Critical pedagogy and power: Encounters and disencounters between Paulo Freire and Michel Foucault

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Larry Peñaranda Gómez
JOSEFINA QUINTERO CORZO

Abstract

Article of reflection derived from a doctoral thesis, its objective is to analyze the encounters and disencounters between Paulo Freire and Michel Foucault regarding the horizon of critical pedagogy and power.  In the methodology, conceptual networks are analyzed by imputing documents into VOSviewer software. The encounters between the postulates were established around the categories related to manipulation, the acquisition of person knowledge, power and knowledge, person, dialogue, community relationship and vision of students. The categories of disencounter occurred in the concepts of educational system, freedom, performative-pragmatic function, laws, conscience and to take word. It is concluded that history is a  mechanism in writings of the authors, relating the past as a process of construction and re-construction, accompanied by events and acts that illuminate the present.

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Artículo de reflexión
Author Biographies

Larry Peñaranda Gómez, a:1:{s:5:"es_ES";s:13:"Investigador ";}

                                                                                                      

Docente Auxiliar de la Unidad Central del Valle del Cauca, Colombia. (Candidato) Doctorado en Educación. Magister en Educación Superior. Licenciado en Lenguas Extranjeras Inglés-Francés. Coordinador del Programa: Licenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglés.

JOSEFINA QUINTERO CORZO, UNIVERSIDAD DE CALDAS, MANIZALES - COLOMBIA

Docente Titular de la Universidad de Caldas, Colombia. Investigadora Emérita  Minciencias. Doctora en Educación. Posdoctorado en Ciencias de la Educación,  Magister en Educación y Currículo. Licenciada en Lenguas Modernas. Directora del Grupo Innov-Acción Educativa, categoría A de Minciencias

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