Metacognitive strategies applied in writing and reading comprehension in proceedings of grade

Main Article Content

Nuris Margarita Chirinos Molero

Abstract

This research aimed to describe the metacognitive strategies applied in writing and reading comprehension of Universidad Nacional Experimental "Rafael María Baralt' (UNERMB) graduate students in the development of the thesis. It was based on cognitive psychology and constructivist theories of Piaget since the subject interacts with the object of knowledge. The methodology was of descriptive type. Conformed by a population of 128 students of the Master of Teaching Program for Higher Education, the sample was intentional character with 27 students in total. A questionnaire applied was Licker type scale. The results showed that these students have a high level metacognitive, regarding the meta-attention, metacomprehension, metamemory and metalanguage, about writing and reading comprehension during development of grade work. What led to the conclusion that this group of students has strengths in the discipline of metacognitive development, by facilitating the scientific knowledge of construction process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biography

Nuris Margarita Chirinos Molero

Nuris Chirinos Molero. CI: 11887249. Nacionalidad venezolana. Formación: Arquitecta, Msc en Docencia para educación superior, cursante del Doctorado en educación de la UCO España. Fase Tesis Doctoral. Diploma de Estudios Avanzados en el área de Teoría e Historia de la Educación, otorgado por la Universidad de Córdoba - España. Años: 2007-2010. Titulo obtenido: Suficiencia Investigadora a nivel Internacional. Diplomado de Investigación en la Universidad del Zulia. Cabimas. Actividad actual: docente de postgrado de la Universidad Experimental Rafael María Baralt, Venezuela.

References

Amaya, J. & Prado, E. (2007). Estrategias de aprendizaje para universitarios. México: Trillas.

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. 5° ed. Caracas: Episteme.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Madrid: Paidós.

Burón, J. (2006). Enseñar a aprender: Introducción a la metacognición. 7° ed. Bilbao: Mensajero.

Baumann, P. (1990). La comprensión lectora (cómo trabajar la idea principal en el aula). Madrid: Visor.

Cassany, D. (1998). Enseñar lengua. 4a.ed. Barcelona: Graó.

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. Maracaibo: Gráfica González.

Contreras, A. (2004). Mediación de procesos cognitivos y aprendizaje de la lectura. San Cristóbal: Litoformas.

De Luquez A., & Ontorria A. (2000). Personalismo social. Hacia un cambio en la metodología docente. Córdoba: Servicios de Publicaciones Universidad de Córdoba.

Delval, J. (1997). Tesis sobre el constructivismo. La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós.

Gascón, Y. (2008). El síndrome de todo menos tesis "tmt" como factor influyente en la labor investigativa. Revista Copérnico, 5 (9), pp.46-57. Recuperado de:http://www.cidar.uneg.edu.ve/DB/bcuneg/ edocs/formae/Revistas_e/copernico/Numero_9/ El%20sindrome%20de%20todo.pdf Hernández, R., Fernández C. & Baptista, P. (2002). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Klingler, C. (2001). Psicología cognitiva. estrategias en la práctica docente. México: Mc Graw Hill.

Mayer, R. (1985). El futuro de la psicología cognoscitiva. Madrid, Espña: Alianza.

Piaget, J. (1999). De la pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

Puente, A., Poggioli, L. & Navarro, A. (1989). Psicología cognoscitiva. Caracas: McGraw-Hill.

Ruiz, C. (2001). Confiabilidad y validación de instrumentos de medición. Barquisimeto: cideg, c.a.

Ríos, P. (2000). La aventura de aprender. 2° ed. Caracas: Cognitus.

Tabash, N. (1999). La lectura creativa: propuestas para fortalecer la expresión escrita. Educare, 2 (1). Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/%20index.php/EDUCARE/article/view/958/882

Tunnermann, C (2002). Pertinencia de la educación superior y transformación curricular y el rediseño de carreras en la UASD. Santo Domingo: Universidad Autónoma de Santo Domingo. Recuperado de: http://www.robertoreyna.com/articulos/TENDENCIAS%20EN°/o20EDUCACION°/o20SUPERIOR.°/o20 CARLOS%20TU N N ERMANN.pdf

Valarino, E. (2000). Tesis a tiempo. Caracas: Carnero.

Vygotsky, L. (1997). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.