A reflection for the transformation and culture of peace in socially violent and vulnerable school contexts

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Mariela Solórzano
Adriana Pérez

Abstract




In Venezuela, new socio-cultural realities affect the lives of students and teachers. Complex scenario when education takes place in vulnerable and violent contexts, given that education is meant to help students adopt strategies to live in vulnerability, without diluting it, but without succumbing to it. This article invites reflection for a transformation and culture of peace in violent and socially vulnerable school contexts. It is a journey in which we intend, among different perspectives, to interpret and understand such realities, as part of the doctoral work initiated at the Latin American and Caribbean University, which it is expected to generate a theoretical contribution that will allow to reveal a pedagogy that enhances the approach to an education for peace.




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Artículo de investigación
Author Biographies

Mariela Solórzano, Universidad Latinoamericana y del Caribe

Universidad Latinoamericana y del Caribe, Venezuela. Profesora de gestión educativa, comunicación empresarial y administración de centros educativos. Doctora en Ciencias de la Educación. Tiene una Maestría en Gerencia y una Licenciatura en Educación mención Orientación. Coordina el macroproyecto de salud, recreación y cultura. Contribuye en la revisión de artículos científicos y dirige tesis doctorales y de maestría. Sus investigaciones se orientan al estudio de la gerencia educativa, gestión del conocimiento, inclusión e igualdad.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2483-896X

Correo electrónico: marielasolorzanove@gmail.com

Adriana Pérez, Universidad del Norte

Universidad del Norte, Colombia. profesora de español académico, estudios del lenguaje y de metodología de la investigación. Doctora en Ciencias de la Educación. Tiene una Maestría en educación con mención en la Enseñanza del Castellano y una Licenciatura en Educación mención Lengua y Literatura de la Universidad de Oriente. Es miembro del equipo editorial de la revista Gaceta de Pedagogía. Contribuye en la revisión de artículos científicos y dirige tesis doctorales y de maestría. Sus investigaciones se orientan al estudio de la enseñanza del español académico, pedagogía del discurso científico, dificultades en el aprendizaje e interculturalidad en comunidades discursivas.   Correo electrónico: aderamirez@uninorte.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0438-979X    

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