Teaching and assessment of academic writing: analysis of practices reported by French and Colombian professors

Main Article Content

Dyanne Escorcia
Mayilín Moreno
Kiara Campo
Jorge Palacios

Abstract

This paper shows the results of a research which aimed at describing the conceptions of professors concerning teaching and assessment of academic writing. Ten professors of Psychology, five working in a French university and five working in a Colombian one, were interviewed on two subjects: what are the recommendations they communicate to their students when these have to write their written tasks?, and what are the criteria used to assess the academic texts produced by their students? It was found that the participants declared to be involved in teaching and assessing of academic writing, mainly through a discursive perspective which aims particularly at teaching some specific norms of academic genres in Psychology. Also, some discrepancies between assessing and teaching practices are revealed, mainly concerning epistemic function of writing and the linguistic dimension; also, a few differences between the samples are found concerning methods to teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Dyanne Escorcia, Universidad de Poitiers

Jniversité de Poitiers - IUFM de Poitou Charentes / Grupo de investigación, Profesor Asociado PhD (Colegio de Formación de Profesores / CeRCA UMR CNRS 7295)

Mayilín Moreno, Universidad del NorteUniversidad de Toulouse Le Mirail

Universidad del Norte, Departamento de Psicología/ Grupo de investigación Psicología (COL0008693).

Kiara Campo, Universida del Norte

Docente (Bolívar) Universidad Tecnológica de Bolívar: Cartagena, CO.Universidad del Norte-Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Departamento de Psicología

Jorge Palacios, Universidad del Norte

Universidad del Norte, Departamento de Psicología, División de Humanidades y Ciencias Sociales

 

References

Arévalo, L.F, Campo, O.M., Chois, P., Escobar, R.A., Ordóñez, N.M., Ortega, J.O., Sandoval, C.E. & Valencia, A.M. (2008). Lineamientos generales para los cursos de lectura y escritura. Popayán: Universidad del Cauca. Recuperado de http;// http://www.unicauca.edu.co/fish/documentos/I2010/LINEAMIENTOS%20CURSOS%20DE%20LECTURA%20Y%20ESCRITURA2.doc

Arroyo González, R. (2006). Desarrollo de la escritura en un contexto multicultural: una investigación etnográfica. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 305328.

Barletta, N., Bovea, V., Delgado, P., Del Villar, L., Lozano, A., May, O., Moreno, F., Ortega, V., & Rodríguez, A. (2002). Comprensión y competencias lectoras en estudiantes universitarios. Barranquilla: ediciones Uninorte.

Carlino, P. (2005). Prácticas y representaciones de la escritura en la universidad; los casos de Australia, Canadá, E.E.U.U y Argentina. Ponencia presentada en el Primer Congreso Nacional de Estudios Comparados en Educación. Buenos Aires, Argentina, Noviembre. Recuperado de http://www.writing.ucsb.edu/wrconf08/Pdf_Articles/Carlino_Article.pdf

Colletta, J.M. (1998). A propos de l'enseignement-apprentissage de la production écrite. En C. Fintz (coord.), La didactique du francais dans l'enseignement supérieur; bricolage ou rénova-tion (153-175). Paris: L'Harmattan.

Dabéne, M. & Reuter, Y. (1998). Pratiques de l'écrit et modes d'accés au savoir dans l'enseignement supérieur. Lidil, 17, 58.

Delcambre, I. & Jovenet. A.M. (2002). Lire-écrire dans le supérieur. Spirale, 29, 36.

Delgado, A. (2002). Pedagogía universitaria contemporánea en la perspectiva del desarrollo humano; sus horizontes críticos. Universidad de Pamplona. Recuperado de http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_9/recursos/general/documentos/memorias/29072009/2002_corrientescontemporaneas.pdf

Donahue, C. (2008). Écrire á l'université : analyse comparée en France et aux Etats-Unis. Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion.

González, B. & Vega. V. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la universidad; el caso de cinco asignaturas de la Universidad Sergio Arboleda. Bogotá: Fondo de publicaciones Universidad Sergio Arboleda.

Gonzalez López, I. & López Cámara, A. (2010). Sentando las bases para la construcción de un modelo de evaluación a las competencias docentes del profesorado universitario. Revista de investigación educativa, 28(2), 403-423.

Florin, A. & Bernoussi, M. (1995). La notion de représentation: de la psychologie générale á la psychologie sociale et la psychologie du dével-oppement. Enfance, 48(1), 71-87. DOI:10.3406/ enfan.1995.2115

Laborde, I., Boch, F. & Reuter, Y. (2004). Les écrits universitaires: normes et pratiques de l'écrit dans le supérieur. Pratiques, 121/122, 38

Lafont-Terranova, J. & Colin, D. (2006). La question de la norme dans les discours des enseignants de collége. Dyptique, 5, 105139

López, G. (2011). Apuntes sobre la pedagogía crítica y el Iesalc/Unesco, y la universidad colombiana en el marco de la revolución educativa entre el 2005-2010. Florida, Valle del Cauca: Universidad Santiago de Cali. Recuperado de http://www.eumed.net/libros/2011a/910/910.zip

Murillo, M. (2005). Hacia una Didáctica de la Lengua Materna. En F. Vázquez (coord.). La Didáctica de la lengua materna; estado de la discusión en Colombia, (pp. 119-129). Cali: Universidad del Valle-ICFES.

Patiño, L. & Castaño, L. (2005). La escritura de textos académicos: un elemento de formación del docente universitario, En F. Vázquez (coord.), La Didáctica de la lengua materna; estado de la discusión en Colombia1(19-129). Cali: Universidad del Valle-ICFES.

Pérez, M., Barrios, M. & Zuluaga, Z. (2010). ¿Cómo se enseña el lenguaje en Colombia? Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Pollet, C. (2001). Pour une didactique des discours universitaires. Bruxelles: De Boeck Université.

Universidad del Norte. Plan de desarrollo 20082010. Recuperado de http://www.uninorte.edu.co/portal_estudiantes/articulos1.asp?ID=715

Universidad de Lille 3. Presentación del programa de Psicología. Recuperado de htpp://documents.univlille.fr/files/pub/www/formations/licences/licence_psychologi. pdf

Reuter, Y. (1996). Enseigner et apprendre a écrire: construire une didactique de lécriture. Paris : ESF éditeur.

Rinck, F. (2010). L'analyse linguistique des enjeux de connaissance dans le discours scientifique: un état des lieux. Revue d'anthropologie des con-naissances, 3, 427450.

Solé, I., Mateos, M., Miras, M., Martín, E., Castells, N., Cuevas, I. & Gracia, M. (2005). Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en educación secundaria y educación universitaria. Infancia y Aprendizaje, 28(3), 329-347.DOI:10.1174/0210370054740241

Vázquez, A. (2005). ¿Alfabetización en la Universidad? Colección de Cuadernillos de Actualización para pensar la enseñanza universitaria. Año 1, número 1. Disponible en: http://www.unrc.edu.ar/unrc/academica/pdf/cuadernillo01.pdf

Vibert, A. (1998). Enseigner la norme? En C. Fintz (coord.). La didactique du francais dans l'enseignement supérieur: bricolage ou rénova-tion ? (pp. 9-72), Paris: L'Harmattan.