About teaching humanities in high school

Main Article Content

Pedro Pablo Serna

Abstract

This paper is about the need for the humanities classes and of philosophy. I don’t want to discuss about what “humanities” is; or whether the mathematics class includes humanities, neither to exhaust the whole topic. The principal aim is to approach to the importance that humanities have in the basic education and in the formative process of today’s young men and women. I do not try to compare the humanities with other topics recognized as more practical or concrete, but to identify the role of these areas in the essential function of the education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Ensayo teórico
Author Biography

Pedro Pablo Serna, Universidad del Norte

Docente de Filosofía en la Universidad del Norte. Departamento de Humanidades y Filosofía, Magister en Filosofia, Universidad de Cali. CANDIDATO A DOCTOR EN FILOSOFÍA (UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA).

References

Agustín, S. (2003). El maestro o sobre el lenguaje. Madrid: Trotta.

Aristóteles. (1988). Política. Madrid: Gredos.

Bedoya, J. I. (2008). Pedagogía ¿enseñar a pensar? Bogotá: Ecoe.

Camps, V. (1996). El malestar en la vida pública. Barcelona: Grijalbo.

De Zubiría, M. E. (1989). Fundamentos de pedagogía conceptual. Bogotá: Plaza & Janés.

Florez O., R. (1995). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: McGraw-Hill.

García Morente, M. (1975). Escritos pedagógicos. Madrid: Espasa-Calpe.

García, G. (2000). Pedagogía y epistemología. Ensayos críticos. Bogotá: Kimpres.

Habermas, J. (1999). La inclusión del otro. Barcelona: Paidós.

Rojas, P. (2000). La ética del lenguaje: Habermas y Levinas. Revista de Filosofía , XIII, (23), 35-59.

Savater, F. (1997). El valor de educar Barcelona: Ariel.

Taylor, C. (2003). El multiculturalismo y "la política del reconocimiento". Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Fausto.

Werner, J. (1992). Paideia. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.