Características del discurso en el aula de clase como mediación para el desarrollo de pensamiento crítico

Main Article Content

Martha Cecilia Tuñón Pitalúa
Mercedes Victoria Pérez

Abstract

This article deals with the teacher’s classroom discourse characteristics and the student’s classroom discourse characteristics that could be related to critical thinking. We analyzed the discourse through the Functional Grammar perspectives, focus on how the language shows evidence of highest mental skills and how could be encourage this abilities in the students across the evaluation. Results show the teacher’s discourse does not promote the critical thinking in the classroom neither the evaluation used as a tool for reach it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Martha Cecilia Tuñón Pitalúa, Docente Universidad del Magdalena.

Licenciada en lenguas modernas. especialista en pedagogia de la lengua. magister en educación, docente universidad del magdalena.

 

Mercedes Victoria Pérez, Docente Universidad del Magdalena.

Licenciada en lenguas modernas. especialista en pedagogia de la lengua. magister en educación, docente universidad del magdalena.

 

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid. Morata.

BARLETTA, N. y MIZZUNO, J. (2005). Una propuesta para el manejo del lenguaje del texto de Ciencias Naturales. Zona Próxima (6). Universidad del Norte.

BLYTHE, T. (1998). La enseñanza para la comprensión: Guía para el docente. San Francisco: Jossey-Bass.

CHOMSKY, N. (1965). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Madrid: Aguilar.

GHIO E. y FERNÁNDEZ, M.D. (2005). Manual de lingüística sistémico funcional. El enfoque de M.A.K. Halliday y R. Hassan. Aplicaciones a la lengua española. Santa Fe (Argentina): Universidad Nacional del Litoral, Ediciones UNL.

HALLIDAY, M. y HASSAN, R. (1985). Language, Context, Text: Aspects of Language in a Social Semiotic Perspective. Hong kong: Oxford University Press.

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA. Ley 115 del 8 de febrero de 1994. Ley General de Educación. [on line] Consultada el 15/04/09 en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

MARTÍNEZ, M. (1997) La investigación cualitativa etnográfica en educación. Bogotá: Círculo de lectura alternativa.

MOSS, C; MIZUNO, J.; AVILA, D., et al. (2003). Urdimbre del texto escolar: ¿Porqué resultan tan difíciles algunos textos? Bogotá: Ediciones Uninorte.

PAUL, R. y ELDER, L. (2005). A Guide For Educators to Critical Thinking Competency Standards. Dillon Beach CA.: The foundations for critical thinking.

PAUL, R. y ELDER, L. (2006a). The miniature guide to critical thinking concepts & tools. The Foundations for critical thinking. Dillon Beach CA.: The foundations for critical thinking.

PAUL, R. y ELDER, L. (2006b). Critical Thinking. Ohio: Prentice Hall.

PERKINS, D. y BLYTHE, T. (1994). Putting understanding up-front. Educational Leadership. 51 (5), 4-7.

PIAGET, J. (1965). El lenguaje y el niño pequeño. Buenos Aires: Paidós.

PRIESTLEY, M. (1996). Técnicas y estrategias del pensamiento crítico. México D.F., Trillas.

SANDOVAL CASILIMAS, C. (1996). Investigación cualitativa. Bogotá: CORCAS.

VIGOTSKY, L.S. (1964). Pensamiento y Lenguaje. Teoría del desarrollo de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Lautauro.

WOODS, P. (1986). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Centro de publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia y Paidós Ibérica.