The ABP as a pedagogical strategy of mobile technology for the development of math competition of solving problems: a case in the addition of negative whole number
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of the investigation, "Effect of Project Based Learning mediated by mobile technology in problem-solving additives with negative integers". The research is quantitative, focusing correlational and quasiexperimental design with pretest and post-test. The subjects were divided into two groups, experimental and control of twenty students each. The first used the PBL with the mediation of Classemate, while the second did not employ mediation of technology. To establish the differences between the groups, we used the ANOVA statistical method, showing that there are no significant differences in problem-solving competence between groups. However, it was determined that there were differences in the pretest and post-test within the groups. This reflects that the use of PBL improves student performance in problem-solving competence regardless of the type of mediation used
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amegan, S. (1993). Para una pedagogía activa y creativa. México: Trillas
Baquero, R. (1997). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Bonilla, E. & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. Santafé de Bogotá-Colombia: Norma.
Costa, A. (1984). Mediating the metacognitive
Di Bernardo, J.J. & Di Bernardo, S. (2004). Aprendizaje basado en problemas (ABP) en la de Bioquímica: sus beneficios cognoscitivos desde la autoevaluación. En: http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/com2004/8-Exactas/E-053.pdf
Domínguez, E. (2005). Análisis comparativo de tres modelos de aprendizaje: colaborativo virtual, colaborativo presencial y magistral. La informática, las comunicaciones y la calidad de la educación. Centro Interuniversitario de Desarrollo. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Santiago de Chile. 8, 355-369.
Escudero, R. Llinás, H. Obeso, V. & Rojas, C. (2005) Influencia de la tecnología en el aprendizaje de Cálculo diferencial y estadística descriptiva. Revista Zona Próxima, 6, 94-105
Gutiérrez, H. & De la Vara, R. (2004). Análisis y diseño de experimentos. México: Mc Graw Hill.
López, S., Noriega, H. & Ospino, A. (2007). El efecto del programa de formación de docentes "enseñando a pensar", en el conocimiento del contenido pedagógico y la práctica en la enseñanza de la geometría a través de la resolución de problemas. [Tesis de Maestría no publicada]. Fundación Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.
López, L., Tamez R. & Lozano, A. (2007). El aprendizaje móvil (m- learning) como herramienta para el desarrollo del análisis crítico en los alumnos de profesional. Monterrey: Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey.
McGuigan, F. (1996). Psicología Experimental. México: Trillas.
Moursond, D. (2007). Aprendizaje Basado en proyecto utilizando la tecnología de la información. Internacional Society for Technology in Education, 2da ed. Eugene - Oregon National Council Teachers Mathematics - NCTM, 1998). En http://www.nctm.org/
Nieto, J. (2005), Talleres de formación matemática. Maracaibo resolución de problemas matemáticos. Capítulo I
Novak, J. & Govin, D. (1998). Aprendiendo a aprender.
Barcelona: Martínez Roca. Pérez, C. (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Madrid: Thomson.
Piaget, J. (1978) . La equilibración de las estructuras cognitivas. Madrid: Siglo XXI.
Vygotski, L. S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Crítica/Grijalbo.
Zubiría, J. (1994). Los modelos pedagógicos. Santa fe de Bogotá: Fundación Alberto Merani.
Zurita, G. & Nussbaum, M. (2005). A constructivist mobile learning environment supported by wireless handheld network. Journal of Computer Assisted Learning 20, p. 235-243.