Critical literacy in higher studies: an analysis of an experience

Main Article Content

Leandro Carlos Arce

Abstract

This article presents a preliminary report as a part of the research project named Critical Reading as a Strategy for Redefining the Literature Role in Language Teaching Class (U.N.Ca. – SeCyT),whose main purpose is to determine the causes of the gap between statements of pedagogical discourse and learning outcomes of students,and on this basis,to propose courses of action designed to remedy them. In this instance,my goal is to refer the results of the implementation of reading practices from a critical perspective,based on reading activities using the contributions of Critical Discourse Analysis (CDA).This experience has been applied to higher education entrants and uses texts from different genres, linked by a common topic.Preliminary results support the conclusion that the systematic training of further reading enables to create a more complete and complex semantic representation of the text meaning and,ultimately,they become a pedagogically useful device aimed for developing critical competence in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biography

Leandro Carlos Arce, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Catamarca (Argentina)

Profesor en Letras. Magíster en Teoría Lingüística y Adquisición del Lenguaje. Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Catamarca, Argentina.

References

Arce, L.C. (2007). El papel de la inferencia en la comprensión/interpretación de textos literarios. En: Actas del X Congreso de la Sociedad Argentina de Lingüística. Universidad Católica de Salta, Salta, Argentina.

Arce, L.C. (2008). La dimensión cognitiva de la lectura estético-literaria. En: Actas de las Primeras Jornadas Latinoamericanas de Lectura y Escritura. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Tucumán

Arce, L.C. (2009). Del papel a la mente: La lectura literaria desde una perspectiva psicolingüística. En: M.E. Hauy (Coord.). Leer literatura: trayectorias y horizontes de la lectura literaria en la escuela. Córdoba (Argentina): Brujas.

Arce, L. C. (2012). Procesos cognitivos en la lectura crítica de textos literarios: aportes científicos desde Humanidades. Catamarca: Editorial Científica Universitaria.

Benveniste, E. (1966). Problemas de lingüística general I. México: Siglo XXI.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Denevi, M. (1966). Falsificaciones. Buenos Aires: Eudeba.

Fairclough, N. (1993). Critical discourse analysis and the marketization of public discourse: the universities. Discourse and Society, 4(2), 133-168.

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language. London: Longman.

Hauy, M. E. (2010). [En prensa]. Lectura crítica de textos literarios: estrategias posibles. En: Congreso Regional de la Cátedra UNESCO de Lectura y Escritura: Cultura escrita y políticas pedagógicas en las sociedades latinoamericanas actuales. Buenos Aires: Universidad General Sarmiento.

Kerbrat-Orecchioni, C. (1980). La enunciación: de la subjetividad en el lenguaje. Buenos Aires: Edicial.

van Dijk, T.A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.

van Dijk, T.A. (1993). Principles of critical discourse analysis. Discourse and Society, 4, 249-283.

van Dijk, T.A. (1998). Ideology: a multidisciplinary approach. London: Sage Publications.

Wodak, R. (2001). The discourse-historical approach. In R. Wodak & M. Meyer (eds.). Methods of critical discourse analysis. London: Sage.