Comprehension and conceptions of university students about math statements
Main Article Content
Abstract
This paper discusses the research project entitled "Reading and conceptions of college students on mathematical statements." This research investigates the reading comprehension levels of a group of students majoring in Business Administration and Accounting from the University of La Salle. The document is divided into four parts: in the first, an introduction that allows to locate the project in relation to the research activity at the University of La Salle, to problematize the object of study, ie, the approach of the question research, the definition of objectives and the development of justification, then outlines the theoretical framework and a state of affairs. In the second part, we present an overview of the research methodology, then presents the analysis of results and finally, in the fourth part, the findings and recommendations.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Artigue, M. (1990). Epistémologie et didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10, 2-3: 241-286.
Bender, P. (1996). Basic imagery and understandings for mathematical concepts. En C. Alsina, J. M.
Álvarez, B. Hodgson, C. Laborde & A. Pérez. 8° Congreso Internacional de Educación Matemática (ICME). Selección de Conferencias (pp. 57-74). Sevilla, España: SAEM Thales.
Byers, V. & Erlwanger, S. (1985). Memory in mathematical understanding. Educational Studies in Mathematics 16, 259-281.
Cairney, T. (1990). Teaching Reading comprehension. Filadelfia: Open University Press.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Catacresis (2010). En diccionario Online. Recuperado en http://www.rae.es/catacresis.
Contreras, L. (1998). Resolución de problemas: un análisis exploratorio de las concepciones de los profesores acerca de su papel en el aula. [Disertación doctoral]. Disponible en Dialnet (Orden de acceso No. b12838810.pdf ).
Duval, R. (2004). Semiosis y Pensamiento Humano: Registros Semióticos y Aprendizajes Intelectuales. (2a ed.). Cali: Universidad del Valle, Instituto de educación y pedagogía, grupo de Educación Matemática.
Gallardo, J. Gonzalez, J & Quispe, W (2008). Interpretando la comprensión matemática en escenarios básicos de valoración. Un estudio sobre las interferencias el uso de los significados de la fracción. Revista Latinoamericana de Investigación en
Matemática Educativa (2008), 11 (3), 355-382. Documento recuperado el 20/03/2011 en http://scielo.unam.mx/pdf/relime/v11n3/v11n3a3.pdf
Godino, J. D. & Batanero, C. (1994). Significado personal e institucional de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques 14 (3), 325-355.
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y Diseño Cualitativo en Investigación Educativa. Madrid: Morata.
Gordillo, A & Flórez, P. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 53, 95-107
Hernández, R. (2006). Metodología de la investigación. México: (4 ed.) Mc Graw Hill.
Kintsch, W. (1998). Comprehension: A paradigm for cognition. London: Cambridge University.
Martínez, S. & Gorgorió, N. (2004). Concepciones sobre la enseñanza de la resta: un estudio en el ámbito de la formación permanente del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 6 (1). Disponible en: http://redie.uabc.mx/ contenido/vol6no1/contenido-silva.pdf
Martín, A., Paralera, C., Romero, E., & Segovia, M. (2009). Mejora de la comprensión del lenguaje matemático mediante una acción tutorial. Sevilla: Universidad Pable de Olavide. Departamento de Economía. Recuperado el 20/03/2011 en http://www.uv.es/asepuma/XVII/603.pdf
Osorio, A. & Mejía, V. (2004). Incidencia de la lectura comprensiva de los estudiantes recién ingresados a la Facultad de Ingeniería de Sistemas y Telecomunicaciones, de la Universidad de Manizales, en el rendimiento académico de las matemáticas. Centro de Investigaciones y Desarrollo, Facultad de Ingeniería: Ventana Informática, (11), 169-1880.
Peronard, M. & Gómez, L. (eds.) (1991). Estrategias de comprensión Lingüística en alumnos de educación básica y Educación media: uso y enseñanza. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso.
Pimm, D. (2002). El lenguaje matemático en el aula. (3 ed.). Madrid: Morata.
Ponte, J. (1999). Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamental en formación de maestros. Casimira López, traducción resumida. In K, Krainer & F. Goffree (Eds.), On research in teacher education: From a study of teaching practices to issues in teacher education: Osnabrück: Forschungsintitut für daktik, 43-50.
Ramírez, B., Mota, S. & Becerra J. (2009, Noviembre). Los efectos de la comprensión lectora en las aplicaciones de la matemática en el pregrado. Universidad de Guadalajara. Estudio presentado en el Simposio Internacional Campos emergentes en la Formación de Profesionales de la Educación, Mazatlán-Mexico. Recuperado en http://www.upn25b.edu.mx/portalupn/images/pdf/Simposium/ MESAD/Efectos%20_comprens¡on%20_lectora%20_Benjamin%20_e%20_al.pdf
Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics 22, 1-36.
Sierra, B. (2001). Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo.
Solé, I. (1996). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
Talavera, R., & Palencia, A. (2004). Estrategias innovadoras para la comprensión del lenguaje matemático. Ciencias de la Educación, 23(1), 47-60.
Thompson, A. (1992). Teacher's beliefs and conceptions: a synthesis of research. En D. A. Grouws, Handbook of research on mathematics teaching and learning. Nueva York: Macmillan.
Van Dijk, T. (1979). Relevance assignment in discourse comprehension. Discourse processes 2, 113-126.
Warner, L. B., Alcock, L. J., Coppolo, J. & Davis, G. E. (2003). How does flexible mathematical thinking contribute to the growth of understanding? En N. A. Paterman, B. J. Dougherty & J. Zilliox (Eds.) Proceedings of the 27th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4 (pp. 371-378). Honolulu, USA: PME.