Ibero-American university students about communicative competence and academic literacy

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Juan Antonio Núñez Cortés
Ana Moreno-Núñez

Abstract

What importance do the university students attribute to the communicative competence? What degree of needs do they give to the training in academic literacy? For them, what is the role of the university? This research aims at describing and relating university students ? opinion on the aspects connected to the communicative competence and the academic literacy. To give an answer to all these questions, it has been carried out a quantitative study based on a survey. The sample was made up of 546 students from six ibero-american countries (Argentina, Colombia, Spain, Mexico, Peru and Venezuela) belonging to 21 ibero-american universities. The results, analyzed by the SPSS statistical program, point out at the importance given to this competence and the requested demand for training, which may be considered as an additional argument in favor of the prompt implementation of academic literacy initiatives in the universities of the region.

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Artículo de investigación
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Juan Antonio Núñez Cortés, Profesor del Departamento de Filologías y su Didáctica de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Máster en Calidad y Mejora de la Educación (UAM). Licenciado en Filología Hispánica por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor en el Departamento de Filologías y su Didáctica de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (España). C/ Francisco Tomás y Valiente, 3, 28049, Madrid, España

Ana Moreno-Núñez, Ana Moreno-NúñezDoctora en Psicología por la Universidad Autónoma deMadrid. Máster en Psicología de la Educación (UAM). Másteren Atención Temprana por la Universidad de Málaga (UMA).Máster en Pedagogía Terapéutica por el Instituto Técnico deEstu

Doctora en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid. Máster en Psicología de la Educación (UAM). Máster en Atención Temprana por la Universidad de Málaga (UMA). Máster en Pedagogía Terapéutica por el Instituto Técnico de Estudios Aplicados. Licenciada en Psicopedagogía (UMA). Licenciada en Psicología (UMA). Profesora en el Departamento de Educación de la Facultad de Ciencias de la Salud y de la Educación de la Universidad a Distancia de Madrid. Carretera de La Coruña, km. 38,500, 28400, Collado Villalba, Madrid, España.

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