Origins of job training in the Colombian Caribbean, conditions and conceptions The case of Monteria.
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the report on the Identification of factors affecting the quality of education institutions to work in the city of hunt, the views from the community has monteriana on them. The study was done through a qualitative methodological design, with narrative and descriptive approach, taking into account that the analysis of the discourse of people who participated in the study sample. To do this we selected a diverse population. Among the factors identiied that affect the quality of education for work and human development in the city of Monteria appear inadequate infrastructural conditions, besides the lack of resources for job training, issues that have generated a negative perception Monteria community, where it is considered of little value and credibility, with an obvious interest proit, becoming the working level, as one of the foundations of human development, an alternative secondary school.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abbagnano, M. & Visalgerghi, A. (1977). Historia de la pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica.
Abdala, E. (2003) Experiencias de capacitación laboral de jóvenes en América Latina pedagogía. Santiago de Chile: CINTERFOR - OIT.
Abreu, R. (1996) La Pedagogía Profesional: un imperativo de la escuela Politécnica cubana y la entidad productiva contemporánea. La Habana: CEPROF, ISPETP.
Álvarez, C. (1988) Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de Formación del profesional de perfil amplio. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Amargós, O. (1998). La formación para el trabajo y la capacitación en República Dominicana: estudio sobre relaciones entre el sector público y privado. Santiago de Chile: CiNTERFOR.
Buendía, E. (1998) Métodos de investigación en psi-copedagogía. Madrid: Mc Graw - Hill.
Cardona, M., Macias, P. & Suescún, P. (2008). La educación para el trabajo de jóvenes en Colombia, ¿mecanismo de Inserción laboral y Equidad?. Medellin: Centro de Estudios para América Latina y la Cooperación Internacional (CeAlci),
Chiva, I. (2005). Evaluación de programas de formación ocupacional en colectivos con riesgo de exclusión social. Valencia:Universidad de Valencia.
Chiva, I. (2006). Evaluación de los programas de formación ocupacional para el colectivo de mujeres. Valencia: Relieve.
Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Buenos Aires: Santillana, Unesco.
Gadamer, H. (1996). Verdad y método. 1. 6a. ed. Salamanca: Sigueme.
Gómez, H. (1998). Educación la agenda del siglo XXI. Bogotá:TM editore
Maldonado, M. (2001) Las competencias, una opción de vida. Bogotá: Ecoe.
Morales, M. (2005), Deficiencias en el servicio educativo de la ciudad de Medellín. Medellín: SEDUCA.
Patino, R. (1996) El modelo de la escuela Politécnica cubana: Una realidad. Editorial Pueblo y Educación. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Ramírez, J. (1998)- Diagnóstico de la Formación para el Trabajo en Colombia. Programa Formación para el trabajo. Bogotá: Fundación Antonio Restrepo Barco.
Requena, B. (2006). Colombia: Estado actual de la educación técnica y tecnológica. Bogotá: Corporación Andina de Fomento.
Velasco, C. (2005). Educación técnica y formación profesional en América latina y el caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO.
Wilson, D. (1997) Reforma de la educación vocacional y técnica en América Latina. Santiago de Chile: PREAL.