Vital routes in students’ drop-out. Re-thinking the construction of life projects in university education in the Institucion Educativa de Envigado.

Main Article Content

Henry Roncancio Gonzalez

Abstract

The drop-out phenomenon has acquired importance in education indexes of developing countries, firstly, for what it represents in economical figures and secondly in coverage and educative quality. However, it is still evident that we have forgotten the subject who experiments the dropping-out, people with a history to be narrated, in which they have something to share, life projects, life trajectories which are shaped and (re)shaped in the time and which are vital in the human being existence. In sum, this article schematizes a humanistic reflection about the life itself of those who have studied in higher education institutions, and has experimented drop-out experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Henry Roncancio Gonzalez, Universidad de Medellín

Doctorando en Derecho, Universidad de Medellín (Colombia). Magíster en Educación y Desarrollo Humano- Cinde- Universidad de Manizales (Colombia). Abogado, Universidad Libre (Colombia). Vicerrector Académico y docente - Institución Universitaria de Envigado (Colombia).

References

Arendt, H. (1978). La vida del espíritu. Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.

Barrios, E. (2008). Deserción universitaria. Ministerio de la Educación Nacional. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-156471.html.

Bourdieu, P. (2001). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.

Camus, A. (2005). El Mito de Sísifo. Barcelona: Paidos.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama

D' Ángelo Hernández, O. (2007). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Biblioteca Virtual, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLASCO. Disponible en http://www.biblioteca.clacso.edu.ar/estadistica/estadis/2007/nov07/.

Dinero (ed). (10 de febrero, 2009). Se mantiene la deserción universitaria. En: Dinero.com. Disponible en: http://www.dinero.com/actualidad/pais/articulo/se-mantiene-desercion-universitaria/73933.

Durkheim, E. (1897). El suicidio. Disponible en http://es.scribd.com/doc/5301993/Emile-Durkheim-El-Suicidio.

Foucault, M. (1966). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Kaplún, M. (1985). El comunicador popular. Quito: CIESPAL.

Lévinas, E. (1984). Ética como filosofía primera. Bruselas: Universidad de Bruselas

Litwin, E. (2001). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En De CamillonI, A., Davini, M., Edelstein, G., Litwin, E., Souoto, M. & Barco, S. (Eds). Corrientes didácticas contemporáneas, (pp. 112-125) Buenos Aires: Editorial Paidos.

MEN (2009). Deserción Universitaria en Colombia. Presentación Nacional. CNIES-SPADIES. Disponible en http://www.slideshare.net/Juangobeta/desercion-universitaria-en-colombia.

Michaels, A. (1997). Piezas en fuga. Madrid: Alfaguara

Niño Diez, J. (1997). Mensaje del Ministro en lineamientos curriculares. En: Decreto 2247 de septiembre 11 de 1997, Disponible en http//:menweb.mineducacion.gov.co/lineamientos/mensajemin.asp.

Pineda, C. (2010). La voz del estudiante. El éxito de programas de retención universitaria. Bogotá: Unesco-Iesalc, Universidad de La Sabana.

Pozo, J., Scheuer, N., Perez, M., Mateos, M., Martin, E. & Cruz de la, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao, de IRIF, S.L.

Ricœur, P. (1984). Educación y política. Buenos Aires: Editorial Docencia.

Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice in student attrition. Journal of Higher Education, 53, 687-700, Disponible en http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/localed/tinto.html.

Tinto, V. (2010). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Disponible en http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/res071/txt3.htm.