The ABP as a pedagogical strategy of mobile technology for the development of math competition of solving problems: a case in the addition of negative whole number

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Eulises Dominguez Merlano
Rodolfo Enrique Matos Navas
Ibeth del Carmen Castro Flores
Candelaria Molina Padrón
Irma Esther Gómez Zúñiga

Abstract

This article presents the results of the investigation, "Effect of Project Based Learning mediated by mobile technology in problem-solving additives with negative integers". The research is quantitative, focusing correlational and quasiexperimental design with pretest and post-test. The subjects were divided into two groups, experimental and control of twenty students each. The first used the PBL with the mediation of Classemate, while the second did not employ mediation of technology. To establish the differences between the groups, we used the ANOVA statistical method, showing that there are no significant differences in problem-solving competence between groups. However, it was determined that there were differences in the pretest and post-test within the groups. This reflects that the use of PBL improves student performance in problem-solving competence regardless of the type of mediation used

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Artículo de investigación
Author Biographies

Eulises Dominguez Merlano, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Psicólogo, Universidad del Norte. Magíster en psicología, universidad del norte. Especialista en psicología clínica, universidad del norte. Tutor virtual certificado por la organización de estados americanos - OEA. Coordinador pedagógico de nuevas tecnologías en la educación del instituto de estudios en educación - IESE Profesor tiempo completo de la universidad del norte

Rodolfo Enrique Matos Navas

Economista, Universidad Tecnológica de Bolívar. Especialista en estadística aplicada, universidad del norte. Magíster en educación, universidad del norte. Profesor de estadística e investigación cuantitativa de la universidad tecnológica de bolívar (cartagena).

Ibeth del Carmen Castro Flores

Licenciada en matemáticas y física, universidad del atlántico. Especialista en física, universidad del norte. Magister en educación, universidad del norte. Supervisora de educación, secretaría de educación de barranquilla

Candelaria Molina Padrón

Ingeniera industrial, universidad tecnológica de bolívar especialista en estadística aplicada, universidad del norte. Magíster en educación, universidad del norte. Profesora de estadística de la universidad tecnológica de bolívar y escuela naval de cadetes.

Irma Esther Gómez Zúñiga

Licenciada en matemática y física, universidad de córdoba magíster en educación, universidad del norte. Profesora de matemática de la secretaría de educación del distrito de Cartagena.

 

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