Leer y escribir en el aula: el problema de los textos escolares.

Main Article Content

José Ignacio Henao Salazar

Abstract

This article focuses on two aspects: the first one approaches school textbooks, shows possible advantages and disadvantages and present some alternatives to deal with them. In this part, a discussion about teachers and literacy is exposed, by approaching the problem from the theoretical plane; the second one is the narration of my experience as a teacher of Spanish in a secondary school for more than 20 years, showing some examples of the pedagogical work.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Ensayo teórico
Author Biography

José Ignacio Henao Salazar, Universidad de Medellín.

Doctor en teoría del texto y su contexto. Profesor de la Universidad De Antioquia y Universidad de Medellín.

 

References

CASSANY, D.; LUNA, M. y SANZ, G. (1997). Enseñar Lengua. Barcelona: Grao.

CASSANY, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidos

CASTAÑEDA NARANJO, L.S. y HENAO SALAZAR, J.I. (1990). Taller sobre los textos de español para primaria: ventajas, desventajas y alternativas. En: Lingüística y Literatura. Medellín. No. 17, enero - junio, pp. 21-26.

FERREIRO, E. (1999). Cultura escrita y educación: conversaciones con Emilia Ferreiro. México: Fondo de Cultura Económica.

---(2003). "La escuela no forma buenos lectores". En: www.Lanacion.com.ar. Buenos Aires: 14-4-2003

HALLIDAY, M.A.K (1982). El lenguaje como semiótica social. México, Fondo de Cultura Económica.

MOSS, G. et al. (2003). Urdimbre del texto escolar: ¿Por qué resultan tan difíciles algunos textos? Barranquilla: Uninorte.

VAN DIJK, T. (1991). La ciencia del texto. Barcelona: Paidos.

Most read articles by the same author(s)