Incorporación de TICs en las actividades cotidianas del aula: una experiencia en escuela de provincia.
Main Article Content
Abstract
In this article an experience carried out in a rural school is presented. The experience consists of implementing the Connections project in second, third and fourth grades of basic education. The project has been implemented in this institution since 2001 and has been developed by applying its basic strategies such as units of integrated learning and its collaborative projects, the diaries of the process, the use of the interface “La Pachamama”, the use of basic applications (Word, Paint, Power Point), the use of Internet and the socialization of activities with partners and parents. According to evaluation and self-regulation processes, the experience has achieved very positive results for each one of the actors participating in it: students, professors, educational agents and the institution in general.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
AREA, M. (1991). Los medios, los profesores y el currículo. Barcelona: Sendai Ediciones
BANGEMANN, M. (1994).Europa y la sociedad global de la información. Recomendaciones al Consejo Europeo. Bruselas, 26 de mayo de 1994. Versión
electrónica http://www.ispo.cec.be/infosoc/backg/bangeman.html"
CASTELLS, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Madrid, Alianza.
COLL, C. (1987). Psicología y currículo. Barcelona: Paidós
COMISIÓN EUROPEA (1995). Libro Blanco sobre la educación y la formación. Enseñar y aprender. Hacia la sociedad del conocimiento. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas, Luxemburgo.
FABRA, M. (1992). El trabajo cooperativo, Revista Aula 9. Barcelona.
FSI (Foro de la Sociedad de la Información) (1996). Redes al servicio de las personas y las colectividades. Cómo sacar el mayor partido de la sociedad de la información en la Unión Europea. Primer informe anual del Foro de la Sociedad de la Información a la Comisión Europea. Foro de la Sociedad de la Información, Bruselas, Luxemburgo. Documento electrónico: http://www.ispo.cec.be/infoforum/pub.html"
GONZÁLEZ SOTO, A.P., GISBERT, M., GUILLEN, A., JIMÉNEZ, B., LLADÓ, F. y RALLO, R. (1996). Las nuevas tecnologías en la educación. En SALINAS, J. et. al. Redes de comunicación, redes de aprendizaje. EDUTEC'95. Universitat de les Illes Balears, Palma de Mallorca, pp. 409-422.
ZEA, C., ATUESTA, M. y GONZÁLEZ, M. (Coords.). (2000). Conexiones. Informática y escuela: un enfoque global. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
GONZÁLEZ SOTO, A.P. (1994). "Formación basada en las Nuevas Tecnologías", en Blázquez, F.; Cabero, J. y Loscertales, F. (Coords.): En memoria de J.M. López-Arenas. Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación para la Educación. Sevilla, Alfar; pp. 243-256.
HLGE (High Level Group of Experts) (1996). Building the European Information Society for Us All. First Reflections of the High Level Group of Experts. Interim Report, January, 1996. Documento electrónico: http://www.ispo.cec.be/hleg/hleg.html>.
LEWIS, J., ROMISZOWSKI, A. (1996). Networking and the learning organisations: networking issues and scenarios for the 21st century. [http://www.usq.edu.au/electpub/ejist/vol1no4/lewis]).
PAPERT, S. (1993). The Children's Mchine. Rethinking School in the age of teh computer. Harverster/ Wheatsheaf. New York.
PÉREZ, J.A. y URBINA, S. (1997). "Nuevas tecnologías aplicadas a la Educación Especial", en Sánchez Palomino, A. y Torres González, J.A. (Coords.): Educación Especial I: Una perspectiva curricular organizativa y profesional. Madrid, Pirámide; pp. 371-387.