Use of the educational platform Moodle in the training processes for teachers of Indigenous Education in the State of Jalisco, México.
Main Article Content
Abstract
This paper describes Indigenous Education teachers’ context in the State of Jalisco, México, and the challenges they face for the training programs. The study was aimed to generate alternative to improve the training programs and to accomplish the preparation of professors in the communities, which have problems of marginalization and vulnerability. The research proposes a distance training program with the use of the platform Moodle, for which an instrument was applied to analyze the acceptance of the technology by indigenous education teachers. The findings show that despite the lack of information about online education and work experience with the tool, the teacher can accept the innovation in order to improve the training and work conditions of his/her educational context.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior ANUIES (2004). Presentación de la Dirección de Educación Continua. Recuperado el 24 de enero de 2011 de: http://www.anuies.mx/e_continua/pdf/presentacion.pdf.
Barrios M. & Cervantes L. (2008). La educación a distancia como complemento de la educación presencial: primera experiencia del IMCED EduQ@, Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación "José María Morelos" Morelia Michoacán México, Recuperado el 1 de mayo de 2011 de: www.imced.edu.mx/Ethos/Archivo/45/45-187.pdf.
Borja-Vega, C., Lunde, T. & García, V. (2007). Economic opportunities for indigenous peoples in Latin America: México, Indigenous Peoples and Economic Opportunities in Latin America. Washington, D.C.: The World Bank.
Consejo Nacional de Fomento Educativo CONAFE (2010). Relación de personal de Centros de Trabajo. Guadalajara, Jalisco: CONAFE.
Dirección General de Educación Indígena [DGEI] (2001). Lineamientos Generales para la Educación Intercultural Bilingüe para las Niñas y Niños Indígenas. México: E. Progreso.
Dirección General de Educación Indígena [DGEI] (2009). Lineamientos técnico- pedagógicos para albergues escolares Indígenas. México, D.F.: SEP.
Escudero B., Andrade E., Sánchez A., Peón M., Bouzas A, Santos A. & Martínez F, (2006). El aprendizaje del español y las matemáticas en la educación básica en México: sexto de primaria y tercero de secundaria, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, México, Lingüística y Educación: Enseñanza de la Lengua Oral y de la Lengua Escrita. Español. Recuperado de: http://www.oei.es/quipu/mexico/eval_aprendizajes2006.pdf
Escudero B., Andrade E., Sánchez A. & Peón M., (2007). El aprendizaje en tercero de primaria en México: Español, Matemáticas, Ciencias Naturales y Ciencias Sociales, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, México, Lingüística y Educación: Enseñanza de la Lengua Oral y de la Lengua Escrita. Español. Recuperado de: http://www.inee.edu.mx/index.php/publicaciones2/informesinstitucionales/resultados-de-aprendizaje/3429.
Escudero B., Bouzas A., Riaño, Hernández E.& García M. (2007). Aprendizaje y desigualdad social en México. Implicaciones de política educativa en el nivel básico. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, México Implicaciones de política educativa en el nivel básico. Recuperado de: http://www.oei.es/evaluacioneducativa/aprendizajeebm076.pdf.
Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares [ENLACE] (2010). Básica y Media Superior 2010. Secretaría de Educación Pública. Recuperado el 10 de septiembre de 2010 de: http://www.enlace.sep.gob.mx/gr/docs/historico/14_Jalisco_ENLACE2010.pdf.
Gómez-Zermeño M. & Alemán L., (2011). Administración de proyectos de capacitación basados en tecnologías. Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª. Edición). México: Mc Graw Hill
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI] (2005). Población de 5 años y más. [Versión electrónica]. Recuperado 20 de abril de 2011.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE] (2007). La educación para poblaciones en contextos vulnerables (pp. 18-21) México: INEE. Recuperado de: http://www.inee.edu.mx/BuscadorDocs/detallePub.action;jsessionid=2D7AC2D10BBCBBAE128474A5F67ABCC3?clave=INEE-200705296.
Kaplún, G. (2005). Aprender y enseñar en tiempos de Internet. CINTERFOR/OIT.
López, L. E. (1997). La diversidad étnica, cultural y lingüística latinoamericana y los recursos humanos que la educación requiere. Revista Iberoamericana de Educación,13, 47-98.
Marroquín B., Sarmiento L. & Gómez M. (2009). Modalidad Indígena & Modalidad @ Distancia: La Incorporación de las TIC para el Desarrollo de Competencias Interculturales en los Docentes del CONAFE. Recuperado de: http://ftp.ruv.itesm.mx/apoyos/conacyt/chiapas2009/chiapas2009/libro.html.
Navarro, C., Gómez-Zermeño, M. G. & García, N. J. (2014). Comunidades de aprendizaje y redes sociales: una estrategia para promover la interculturalidad y la identidad. Cuadernos interculturales, 1(22), 61-74.
Rimoldi, R. (2008). La educación Indígena una realidad que se debe conocer, Revista Enlace Educativo, 40,12-15.
Secretaria de Educación Pública [SEP] (2009). Reforma Integral de la Educación Básica 2009. Diplomado para docentes de primaria. Módulo II: Desarrollo de Competencias en el Aula México DF.