mpact of Digital Citizen Program in incorporating ICT in the teaching process in some teachers of Centro de Comercio School from Piedecuesta, Santander.
Main Article Content
Abstract
This paper shows the results of a research, which assessed the impact of Digital Citizen Program in incorporating ICT in an institution from Piedecuesta, Santander (Colombia). The research used a qualitative methodology with data collected from teachers, ICFES, academic system and institution’s area plans, compared with the curriculum of the course ICT competent official teachers. Results indicates that the impact has been positive (except in Mathematics) in the quality of state tests.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Angulo, J., Mortis S., Pizá R., & García I. (2013). Estudio sobre competencias digitales en profesores de secundaria. Recuperado de: http://hdl.handle.net/123456789/3393.
Barberà. E. & Mauri, T (coords). (2002) Pautas para el análisis de la intervención de entornos de aprendizaje virtual: dimensiones relevantes e instrumentos de evaluación. Informe final. EDUS/UOC & GRINTIE/UB http://www.uoc.edu/in3/dt/esp/barbera0704.pdf.
Berrio, C., Castrillón, L., Céspedes A. & Fontalvo P. (2013). PEC 3 Escenarios Formativos. Mapa conceptual e instrumento de evaluación de escenarios formativos. Recuperado de: https://docs.google.com/file/d/0B7IjacVnpCCYSHN4aWFodmFJQWc/edit?usp=sharing.
Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación: una mirada constructivista. Sinéctica, 25, 1-24.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata. Recuperado de: http://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=o0iLN8Ag8ewC&oi=fnd&pg=PA10&dq=investigaci%C3%B3n+cualitativa+de+tipo+anal%C3%ADtica&ots=1zc9Qu243R&sig=LnWKPtF5t0mh4tJAyON5MoDmr60.
Gobierno Español. (2006). Ley orgánica de educación. Boletín oficial del estado. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf.
Gómez, G. R., Flores, J. G., & Jiménez, E. G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe. Recuperado de: http://media.utp.edu.co/institutoambiental2011/archivos/metodologia-de-la-investigacion-cualitativa/investigacioncualitativa.doc.
Hueso, A. & Cascant, M. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Cuadernos docentes en proceso de desarrollo No. 1. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10251/17004.
Marquès P. (2000). Los medios didácticos. Tipologías de los medios didácticos. Disponible en: http://peremarques.pangea.org/medios2.htm.
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, MinTIc. (2010) Plan Vive Digital. Recuperado de: http://www.MinTIc.gov.co/index.php/vive-digital/plan/objetivos-aspiraciones.
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, MinTIc. (2000) Estrategia Gobierno en línea. Recuperado de: http://programa.gobiernoenlinea.gov.co/donde-nace.shtml.
Ministerio de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, MinTIc. (2010) Programa de Ciudadanía Digital. Recuperado de: http://www.MinTIc.gov.co/index.php/cultura-digital.
OECD. (2010). Glosario de los principales términos sobre evaluación y gestión basada en resultados. Recuperado de: http://www.oecd.org/dataoecd/29/21/2754804.pdf.
OIT/Cinterfor. (2011) Guía para la evaluación de impacto de la formación. Recuperado de: http://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/guiaevaluacion_imp.pdf.
Olabuénaga, J. I. R. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (Vol. 15). Universidad de Deusto. Recuperado de: http://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=WdaAt6ogAykC&oi=fnd&pg=PA9&dq=investigaci%C3%B3n+cualitativa+de+tipo+anal%C3%ADtica&ots=sEvabCtbLX&sig=aGU6dWgG-Ye87VMtwPAjH-2_Yic.
Porta, L., & Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El análisis de contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa http://www.uccor.edu.ar/paginas/REDUC/porta.pdf (Retrieved: 1-2-2010). Recuperado de: http://www.iiicab.org.bo/Docs/doctorado/dip3version/M2-3raV-DrErichar/porta.pdf.
Sabiote, C. R., Llorente, T. P., & Pérez, J. G. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en Educación Superior. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_6.
Stephenson J. (2004). Modelos pedagógicos y e-learning./ responsable de autoría: Albert Sangrà Morer. En Stephenson J,. Sangrà A., Williams P., Schrum L., Guàrdia L., Gisbert M., Salinas J. y Chan M. Fundamentos del diseño técnico-pedagógico en e-learning. Barcelona: Fundación per a la Universitat Oberta de Catalunya.
Universidad Nacional Abierta y a Distancia. (2011). Curso de certificación maestros públicos. Desarrollo de unidades. Recuperado de: http://www.inscripciones.learnmate.co/images/manuales/Ciudadaniamaestros141112.pdf.