The reflective portfolio in initial teacher education: How to achieve reflective learning in Final Degree Projects?

Main Article Content

Lucía Sánchez-Tarazaga
Aida Sanahuja Ribes
Paula Escobedo Peiro

Abstract







Teacher’s reflective dimension is a training target in teacher education programmes and is a de- termining factor in their professional development. However, it is not yet fully consolidated in the curriculum, which is attributed to the difficulty of its development, among other factors. The portfolio is one of the didactic resources used to stimulate teachers’ reflection, since it facilitates the analysis of their own performance. The objective of this research is to analyze the usefulness of the portfolio as a means for students’ reflective learning in the Childhood Education Teacher’s Degree. To this end, a case study is presented focused on five students’ Final Degree Project from the Universitat Jaume I of Castello?n (Spain). The results show, from a documentary analysis, the main potentialities of the reflective portfolio (awareness of their own learning, feeling of pride and responsibility, commitment to continue learning, opportunity to improve the curriculum towards a more competent approach). It concludes with the need to strengthen this reflective approach from the beginning of the initial teacher programme so that students can develop their competences.







Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Lucía Sánchez-Tarazaga, Universitat Jaume I

Profesora Ayudante Doctora en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación del Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura en la Universitat Jaume I (Castellón, España).

Correo electrónico: lvicente@uji.es

Aida Sanahuja Ribes, Universitat Jaume I

Profesora Ayudante Doctora en el área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura en la Universitat Jaume I.

Correo electrónico: asanahuj

Paula Escobedo Peiro, Universitat Jaume I

Profesora Contratada Doctora en el área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura en la Universitat Jaume I.

Correo electrónico: pescobed@uji.es

References

Álvarez, C. Á. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. Gazeta de Antropología, 24(1), http://hdl.handle.net/10481/6998

Amórtegui, E. F. y Mosquera, J. A. (2018). Aportaciones de la práctica pedagógica en la construcción del conocimiento del profesor. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 43, 47-65. https://doi.org/10.17227/ ted.num43-8651

Armengol, C., Castro, D., Jariot, M., Massot, M. y Sala, J. (2011). El Prácticum en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): mapa de competencias del profesional de la educación. Revista de Educación, 354, 71- 98. http://www.univnova.org/documentos/492.pdf

Arroyo, M.J., Pinedo, R. y Iglesia, M. de la (2020). Coordinación docente para la adquisición de competencias en el Grado de Educación Primaria e Infantil: Percepciones de alumnado y profesorado. Tendencias pedagógicas, 35, 102-117. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.009

Barberá, E., Gewerc Barujel, A. y Rodríguez Illera, J. L. (2009). Portafolios electrónicos y educación superior en España: Situación y tendencias. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 7(1), 1-13. https://revistas.um.es/red/article/view/69571

Barrett, H. (2010). Balancing the two faces of ePortafolios. https://electronicportfolios.org/systems/ paradigms.html

Beauchamp, C. (2014). Reflection in teacher education: issues emerging from a review of current literature. Reflective Practice, 1 (19), 123-141. https://doi.org/10.1080/14623943.2014.982525

Bozu, Z. (2012). Cómo elaborar un portafolio para mejorar la docencia universitaria. Una experiencia de formación del profesorado novel. Octaedro.

Campaña, K. (2013). El portafolio virtual como herramienta para la práctica reflexiva. Valoración de su empleo en el prácticum de la Universidad de Navarra. (Tesis no publicada). Universidad de Navarra, España.

Canabal, C., y Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 149-170. Recuperado de http://hdl.handle.net/10017/31125

Cano, E. (2019). Evaluación por Competencias en la Educación Superior: Buenas prácticas antes los actuales retos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 5-8. https://revistas.uam. es/riee/article/view/11386

Castellanos, M.T., Flores, P. y Moreno, A. (2018). Reflexión en el prácticum: un experimento de enseñanza con estudiantes colombianos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22 (1), 413-439. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63651/38709

Cebrián de la Serna, M., Bartolomé-Pina, A., Cebrián-Robles, D. y Ruiz-Torres, M. (2015). Estudio de los Portafolios en el Prácticum: Análisis de un PLE-Portafolios. RELIEVE, 21 (2), 1-19. http:// dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7479

Colén, MaT., Jarauta, B, y Castro, L.C. (2016). El aprendizaje reflexivo en la formación inicial de maestros/as: de la experiencia a la integración y síntesis de los contenidos. Revista Complutense de Educación, 27 (1), 179-198.

Collin, S., Karsenti, T. y Komis, V. (2012). Reflective practice in initial teacher training: critiques and perspectives. Reflective Practice, 14(1), 104-117. https://doi.org/10.1080/14623943.2012.7329 35

Comisión Europea (2005). Common European Principles for Teacher Competencies and Qualifications. Brussels: Directorate-General for Education and Culture. https://www.cedefop.europa.eu/en/ news-and-press/news/common-european-principles-teacher-competences-and-qualifications

Comisión Europea (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. https://www.academia.edu/6623391/Supporting_teacher_competence_development_for_bet- ter_learning_outcomes

Comisión Europea (2018). Boosting Teacher Quality: Pathways to effective policies. Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/95e81178- 896b-11e8-ac6a-01aa75ed71a1

Coolahan, J. (2002). Teacher education and the teaching career in an era of lifelong learning, OECD Education Working Paper EDU/WKP(2002)2. https://doi.org/10.1787/19939019

De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Universidad de Oviedo.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana-Unesco.

Díaz Barriga, F. (2019). Evaluación de Competencias en Educación Superior: Experiencias en el Contexto Mexicano. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 12(2), 49 - 66. https://doi. org/10.15366/riee2019.12.2.003

Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Paidós.

Dollase, R. (2003). Cuando el estado exige el uso de portafolios: la experiencia de Vermont. En N. Lyons (ed.), El uso de portafolios. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente (pp. 290-312). Amorrotu.

Domingo, A. (2013). Práctica reflexiva para docentes: De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Publicia

Domingo, A. (2020). Profesorado reflexivo e investigador: Propuestas y experiencias formativas. Narcea Echeverría, P. (2010). El papel de la docencia universitaria en la formación inicial de profesores. Calidad en la educación, 32, 150-165. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n32.154.

Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2797/031792

Feixas, M., y Zellweger, F. (2019). Formación e innovación docente universitaria para una educación transformadora: la investigación e indagación reflexiva como requisito. El Guiniguada. Revista de Investigaciones y Experiencias En Ciencias de La Educación, 28, 42-58. https://doi.org/10.20420/ elguiniguada.2019.265

Ferrández-Berrueco, R. y Sánchez-Tarazaga, L. (2014). Competencias docentes en secundaria. Análisis de perfiles de profesorado, RELIEVE, 20 (1), 1-20. https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3786

Fuentes, E. J., Abal, N. y Muñoz, P.C. (2017). La reflexión como exigencia en las experiencias de Prácticum de formación inicial de docentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr, 6, 269-273 https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2588

Fullana, J., Pallisera, M., Colomer, J., Fernández, R. y Pérez, M. (2013). Metodologías de enseñanza y aprendizaje reflexivos en la universidad. Una investigación centrada en la percepción de estudiantes de grado de la Universidad de Girona. Revista de Investigación en Educación, 11 (2), 60-76. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined

García, S. del Arco Bravo, I., y Flores, Ò. (2017). La formación de directores escolares en Cataluña. Lecciones aprendidas a cinco años del decreto de dirección. Bordón. Revista De Pedagogía, 70(1), 109-124. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.49427

Gimeno Sacristán, J. (2012). ¿Por qué nos importa la educación en el futuro? En B. Jarauta y F. Imbernón (Coords.), Pensando en el futuro de la educación (pp. 9-16). Graó.

Giner, A., Iglesias, M.J. y Lozano, I. (2018). La realidad escolar a través de la programación didáctica en la educación infantil: reflexiones a través del Trabajo Fin de Grado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 427-446. https://doi.org/10.30827/profesorado. v22i2.7731

Griffin, M. (2003). Using Critical Incidents to Promote and Assess Reflective Thinking in Preservice Teachers. Reflective Practice, 4 (2), 207-220.

Gómez-Urrutia, V. y Arellano, O. (2019). Portafolio reflexivo: una propuesta para la enseñanza de la Metodología Cualitativa. Zona Próxima, 31, 87-106. http://dx.doi.org/10.14482/zp.31.001.4

Guder, C. (2013). The ePortfolio: A Tool for Professional Development, Engagement, and Lifelong Learning. Public Services Quarterly, 9(3), 238-245. http://dx.doi.org/10.1080/15228959.2013 .815528

Halász G. (2019). Designing and implementing teacher policies using competence frameworks as an integrative policy tool. Eur J Educ., 54, 323-336. https://doi.org/10.1111/ejed.12349

Hernández, A., González, N. y Guerra, S. (2006). Diseño de un portafolio en la formación universitaria por competencias. Revista de Psicodidáctica, 11(2), 227-240. https://www.ehu.eus/ojs/index. php/psicodidactica/article/viewFile/201/197

Imbernón, F. (2019). La formación del profesorado de educación secundaria: la eterna pesadilla. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 151-163. https://doi. org/10.30827/profesorado.v23i3.9302

Jaeger, E. (2013). Teacher Reflection: Supports, Barriers, and Results. Issues in Teacher Education, 22(1), 89-104. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1014037.pdf

Jarauta, B. y Bozu, Z. (2013). Portafolio docente y formación pedagógica inicial del profesorado uni- versitario. Un estudio cualitativo en la Universidad de Barcelona. Educación XX1,16 (2), 343- 362. https://doi.org/10.5944/educxx1.16.2.2646

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1992). Cómo planificar la investigación-acción. Paidós.

Klenowski, V. (2005). Desarrollo de Portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Narcea.

Korthagen, F. (2001). Linking Practice and Theory. The Pedagogy of Realistic Teacher Education. Lawrence Erlbaum Associates.

Larrivee, B. (2008). Development of a Tool to Assess Teachers’ Level of Reflective Practice, Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 9(3), 341-360. https://doi. org/10.1080/14623940802207451

Lyons, N. (2003). Los portafolios y sus consecuencias: formación de profesionales reflexivos. En N. Lyons (Ed.), El uso de portafolios. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente (pp. 325- 346). AMORRORTU.

Machado, M. F. R. C. y Urbanetz, S.T. (2020). Contributions of the digital portfolio for the evaluative praxis in higher education. Revista Complutense de Educación, 31 (3), 285-293. https://doi. org/10.5209/rced.63169

MacPhail, A., Ulvik, M., Guberman, A., Czerniawski, G., Oolbekkink-Marchand, H. y Bain, Y. (2018). The professional development of higher education- based teacher educators: needs and realities. Professional Development in Education, 45 (5), 848-861. https://doi.org/10.1080/19415257.20 18.1529610

Manso, J. y Valle, J.M. (2016). La cuestión docente hoy. Claves para una política de cambio. En J. M. Valle y J. Manso (dirs.), La ‘cuestión docente’ a debate: Nuevas perspectivas (pp.179-182). Narcea.

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes. 10 claves para el cambio. Narcea.

Meckes, L. (2014). Estándares y formación docente inicial. En UNESCO/OREALC (Ed.), Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: el debate actual (pp. 53-109). UNESCO/OREALC.

Mena, J. y García, M. (2013). El papel de la reflexión crítica en la construcción de conocimiento práctico docente. Tendencias Pedagógicas, 22, 197-210. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/362469

Miles, M. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.

Muñoz, L., Serván, M.J. y Soto, E. (2019). Las competencias docentes y el portafolio digital: crear espacios de aprendizaje y evaluación en la formación inicial del profesorado. Un estudio de casos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2),111-131. https://doi.org/10.15366/ iee2019.12.2.006

Nóvoa, A. (2019). Tres tesis para una tercera visión. Repensando la formación docente. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(3), 211-222 https://doi.org/10.30827/profesorado. v23i3.10280

OCDE (2019). A flying start. Improving teacher preparation systems. OECD. https://doi.org/10.1787/ cf74e549-en

Paris, S. G. y Ayres, L. R. (1994). Becoming reflective students and teachers with portfolios and authentic assessment. American Psychological Association.

Paukner-Nogués, F. y Sandoval-Molina, R. (2018). Aprendiendo a investigar a través de la investigación acción. Educación y Educadores, 21(3), 504-519. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.7

Peña-Zabala, M., Cilleruelo, L. y Aberasturi-Apraiz, E. (2018). Lego Serious Play: hacia la permeabili- dad del pensamiento crítico. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 11(1), 1-15. http:// doi.org/10.1344/reire2018.11.119183

Peñalver, M., Ruiz-Bernardo, P., Górriz, A., Mateu, R. y Sánchez-Tarazaga, L. (2015). Estudio descriptivo de las memorias de prácticum de primaria. V Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios y I Taller de Innovación Educativa. Publicacions de la Universitat Jaume I.

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos, interrogantes y métodos. La Muralla.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.

Ponce, N. y Camus, P. (2019). La Práctica como eje Formativo-Reflexivo de la Formación Inicial Docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(37), 113 - 128.

Ragin, C. (2011). Constructing social research: the unity and diversity of method. Sage Publications. Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, no 260, 30 de octubre de 2007, pp. 44037-44048.

Rekalde, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22 (2), 179-193 http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488