Building Peace and Historical Memory in School: A Global Overview
Main Article Content
Abstract
Based on many studies, treatises, and projects in the world that were minutely consulted on the official websites of many international organisms, we want to understand two perspectives re- garding schools. 1) The effect of armed conflict and the challenges it generates 2) their resilient contribution to peace construction and historical memory. The objective of this text is to analyze how these topics have been addressed, which constitutes the steps for the development of this paper. The results show that, although there are contributions from all over the world, Colombia is recognized in the applications of these kind of resilient methodologies in education, showing a lot of experience in studies and projects in zones and with populations that are affected the most affected by armed conflicts.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Acevedo, V. y Mondragón, H. (2005). Resiliencia y escuela. Pensamiento Psicológico, 1(6), 21-35. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/18/0
Álvarez, M. del P. (2014). El aleph de memorias y los modos de documentar la división de Corea en la contemporaneidad. Revista Mexicana de Ciencias Politicas y Sociales, 59(221), 291-312. https:// doi.org/10.1016/s0185-1918(14)70826-8
Cadena, A. (2015). Desde la escuela: atención y asistencia a los niños y niñas víctimas del conflicto armado. Lineamientos para las instituciones educativas públicas de Bogotá. Universidad Nacional de Colombia. http://www.bivipas.unal.edu.co/bitstream/123456789/712/1/Desde la escuela- Atención y Asistencia a los Niños y Niñas Víctimas del Conflicto Armado. .pdf
Centro Nacional de Memoria Historica (2018a). Recorridos de la memoria historica en la escue- la: aportes de maestras y maestros en Colombia (Vol. 3, Issue 2). http://repositorio.unan.edu. ni/2986/1/5624.pdf
Centro Nacional de Memoria Historica (2018b). Recorridos de la memoria historica en la escuela: Aportes de maestras y maestros en Colombia. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/ un-viaje-por-la-memoria-historica/pdf/recorridos-de-la-memoria-historica-en-la-escuela.pdf
Concejo Latinoamericano de Ciencias Sociales [Clacso] (2018). Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe : corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI.
Coalición global para proteger la educación de ataques [GCPEA] (2017). La Declaración sobre Escuelas Seguras. Un marco para la acción. http://protectingeducation.org/sites/default/files/docu- ments/framework_es.pdf
Education Today UNESCO (2002). ¿Educatión for war or for peace? June, 1-12. https://unesdoc.unes- co.org/ark:/48223/pf0000129982
El Tiempo (1998). Educación y acuerdos de paz. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/ MAM-783007
Entreculturas (2017). Educación en tierra de conflicto, claves para la paz y el desarrollo sostenible. https://www.entreculturas.org/publicaciones/educacion-en-tierra-de-conflicto-claves-para-la-paz-y-el-desarrollo-sostenible
Fajardo, M., Ramirez, M., Valencia, M. y Ospina, M. (2018). Más allá de la victimización de niñas y niños en contextos de conflicto armado: potenciales para la construcción de paz. Universitas Psy- chologica, 1, 1-14. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v17n1/1657-9267-rups-17-01-00090. pdf
Flores, W. (2017). El derecho humano a vivir en paz desde la implementación de la cultura del desarme: plan operativo educacional: “intercambio de armas para el desarrollo en procesos de paz por un municipio desarmado” a implementarse en Santa Cruz Michapa.
Godoy, R. y Garnica, R. (2018). Territorios en conflicto en el Caribe Colombiano y sus bordes 1980-2017. Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/1343
Gomez, S. (2016). El Tiempo. Obtenido de La educación y el conflcito: https://www.eltiempo.com/ archivo/documento/CMS-16531918
González, G. y Salamanca, C. (2019). Espacios , Prácticas y narrativas especiales. La perspectiva espacial y el campo de la memoria en Argentina. https://doi.org/10.2307/j.ctvkwnqhg.10
Ila, P. A. y Dueñas, T. (2016). La inclusión de las voces de los niños, niñas y adolescentes en la recons- trucción de memoria histórica. Centro Nacional de Memoria Historica. 369-393. http://www. jstor.com/stable/j.ctvtxw30v.18
Infante, A. (2013). El papel de la educación en situaciones de posconflicto: estrategias y recomendaciones. Hallazgos, 11(21), 223–245. http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v11n21/v11n21n14. pdf
International Institute for Educational Planning of UNESCO (2004). Teachers : a priority. XXII(1), 1–16. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192883
Lizarralde, JM. (2003). Maestros en Zonas de Conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 79–114. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v1n2/v1n2a04.pdf
Lizarralde, M. (2012). Ambientes educativos y territorios del miedo en medio del conflicto armado: Bajo y Medio Putumayo. Revista Colombiana de Educación, 62, 21–39. http://www.scielo.org.co/ scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-39162012000100002&lng=es&nrm=iso
Markelova, K. (Julio de 2017). UNESCO. Obtenido de La educación rehen de la guerra: https:// es.unesco.org/courier/2017-octubre-diciembre/educacion-rehen-guerra
Mondaca, C., Muñoz, W., Gajardo, Y. y Gairín, J. (2018). Estrategias y prácticas de inclusión de estudiantes migrantes en las escuelas de Arica y Parinacota, frontera norte de Chile. Estudios Atacameños, 57, 1-29. https://doi.org/10.4067/s0718-10432018005000101
Moreno, E. (2017). Educación, conflicto y posconflicto en Colombia. Revista Diálogos de Saberes, 46, 125–142.
Moreno, M., Parra, J. A. C., & Hoyos, F. T. (2010). ¿Por qué se vinculan las niñas a los Grupos Guerrilleros y Paramilitares en Colombia? Revista Latinoamericana de Psicologia, 42(3), 43-467. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v42n3/v42n3a09.pdf
Mosquera, C. y Tique, J. (2016). Remembranza de la Escuela César Conto: transformaciones socio-culturales, dolor y sufrimiento sobre el emblemático caso de Bojayá. Hallazgos. Universidad Santo Tomás. Sistema de Información Cientifica; Red de Revistas Cientificas de América Latina, el Caribe, España y Portugal(REDALYC), 13(25), 177-197. https://doi.org/10.15332/s1794- 3841.2016.0025.08
O ?Malley, B. (Septiembre de 2019). UNESCO. Obtenido de Cuando ir a la escuela es un acto heroico : https://es.unesco.org/courier/2018-1/cuando-ir-escuela-es-acto-heroico
Ortegón, J. (2017). Enseñar en medio de la guerra y de la transición hacia la paz: reflexiones de docentes que enseñan sobre el conflicto armado en contextos escolares. http://bdigital.unal.edu. co/59327/1/1032406708 - 2017.pdf
Osorio, J. (2016). La escuela en escenarios de conflicto: daños y desafíos. Revista Hallazgos. Universidad Santo Tomás. Sistema de Información Cientifica; Red de Revistas Cientificas de América Latina, el Caribe, España y Portugal (REDALYC), 13(26), 179-191. https://doi.org/10.15332/s1794- 3841.2016.0026.07
Ospina, M., Carmona, J. y Alvarado, S. (2014). Niños en contexto de conflicto armado: narrativas generativas de paz. Infancias Imágenes, 13(1), 52-60. https://doi.org/10.14483/16579089.7838
Otálvaro, J. (2013). Respuestas resilientes de la comunidad educativa en el municipio de Urrao, Antioquia ante el riesgo producido por los conflictos violentos, Vol. I. http://wbgfiles.worldbank.org/documents/hdn/ed/saber/supporting_doc/CountryReports/EDR/RES_Research local Colombia Vol 1_SP.pdf
Pantoja, P. (2012). Tejer, construir y aprender del pasado: relaciones entre la construcción de la conciencia histórica y la formación del profesorado. Praxis Pedagógica, 12(13), 74-89. https://doi. org/10.26620/uniminuto.praxis.12.13.2012.74-89
Pérez, F. (2016). El papel de la educación en el posconflicto. Corporación Viva La Ciudadanía. http:// viva.org.co/cajavirtual/svc0496/pdfs/Anexo_1.pdf
Pérez, J. (2018). Memoria, historia y escuela: una aproximación etnografica tras la exhumación de las 17 Rosas de Guillena. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 17, 61–71. https://doi.org/10.1344/ eccss2018.17.6
Pérez, L. y Sabogal, J. (2016). Aprendizajes y retos en la construcción de memoria histórica en la escuela. Recorridos pedagogicos para la construcción de memoria histórica hacia la paz. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/bitstream/001/457/1/7.2 Articulo los caminos de memoria en la escuelaFinal.pdf
Prospere, R. y Nogaro, A. (2018). La educación de / en Haití : una realidad y un desafío a enfrentar. En CLACSO. Educación y transformación social en /de Haití a la luz de la pedagogía obrera de Frantz Fanoni (pp. 65-78). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180524021848/Educa- cion_transformacion_haiti.pdf
Raggio, S. (2017). Transmisión de la memoria: la experiencia en el encuentro con otros. El largo proceso de la institucionalización de la memoria en la escuela. Aletheia. En Memoria Académica. Universidad Nacional de La Plata, 7(14), 1–2.
Red de Memoria Historica de El Salvador (2017). Líneas de acción de la Red de Memoria Histórica de El Salvador durante los próximo 4 años. http://abaco.uca.edu.sv/Memoria/areas.php
Revilla, D. y Sánchez, M. (2018). Conciencia histórica y memoria colectiva: marcos de análisis para la educación histórica. Revista de Estudios Sociales, 65(2), 113–125. https://doi.org/10.7440/ res65.2018.10
Rockwell, E. (2016). El trabajo de educar entre la guerra y el común. In Vivir entre escuelas:relatos y presencias (Vol. 53, Issue 9, pp. 851-874). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Rodríguez, J. (2007). Ayer y hoy de la educación: reflexiones para el profesorado. Pulso: Revista de Educación, 30, 249-262. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2498345
Romero, F. (2012). Conflicto armado, escuela, Derechos Humanos y DIH en Colombia. Revista Analisis Político,26(77), 57-84. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/ view/44001/45251
Romero, Y. (2008). El juego de la guerra, niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado en Colombia. Universidad Antonio Nariño y Pontificia Universidad Javeriana. http://www.scielo.org. co/pdf/tara/n8/n8a10.pdf
Ruiz, M. (2013). Educación en tiempos de guerra: escuelas y facultades en el Beirut de la guerra civil 1984-1988. Estudios de Asia y África. 48(1), 135–169. https://www.jstor.org/stable/23608155
Sanchez, A. (2017). Aulas en guerra y paz. En Siglo del hombre editores, Los saberes de la guerra, memoria y conocimiento intergeneracional del conflicto en Colombia (pp. 1-39). https://www.jstor. org/stable/j.ctt2204r19.7
Torres, L. (2016). Historia reciente en la escuela colombiana: acercamiento a las nociones de me- moria, historia y conflicto. Revista Colombiana de Educación, 1, 165-185. https://doi.or- g/10.17227/01203916.71rce165.185
Turner, G. (2006). Construir la resiliencia en la escuela. Revista de Psicodidáctica, 12(1), 7–23. ht- tps://doi.org/10.12968/bjsn.2017.12.2.98
Unesco (2011). Los conflictos armados y la educación: espiral mortifera. In Seguimiento de la EPT (Escuela para todos) en el mundo 2011 (pp. 146–207). http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/HQ/ED/pdf/gmr2011-part2-ch3-es.pdf
Unesco (2015). Declaración de Incheon Marco de Acción. En Organización de las Naciones Unidas (ONU). Unicef, Grupo del Banco Mundial, Organización Internacional del Trabajo, PNUD, ACNUR. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Unesco, I. I. for E. P. (2002). Educatión in emergencies. The challenge of reconstruction (Issue 3).
Valencia, M. I., Ramírez, M., Fajardo, M. A. y Ospina, M. C. (2015). De la afectación a nuevas posibilidades:niñas y niños en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1037–1050. https://doi.org/10.11600/1692715x.13234251114
Vélez, G., Ortega, P. y Merchán, J. (2017). La escuela en ecologías violentas: entre las políticas y la pedagogía de la memoria. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 8(1), 187–201. https://doi.org/10.18175/vys8.1.2017.11