Digitized program of metacognitive education for the development of writing skills in students of Agronomic Engineering (UCLA - Venezuela).

Main Article Content

Geisel Alicia De León Páramo

Abstract

This paper presents the results of a research aimed at proposing a digitized program of metacognitive education for the development of expansion written ideas skills in students of the Reading Comprehension subject in Agronomy Program of Universidad Centro-occidental Lisandro Alvarado UCLA, Lara State, Venezuela. The digitized program was applied to 35 students, in blended learning mode. The project was developed as a Special one. As a theoretical framework, the postulates of textual linguistics and the models explaining the didactics of written composition were used. Results show that students produced argumentative texts, which demonstrate the development of competencies to communicate ideas in written form. It can be concluded that the application of metacognitive processes and the participation in a digital learning environment favor the acquisition of textual competence. It is proposed the application of the program as an elective course in different undergraduate programs of UCLA.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biography

Geisel Alicia De León Páramo, Docente e Investigadora en la Universidad Centroccidental "Lisandro Alvarado" (UCLA-Venezuela).

Magíster en Lingüística (UPEL-IPB. Venezuela). Profesora de Lengua y Literatura (UPEL-IPB. Venezuela). Docente e Investigadora a Dedicación Exclusiva en la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado” (UCLA- Venezuela). Diplomado en Docencia Interactiva en Entornos Virtuales (UCLA. Venezuela). Coordinadora de la asignatura Comprensión Lectora. Facilitadora de cursos de formación docente en las modalidades: presencial, B-Learning, E-Lerning.

 

References

Álvarez, T. & Ramírez, R. (2006). Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Didáctica (Lengua y Literatura), 18, 29-60. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/edu/11300531/articulos/DIDA0606110029A.PDF.

Barrantes, R. (2000). Investigación: Un camino al conocimiento. Un enfoque cuantitativo y cualitativo. San José: EUNED.

Camps, A. (2002). La enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. En C. Lomas (Ed.), El aprendizaje de la comunicación en las aulas (p. 123-144). Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (1990). Describir el escribir. Barcelona: Anagrama

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.

De Pablo, G. (2008). Propuesta de aplicación del Blended learning a la enseñanza del español de la banca (Tesis inédita de Maestría). Universidad de Cantabria-Fundación Comillas. Cantabria.

García, J. & Marbán, J. (2002). Instrucción estratégica en la composición escrita. Barcelona: Ariel.

Iglesias, G. (2004). Enfoques didácticos de enseñanza de la redacción y composición. Recuperado de: http://unb.revistaintercambio.net.br/24h/pessoa/temp/anexo/1/170/152.doc.

Monereo, C. (1997). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Aprendizaje Visor.

Montolío, E. Figueras, C. Garachana, M. & Santiago, M. (2002). Manual práctico de escritura académica. Barcelona: Ariel.

Palm, P. (2007). Un Wiki como "comunidad de escritura": espacios de interacción y producción textual en Internet y su utilidad en el aula de lengua. En García, M. (Ed.), Investigaciones sobre escritura universitaria en Venezuela (194-20. Universidad de los Andes. Recuperado de: http://servidor-opsu.tach.ula.ve/profeso/garcia_mar/ieu/2parte05.pdf.

Peroza, N. (2008). La escritura como proceso: Una propuesta didáctica para la producción del texto argumentativo en Lengua Española. (Tesis inédita de Maestría). Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico "Luis Beltrán Prieto Figueroa", Barquisimeto.

Ruiz, C. (1998). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Barquisimeto: CIDEG.

UPEL. (2005). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.