Writing competence in 5th grade students as a result of a pedagogical supporting program having to do with language aesthetics: poetry

Main Article Content

Dagoberto Puello Viloria

Abstract

This paper shows the results of a research which aimed at determining the effectiveness of an educational support program related to the language aesthetics: poetry. By using the quantitative approach with a quasi - experimental design, two groups (experimental and control) were measured with a pre-test and post-test, and results were compared. Significant improvements were found in three levels of writings A, B, and D (local coherence, global and pragmatic), the experimental group was compared with the control group, performing post-analysis of the scores between the two groups, where a significant improvement was shown in experimental group. From the results we can work the alternative hypothesis: the implementation of an educational support program related to the language aesthetics: Poetry, is a significant contribution in the development of a higher level in the writing competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biography

Dagoberto Puello Viloria, Licenciado en Humanidades – Lengua Castellana de la Universidad del Magdalena. Maestrante en Educación del SUE Caribe. Profesor del colegio Franciscano de San Luis Beltrán de la ciudad de Santa Marta.

Licenciado en Humanidades - Lengua Castellana Maestrante en Educación del SUE Caribe Profesor del Colegio Franciscano de San Luis Beltrán de Santa Marta.

References

Albarrán, S. & García, M. (2010). El proceso de enseñanza de la composición escrita adaptado a la evolución del aprendizaje de la escritura de los estudiantes. Revista Didáctica 22, 15-32.

Bernal, M. (1997). La radio, un arco iris donde la participación es la esencia de los colores. Bogotá: Ediciones Hispanoamericanas.

Calabria, Y., Prado, A. &. Riátiga, R. (2009). El taller educativo y su incidencia en los procesos lectores de los estudiantes universitarios (Ponencia).

Calabria, Y. & Escorcia, R. (s.f) Niveles de lectura en los docentes de la Facultad de Estudios Generales de la Universidad del Magdalena. Resumen.

Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Barcelona. Editorial Anagrama.

Chávez, A. (2007). La apropiación de la lengua escrita: un proceso constructivo, interactivo y de producción cultural. Actualidades Investigativas en Educación, 1(1). Extraido de www.monografías.com/trabajo-pdf2/aproiacion-de-la-lengua-escrita-proceso-cultural/apropiacion-lengua-escritaproceso-cultural-pdf

Clemete, F. & Alonso, J. (2011) Diferencia entre cuentos conocidos en la estimulación de la creatividad infantil. Revista Aula Abierta, 39(2), 113-122.

Condemarín, M. & Medina, A. (2000). Evaluación de los aprendizajes: un medio para mejorar las competencias lingüísticas y comunicativas. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.

Díaz, F. (2003). Estrategia de aprendizaje para la comprensión de textos. México: Editorial S.A.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamien-tos curriculares para el área de lengua castellana: áreas obligatorias y fundamentales. Bogotá: Magisterio.

Millán, J. (2000). Lectura y construcción del conocimiento. España: Federación de Gremios de Editores de España.

Moreno, V. (1998) Va de poesía: propuestas para despertar el gusto de leer y escribir poesías. Pamplona: Pamiela.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.

Peña, L. (2007). ¿Qué significa escribir? Bogotá: MEN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122242.html

Pérez M. (2003). Leer y escribir en la escuela: algunos escenarios pedagógicos y didácticos para la reflexión. Bogotá: MEN.

Smith, F. (1994). De cómo la educación le apostó al caballo equivocado. Buenos Aires: Aique.

Trevisan, A. (2004). Reflexiones sobre la poesía. México: Plaza y Valdés Editores. Recuperado de http://books.google.com.co/books?id=ecRs9R1hsH4C&pg