Social Pedagogy and Social Education in Colombia: How to build a community culture of peace in the post-conflict era

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Francisco José Del Pozo Serrano
Francisco Jiménez Bautista
Andrea Barrientos Soto

Abstract

The purpose of this article is to analyze
the implications of Social Pedagogy (as
a discipline) and Social Education (as a practice), from the perspective of Peace Studies involved in the challenge of building a culture of community peace in the context of the Colombian post-conflict era. The socio-educational study using a descriptive-hermeneutic approach is based methodologically on Peace and Social Pedagogy Research in relation to the legal- political frameworks that the Peace Accords and Decree 2041 in Colombia established for educational careers. The conclusions are aimed at developing action proposals for the post-conflict era with the active presence of Social Pedagogy to neutralize various types of violence and promote coexistence, involving professionals of the “socio-educational” degrees (community education, adult education, rural education, and others) included in the Decree 2041 of February 3, 2016 for age groups, populations and projects in the country.

 

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Francisco José Del Pozo Serrano, Profesor e investigador del Dpto. de Educación del Instituto de Estudios en Educación de la Universidad del Norte

Doctor en Ciencias de la Educación, es docente e investigador del Instituto de Estudios en Educación (IESE) de la Universidad del Norte. Presidente de la Asociación colombiana de Pedagogía Social y Educación Social (ASOCOPESES) Educador social, licenciado en historiador del arte y ex coordinador de la Unidad dependiente de madres del centro penitenciario de Albolote (Granada) y Centro de Inserción Social "Matilde Cantos Fernández" (Granada) (2006-2011). Doctor en Ciencias de la Educación con mención internacional y tesis "cum laude" en el programa "Educación Social: Fundamentos y metodologías" por la Universidad de Granada. Ha sido profesor de la Universidad de Castilla la Mancha,

Francisco Jiménez Bautista, Universidad de Granada

Doctor en Humanidades por la Universidad de Almería (España). Docente de Antropología Social  e Investigador del Instituto de la Paz y los Conflictos de la Universidad de Granada (España). Director de la Revista Paz y Conflictos

Andrea Barrientos Soto, Universidad de Granada

Doctoral Studies, Ph.D., in Science of Education. Universidad de Granada, Spain. In progress.- Ed.M. Administration, Planning and Social Policy of Education. June 1991. Harvard University. Cambridge, Massachusetts
- B.A.  Psychology. Minors - Latin American Studies and Women’s Studies. December 1989. University of Illinois. Chicago, Illinois
- International Fellow.  Center for the Study of Philanthropy. 1996. City University of New York, New York
- Licensed Planner. Puerto Rico Association of Planning. 1999.  License number #623.

- Certification Course in Project Management. 2009. Project Management Resources, San Juan, Puerto Rico.

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