Strengthening of creativity in preschool education oriented by pedagogic strategies based on childhood art and literature.

Main Article Content

María Alejandra Morales Rojas
Monica Tatiana Sánchez Ruíz

Abstract

This paper presents the process and implementation of a research that aims to design a proposal of educational intervention oriented by artistic and literary strategies that enable the strengthening of the creative process in preschool children between 5 and 6 years. Supported on the qualitative paradigm and taking as methodological design the action research, firstly, the creative profile of preschool children was determined through the application of a diagnostic test. Then the pedagogical proposal and its impact on strengthening creativity in children were assessed by analyzing the interventions applied in the institution, selecting the appropriate strategies. Finally a digital booklet for teachers and educators was designed, aiming at strengthening creative skills in preschool children. The proposal emphasizes the importance of work with classroom projects that enable the motivation and strengthen creative skills significantly, being this methodology a viable alternative to overcome the mechanical, instrumental and directed tradition to guide the talents of children in preschool education. Through the proposal, it was developed a teaching process guided for the game, the playful and active participation of children, which certainly had an impact in the like and pleasure experienced by infants when discovering and demonstrating their creative skills

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

María Alejandra Morales Rojas, 1098717183

 

Licenciadas en Educación Preescolar Universidad Autónoma de Bucaramanga, Avenida 42 No. 48 – 11, Bucaramanga – Colombia. Facultad de Educación 3 piso.

Monica Tatiana Sánchez Ruíz, 1098718451

Directora de Proyecto de Grado, Maestría en Educación Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Bucaramanga

References

Barraca, J. & Artola, T. (2004). La identificación de alumnos con altas capacidades a través de la EDAC. eduPsyké, 3(1), 3—18.

Bernabéu, N., & Goldstein, A. (2012). Creatividad y Aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U

Carr, W. & Kemmis, S. (1990). Teoría crítica de la enseñanza la investigación—acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

De Bono, E. (1999). El Pensamiento Creativo. México: Paidos.

De la Torre, S. (2005). Fundamentos y estrategias para reencantar la educación. Málaga, España: Sentirpensar.

De Prado, D. (2004). Manual de activación creativa. Recuperado de: http://www.postgradoteatroeducacion.com/wp—content/uploads/2014/02/Libro.—Activadores—creativos.—Dr.—Prado.pdf

Elliot, J. (1991). Action research for educational change. London: Open University Press.

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Buenos Aires: Paidós.

Gardner, H. (1997). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Buenos Aires: Paidós.

Gardner, H. (1998). Mentes creativas: una anatomía de la creatividad. Barcelona: Paidos.

Guilford, J. P. (1957). Habilidades creativas en las artes. Barcelona: Narcea.

Guilford, J. P.(1991). Creatividad y educación. (2 Edición=. Barcelona: Paidós.

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Teoría de la Educación. Disponible en http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740/1717

Martínez, S. A. (2009). Arteterapia con niños en edad preescolar. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social,4, 159—175.

MEN. (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/colombia/Ley_115_1994.pdf

MEN. (1998). Lineamientos Curriculares para la Educación Preescolar. Bogotá: Magisterio.

MEN. (2000). Lineamientos curriculares para la educación artística. Bogotá: Cooperativa Editorial Ministerio.

MEN. (2009). Desarrollo infantil y competencias en la primera infancia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles—178053_archivo_PDF_libro_desarrolloinfantil.pdf

MEN. (2010). Orientaciones Pedagógicas para el Grado Transición (Borrador). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles—259878_archivo_pdf_orientaciones_transicion.pdf

MEN. (2014a). El arte en la educación inicial. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles—341487_doc21.pdf

MEN. (2014b). Fortalecimiento Institucional para las Modalidades de Educación inicial. Bogotá: Rey Naranjo Editores.

MEN. (2014c). La literatura en la educación inicial. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles—341487_doc23.pdf

Perkins, D. (1993). La creatividad y su desarrollo: Una aproximación disposicional. Madrid: Pirámide.

Rodari, G. (1979). Gramática de la fantasía. Barcelona: Ferrán, Pelisa.

Rodari, G. (2004). La imaginación en la literatura infantil. Recuperado de: http://www.universidaddelapunta.edu.ar/ULPWeb/Contenido/PaginaULP79/File/Curso%20Diplomado%20Diversidad%20e%20Integracin%20Escolar/6%20Encuentro/La%20imaginacinRodari.pdf

Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Enfoques de la investigación cualitativa. Granada: Ediciones Aljibe.

Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Buenos Aires: Ed. Lumen— Humanitas.

Sandín, Mª Paz (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill Interamericana. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0798—97922005000300007&script=sci_arttext

Vygotsky, L. S. (1996). La imaginación y el arte en la infancia Ensayo psicológico. Recuperado de https://docs.google.com/document/d/1Hlyoi_LRHY6eL5eCIGLtpXjet1ljuc6IsJFKoRFxp1s/edit?pli=1