Aportaciones de Jaques- Dalcroze al lenguaje musical. Universidad de Barcelona.
Willems, E. (2001). El Oído Musical. La Preparación Auditiva Del Niño. Paidós Ibérica.